اهل معرفت همواره از پدیده­های ظاهری بهره­های معنوی اخذ می­کنند. در شب چهاردهم، ماه، بدر کامل می­باشد، اهل معرفت از نخستین روز ماه مبارک رمضان که هر روز پرده و لایه­ای بر این هلال افزوده می­شود و فربه­تر می­گردد، این پیام را دریافت می­دارند که همانطور که هر روز لایه­ای بر ماه اضافه می­شود، لازم است که هر روز لایه­ای هم بر مراتب رشد و کمال معنوی انسان افزوده گردد. وقتی ماه، ماه کمال و اوج گرفتن و پرواز کردن است، انسان هم باید رشد کند و صعود و تعالی یابد. ماه مبارک رمضان، بهار پرورش و فربه شدن روح و جان و ماه خودسازی و تهذیب و تزکیه است. ماه مبارک رمضان، ماه روح­پروری است و وقتی روح پرورش یافت، انسان به رشد و تعالی می­رسد.

«اگر تن ­پروری جـانت بمیـرد          اگر جان پروری، تن، پر بگیرد»

     لحظه لحظه­های ماه مبارک رمضان مغتنم است، همانطور که رسول گرامی اسلام(صَلَّي­­ اللهُ­ عَلَيْهِ­ وَ‌­الِه) فرمودند: «طُوبی لِمَنْ اَدْرَکَ رَمَضان ثُمَّ طُوبی لَهُ»[1]. لحظه لحظه­های ماه، گنجینه است. برای ملموس شدن آن، مثالی ذکر می­شود، وقتی در جایی اعلام می­کنند که سکّه­ ای می­دهند، همه مشتاقانه و با سعی و کوشش تمام، تلاش می­کنند آن سکّه را دریافت نمایند، و اگر کسی نتوانست آن را دریافت کند، چقدر افسوس می­خورد که این فرصت را از دست داده، درحالی که لحظات عمر انسان، گوهر گرانقدری است و عجيب است که انسان در زندگی خود چقدر از این سکّه­ها و گوهرهای ناب را رایگان از دست می­دهد. مادری گریه می­کرد و ناراحت بود که فرزندم سکة طلا را داده و یک بستنی خریده است؛ غافل از اینکه انسان سرمایة گرانقدر عمر را در برابر چیزهای بسیـار پست و نـازلی از دست می­دهد. اما بیداردلان لحظات عمر خود را تحفة الهی می­دانند که در دست انسان امانت است.

 

1- خوشا به حال کسی که درک کند ماه رمضان را، سپس خوشا به حال او (بحارالانوار، ج96، ص345).