اگر در ماه مبارک رمضان، خدای سبحان این همه کرامت بخشیده، تلاش کنیم دستاوردهای ماه مبارک را با مراقبت پی گیر حفظ کرده و مورد تکریم و احترام خدای سبحان قرار گیریم. خداوند به میزان حفظ تقوا و مراقبت، به انسان تقوای بالاتری عنایت می فرماید «زادَهُمْ هُدىً وَ آتاهُمْ تَقْواهُمْ»[1] و انسان به میزان تقوا، کرامت بالاتری دریافت می دارد و به این سبب می فرماید: «فَاتَّقُوا اللهَ مَا اسْتَطَعْتُم‏»[2]. حضرت امام محمّدباقر(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِما يَعْلَمُ عَلَّمَهُ اللهُ ما لَمْ يَعْلَم‏»[3] هر کس عمل کند به آنچه می داند، خداوند به او می آموزد آنچه را که نمی داند.

     بنابراین اگر انسان دستاوردهای ماه مبارک رمضان را حفظ کند، خداونـد متعـال هم روز بـه روز کرامت بیشتر و جمـال الهی و احسن الحال بالاتری به او عنایت می فرماید. انسان در مقابلِ هر تلاشی که برای جلب رضایت پروردگار می کند، عنایت الهی بالاتری را دریافت می نماید. البته علاوه بر مراقبات قلبی و باطنی، یک سری مراقبت های ظاهری نیز لازم است. یعنی علاوه بر تقیّد به واجبات و فرایض و حفظ خود از محرّمات عملی که حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «وَ الصِّيامُ اجْتِنابُ الْمَحارِم...‏»[4] روزۀ حقیقی پرهیز از معصیت است، یک سری اعمال ظاهری هم باعث می شود حال و هوای ماه مبارک رمضان در انسان باقی بماند که از جملۀ آنها هفته ای یک یا دو روز، روزه گرفتن است و در صورت امکان، بسيار زيباست که این روزه داری، به همراه تمام اعضای خانواده صورت گیرد. یکی از برکات ماه مبارک رمضان، غذا خوردن به صورت دسته جمعی بود، سعی کنیم هر چند وقت یکبار با روزه گرفتنِ جمعی، از سفره های خانوادگی نیز بهره مند شویم که بطور کلی با هم غذا خوردن، در اسلام تأکید شده و از تنها غذا خوردن و نيز تنها مسافرت کردن و تنها خوابيدن نهی شده است. البته امروزه دشمن با تهاجم فرهنگی، این برکات عظیمه و برخوردهای چهره به چهره را از اعضای خانواده گرفته و برخوردهای کلامی در خانواده ها، به حداقل رسیده است و متأسّفانه در خانواده ها هر کسی بـا گوشی خود و کـامپیوتر و يا برنامه های رایانه ای مشغول است و هر کس به نوعی با آنها خلوت کرده و به این ترتیب مابین اعضای خانواده فاصله افتاده است؛ حال رسالت مؤمن آن است که وقتی می بیند دشمن، این محبت و انسجام را از خانواده گرفته، در جهتِ ایجاد محبّت و روابط کلامی در خانواده سعی نمايد و پس از ماه مبارک رمضان هم، تلاش کند آن را از طریق با هم بودن ها و برخوردهای کلامی در خانواده مستقر نماید.

     از جمله کارهای بسیار مبارک که برای تربیت نفس انسان تأکید بسیاری شده است، مسئلۀ اربعین گیری می باشد. از اینرو بعد از ماه مبارک رمضان، چله گیری و اربعین گیری، به انسان کمک خواهد نمود تا بتواند تربیت نفسانی خود را تا ماه مبارک آینده حفظ کند و دستاوردهای ماه مبارک را از دست ندهد. در مورد اربعین گیری هم، اگر انسان توانست، از تمام گناهان چله گیری نماید، و اگر نتوانست، از بعضی از گناهان مانند قضا شدن نماز صبح، کوتاهی در امر حجاب و عدم رعایت حقوق والدین و یا آفات گفتاری مانند دروغ و غیبت و تهمت و... اربعین گیری کند و یقیناً چله گیری، برای ترک گناهان و تقویت نفس انسانی و تقوا و تربیت نفسانی انسان آثار تربیتی پرباری خواهد داشت.

 



[1]- می افزايـد بـر ايشـان هدايـت، و می دهـد ايشـان را تقوايشـان را (مبـارکـه حضـرت محمّد(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه)/17).

[2]- پس تقوای الهی پيشه کنيد آن مقدار که در توان داريد (مبارکه تغابن/16).

[3]- بحارالانوار، ج75، ص189

[4]- بحارالانوار، ج68، ص233