در جلسۀ سابق در تفسیر آیۀ شریفۀ مورد بحث، به آیات دیگری از قرآن کریم استشهاد شد که هر کدام به بخشی اشاره می­فرماید و وظایف انسان را می ­نمایاند و به انسان دید وسیع می­دهد تا با اختیار خود، هر کدام از دنیا و آخرت را که بخواهد، انتخاب کند که این بخش­ها عبارتند از:

     بخش اول: آیۀ شریفۀ مورد بحث بیانگر این مطلب است: کسی که نگاه دنیوی دارد و فقط بهره­ مندی­های دنیوی را می­طلبد. امّا وقتی خیر و سعادت دنیا و آخرت در پیشگاه الهی است، پس چرا فقط دنیا را طلب می­کنید و سقف خواسته­ هایتان این همه کوتاه است؟ چرا سود پایدار را رها کرده و اجر چند روزۀ دنیوی را طلب می­کنید؟

     بخش دوم: خداوند متعال در مبارکۀ بقره فرمود: «مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاق»[1] کسانی­که گفتند خدایا به من دنیا را بده، دیگر برای ایشان اجر و پاداشی در آخرت نیست و بهره­ ای در آخرت ندارند. خداوند متعال، حق و باطل و هدایت و ظلالت و خیر و شر را می ­نمایاند تا در دنیا حجّت برای بندگانش تمام شود.

     بخش سوم: خدای سبحان در سورۀ مبارکۀ شوری می­فرماید: «مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فی‏ حَرْثِه‏»[2] کسی که آخرت را طلب کند، بر آن می­ افزاییم، همان­طور که در مورد دیگری می­فرماید: «لَهُمْ ما يَشاؤُنَ فيها وَ لَدَيْنا مَزيدٌ»[3].

     در تأیید این مطلب که صاحبان نگاه اُخروی با در­خواست نعمتهای اُخروی، به بهره­ مندی­های دنیوی هم می­رسند، آیۀ شریفۀ صد و چهل و هشت در سورۀ مبارکۀ آل­ عمران است که می­فرماید­: «فَآتاهُمُ اللهُ ثَوابَ الدُّنْيا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَة»[4] خداوند به صاحبان نگاه عقلانی، هم در دنیا پاداش می­دهد و هم ثواب بهتر و بالاترِ قیامت از آنِ ایشان است. امّا کسی که دنیا را طلب نمود، قسمتی از دنیا را به او می­دهند و برای او در آخرت بهره­ ای نیست «وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ نَصيب‏»[5].

     بخش چهارم: خداوند متعال در مبارکۀ اِسراء می­فرماید: «مَنْ كانَ يُريدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُريدُ»[6] کسی که به جای آخرت ماندگار، دنیای شتابنده و سریع الزّوال و ناپایدار را طلب کند، برای او می­دهیم، ولی آنچه را که می­خواهیم، یعنی نه اینکه به تمام نعمتهای دنیوی دست پیدا کند. دنیا محل تجارت است و کسی که سقف خواسته­ هایش این همه کوتاه باشد، بخشی را به او می­دهیم. چنین کسی نه تنها در آخرت بهره­ ای ندارد، بلکه در دنیا هم به تمام خواسته­ هایش نمی­رسد و قسمتی را در اختیارش قرار می­دهیم.

     بخش پنجم: خداوند متعال خواستِ انسان­ را جهت­ می­دهد ­و­ خواسته ­های اهل معرفت و مؤمنین واقعی را تأیید می­فرماید که حسنۀ دنیا و آخرت را درخواست می­نمایند «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِی الْـآخِرَةِ حَسَنَةً»[7] و درواقع این بخش را امضاء می­فرماید. آری، اهل معرفت و انسان­های والا، با نگاه عقلانی خود، از خداوند متعال حسنۀ دنیا و آخرت را طلب می­کنند. منظور از حسنۀ آخرت، سعادت جاویدان و بهشت برین و فردوس اعلاست که درواقع عالی­ترین تجلّی رحمت و رضایت پروردگار از بندگان مطیع و منقادش می­باشد. امّا منظور از حسنۀ دنیا، توفیق ایمان و عمل صالح، توفیق توبه و کسب رضایت الهی و... می باشد. آری، اینکه انسان لحظه ­ لحظه­ های عمرش را در راه کسب رضایت پروردگار صرف کند، حسنه است. اینکه نگاه معرفتی و دید آخرتی داشته باشد و سقف خواسته­ هایش بی ­منتها باشد و رضایت پروردگار و محبوبانش را طلب کند و توفیق اعمالی را که زمینۀ سعادت اُخروی را فراهم می ­آورد، حسنه است. اهل معرفت، آن اعمالی را از خداوند درخواست می­کنند که زمینۀ سعادت اُخروی و بستر رضایت الهی را فراهم آورد و خداوند این را امضاء می­فرماید و چنین نگاهی، نگاه عقلانی است.

     بخش ششم: خداوند سبحان در آیۀ شریفۀ صد و چهل و پنجم مبارکۀ آل عمران می­فرماید: «وَ مَنْ يُرِدْ ثَوابَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مَنْ يُرِدْ ثَوابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْها وَ سَنَجْزِی الشّاكِرينَ»[8] کسی که پاداش دنیوی بخواهد، قسمتی از آن را می­دهیم و کسی که پاداش اُخروی بخواهد، قسمتی از آن را می­دهیم و به زودی پاداش می دهیم شاکران را. حال چرا خدای سبحان در مورد پاداش اُخروی هم می­فرماید که قسمتی از آن را می­دهیم؟ پاسخ این است که انسان به میزان کاری که برای آخرت انجام می­دهد و استحقاق و شایستگی که در وجود خود فراهم می­ آورد، از اجر و پاداش اُخروی بهره می­برد، گرچه برخی از پاداش­های اُخروی فضل و احسان الهی است و فزون بر استحقاق انسان می­باشد.

     بخش هفتم: خداوند متعال می­فرماید: «وَ مَنْ اَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى‏ لَهـا سَعْيَهـا وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَاُولئِكَ كـانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً»[9]. دنیا محل کشت و مزرعه است «اَلدُّنْيا مَزْرَعَةُ الْآخِرَة»[10] و هر انسانی در دنیا در حال تلاش است «وَ اَنْ لَيْسَ لِلْاِنْسانِ اِلاّ ما سَعى‏»[11]، امّا اهل دنیا برای به دست آوردن نعمتهای ناپایدار دنیا تلاش می­کنند، و اهل آخرت برای سرای باقی تلاش می­نمایند «اِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتّى‏»[12]. اهل دنیا و دنیا­طلبان برای کسب مال و ثروت و شهرت بیشتر شبانه ­روز تلاش می­کنند، چراکه مال دنیا بمانند آب شور است، ولی همین که دنیا به پایان رسد، در آخرت بهره­ ای ندارند «وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاق»[13]. چنین کسانی تمام تلاش­هایشان برای دنیا بوده و برای آخرت کاری نکرده و زراعتی ننموده اند. دنیا محل زراعت است، دنیا محل تجارت است، ولی چنین کسانی نه زراعتِ رابحه و نه تجارت رابحه نموده­ اند که در آنجا بهره­ مند شوند. آری، انسان خواه، ناخواه در دنیا زراعت می­کند و زارع است، خواه و ناخواه در دنیا تجارت می­کند و تاجر است و نمی­تواند بگوید که من نمی­خواهم تاجر یا زارع باشم. حضرت امام حسن عسکری(عَلَيهِ السَّلام) می­فرمـایند: «لِكُلِّ زارِعٍ ما زَرَع‏»[14] برای هر زارعی است آنچه که کشت نموده است. برای کسی که دنیا را کاشته، دنیا را به او می­دهند و برای کسی که آخرت را خواسته، علاوه بر آخرت، دنیـا را هم به او می­دهند. کسی که تنها برای دنیـا تلاش می­کند و فعـالیت می ­نمـاید، عمل­ کنندۀ رنج برنده است «عامِلَةٌ نّاصِبَةٌ»[15] و وقتی دنیا به پایان رسید، متوجه می­شود که تمام نیروها و تلاش­ها را در جهت کسب دنیای شتابنده صرف کرده و برای آخرت، کاری نکرده است و با دست خالی وارد جهان آخرت می­شود. خدای سبحان در سورۀ مبارکۀ حضرت محمّد(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) و در سورۀ مبارکۀ انفال در مورد چنین کسانی می­فرماید: «اِذا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ اَدْبارَهُمْ»[16] دو گروه از فرشتگان، آنـان را که با دست خالی دنیا را ترک می­کنند و با دست خالی وارد جهان آخرت می­گردند، می­زنند. فرشتگانِ مُوَکَّلِ دنیا، آنها را از پشت می­زنند که بیرون شوید و فرشتگان آخرت هم از صورت­هایشان می زنند که چرا دست خالی آمدید؟ فرش و ظرف و سایر امکانات جهان آخرت را اعمال صالح انسان در دنیـا فراهم می­ آورد. به قول استاد جوادی آملی، حریر و ابریشم آخرت را کرم ابریشم نمی­ بافد، بلکه عمل صالح فراهم می ­آورد. از اینرو دنیا­طلبان که هر تلاشی کرده ­اند، برای چندروزۀ دنیـوی بـوده و برای آخرت، هیچ زحمتی نکشیده ­اند و تلاش ننموده ­اند، توبه ­ای نکرده و عمل صالحی انجام نداده­ اند، و در روز قیامت دست ­خالی هستند. اما مؤمنان حقیقی که خواسته و طلبشان الهی و در جهت اهداف اُخروی بوده و به میزان و تناسب آن تلاش و کوشش نموده­ اند، و به عبارتی دیگر، کسانی که هم خداشناس باشند و هم وسایل و ابزار ایمان (اعمال صالحات) را داشته باشند و دارای ایمان و اعمال صالحات باشند، تلاش و کوششان مورد تشکّر حق تعالی قرار می­گیرد و به حیات طیّبه زنده می­شوند «وَ مَنْ اَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى‏ لَهـا سَعْيَهـا وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَاُولئِكَ كـانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً»[17].

     پس، حال که بر­خورداری­های دنیا و آخرت، هر دو مستلزم تلاش است، چرا انسان سرمایه­ های وجودی خود را در مسیر عالی، یعنی تحصیل سعادت ماندگار و رضایت الهی بکار نگیرد؟ کسی که برای سعادت اُخروی تلاش کند، هرگز ضرر نمی­کند. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) فرمودند: «چون شب معراج به آسمانها پرواز كردم، وارد بهشت شدم، سپس زمين هموارى را ديدم كه در آن زمين فرشتگان بقعه‏ اى می ساختند، يك خشت از طلا و يكى از نقره، پرسيدم چرا گاهى مشغول كار هستيد و گاهى هم بيكار؟ گفتند منتظر مصالح هستيم. پرسيدم از كجا مصالح ساختمانى براى شما مى ‏آيد؟ گفتند: مصالح ساختمانى ما گفتن مؤمن است‏ «سُبحانَ الله وَ الحَمدُ لِلَّه وَ لا اِلهَ اِلَّا الله وَ الله اَكبَر»، هرگاه اين ذكر را بگويد، ما مشغول ساختن بقعه می شويم و هرگاه از اين ذكر خاموش شود، ما هم بيكار مى‏ ايستيم»[18].

 

[1]- کسانی که می گويند: پروردگار ما عطا کن به ما در دنيا، ولی در آخرت بهره ای ندارند (مبارکه بقره/200).

[2]- کسی که اراده کند کِشت آخرت را، می ­افزاییم برای او در زراعتش (مبارکة شوری/20).

[3]- برای آنهاست آنچه بخواهند در آن و نزد ماست فزونی (مبارکة ق/35).

[4]- پس داد ایشان را خداوند پاداش در دنیا و خوبیِ پاداش آخرت را (مبارکة آل عمران/148).

[5]- و کسی که بخواهد کشت دنیا را، می­دهیم او را از آن و نباشد برای او در آخرت هیچ بهره ­ای (مبارکة شوری/20).

[6]- کسی که بخواهد دنیای زودگذر را، عجله می کنیم برای او در آن، آنچه می خواهیم از برای کسی که می خواهیم (مبارکه اِسراء/18).

[7]- و از ايشان کسانی هستند که می گويند: پروردگار ما عطا کن به ما در دنيا نيکی و در آخرت حسنه (مبارکه بقره/201).

[8]- و کسی که اراده کند پاداش دنيا را، می دهيم به او از آن، و کسی که اراده کند پاداش آخرت را، می دهيم به او از آن، و به زودی پاداش خواهيم داد شاکران را (مبارکه آل عمران/145).

[9]- و کسی که بخواهد آخرت را و کوشش کند برای آن کوشش خود را، درحـالی که او مؤمن باشد، پس آن گروه باشد سعیشان مقبول و مورد سپاس (مبارکة اِسراء/19).

[10]- دنيا مزرعۀ آخرت است (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه)؛ مجموعة ورام(تنبيه الخواطر)، ج‏1، ص183).

[11]- و اينکه نیست برای انسان جز آنچه بکوشد (مبارکة نجم/39).

[12]- همانا سعی و تلاش شما البتّه مختلف است (مبارکة لیل/4).

[13]- و نيست برای او در آخرت بهره ای (مبارکه بقره/200).

[14]- بحارالانوار، ج75، ص373

[15]- مبارکه غاشيه/3

[16]- زمانی که دريافت می کنند ايشان را فرشتگان، می زنند بر صورت هایشان و پشت هایشان (مبارکة حضرت محمد(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه)/27).

[17]- و کسی که بخواهد آخرت را و کوشش کند برای آن کوشش خود را، درحـالی که او مومن باشد، پس آن گروه باشد سعیشان مقبول و مورد سپاس (مبارکة اِسراء/19).

[18]- ارشاد القلوب، ترجمه رضايى، ج‏1، ص209