در آیۀ شریفۀ صد و چهل و شش چند مطلب در مورد منافقان استفاده شد که خلاصۀ آنها و ادامۀ مطالب در این زمینه، ذیلاً استفاده می­گردد:

     مطلب اوّل: خداوند متعال، آن تبهکاران و بیراهه­روندگان را که عمری به غفلت سپری کردند و راه کفر و شرک و معصیت را پیمودند، ولی توبه کردند، داخل مؤمنین می­سازد. با وجود اینکه بدترین افراد منافقان هستند، ولی بعد از توبه، با مؤمنین و همراه مؤمنان می­شوند. آیۀ شریفۀ صد و چهل و شش، بیانگر قدرت توبه است. منافقان با وجود سوء پیشینه ­ای که داشتند، به شرط توبه، مشمول عفو و آمرزش الهی قرار می­گیرند.

     مطلب دوّم: علامه طبـاطبـائی(رَحمَةُ­اللهِ ­عَلَیه) در مورد «مَعَ الْمُؤْمِنينَ» می­فرمایند: خداوند متعال ­فرمود: «مَعَ الْمُؤْمِنينَ» و نفرمود: «مِنَ الْمُؤْمِنينَ». آن زمانی که آنان در توبه­شان مستحکم و پابرجا ماندند و ایمان در جان و دل و قلبشان مستقر شد، آن موقع «مِنَ الْمُؤْمِنينَ» می­گردند.

     مطلب سوّم: خدای سبحان شرایط توبۀ حقیقی را که فرد گناهکار را «مَعَ الْمُؤْمِنينَ» می­کند، این چنین بیان می­فرماید که: گناهان قبل از توبه را اصلاح کنند «وَ اَصْلَحُوا»، و به عروة الوثقای دین چنگ زنند «وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ»، و خالص و صادقانه به این باب وارد شوند و دینشان را برای خداوند خالص کنند «وَ اَخْلَصُوا دينَهُمْ لِلَّهِ». مجموعۀ این سه شرط، حقیقت توبه را تشکیل می­دهد و با این سه شرط، انسان به حقیقت بندگی نائل می­گردد.