قسمت دوّم آية شريفة شصت و چهار در مورد اين است که پيغمبرم لازم نيست که منافقين اين همه به دروغ و ريا متوسّل شوند و اگر زمانی که مرتکب جرمی شده و گناهی انجام داده بودند، نزد تو می­آمدند و استغفار می­کردند و از تو می­خواستند که برايشان طلب آمرزش کنی، خداوند را توبه­پذير مهربان می­يافتند. خداوند متعال که منـافقين را ذکر فرموده، تمام گروه­ها داخل در آن هستند، چراکه وقتی خداوند به شرط توبه و استغفار و دعای رسول­الله(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) منافقين را می­بخشد و می­پذيرد، ديگران را هم به طريق اولی می­پذيرد. امّا گام اوّل، استغفار و توبه در پيشگاه الهی است و گام دوّم، دعای حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) بر آمرزش و مغفرت گناهکـاران می­باشد که در اين صورت توبه­شـان تکميل می­شود و خداوند را با دو صفت توابيّت و رحيميّت می­يابند «لَوَجَدُوا اللهَ تَوّاباً رَحيماً». مطلب مذکور، بيانگر اين حقيقت است که راه توبة کامل و آمرزش واقعی و عذرخواهی حقيقی اين است که خطاکار، علاوه بر توبه در پيشگاه الهی، در مقام توسّل به حضرات معصومين(عَلَيهِمُ ­السَّلام) برآيد و از آنان آمرزش­خواهی نمايد. خداوند متعـال آن بزرگواران را واسطه قرار داده و بندگانش را به باب رسول­الله(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) و اهل­بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) ارجاع می­دهد «وَ اْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ اَبْوابِها»[1]، «وَ ابْتَغُوا اِلَيْهِ الْوَسيلَةَ»[2]، لکن اين دو عامل بخشايشگر را لازم و ملزوم یکديگر معرّفی فرموده است.

     پس، عفو کننده، خدای تبارک و تعالی است و حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) واسطة عفو الهی هستند، همانطور که اگر خداوند متعال می­فرمايد: «يُزَكّيهِم‏»[3]، تزکيه به دست خداوند است و حضرت پيامبر اسلام(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) به اذن­الله شفاعت می­کنند. امروز هم هر کس هر نوع گناهی انجام دهد، به شرط توبه و استغفارِ رسول­الله(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) و اهل بيت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) مورد عفو و آمرزش قرار می­گيرد، چراکه گناهی بالاتر از گناه نفاق نيست. امّا به فرمودة مفسّران عظام، اگر گناه حقّ­النّاس نباشد، در اثر توبه و استغفار و دعای رسول­خدا(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) مورد آمرزش قرار می­گيرد. ملاحظه می­شود که حقّ­النّاس چه مسئوليّت عظيمی دارد که نه توبه و استغفارِ خود گناهکار کارگر است و نه دعای رسول­خدا(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) مگر اينکه از صاحبان حق طلب حليّت نمايد و آنـان او را ببخشند تـا توبة او و دعـای رسول خدا(صَلَّي­ ­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) در حقّش کارگر شود.

 

1- و وارد شويد خانه­ها را از درهايش (مبارکه بقره/189).

2- و بجوئيد به سوی او وسيله (مبارکه مائده/35).

3- پاک سازد ايشان را (مبارکه بقره/129).