بالاترين فضل عام خدای سبحان بر بندگان که بالاتر از آن نعمتی نيست و شامل حال تمام انسانهاست، نعمت رسالت و نبوّت است. حضرت امام ­صادق(عَلَيهِ­ السَّلام) در مورد آية شريفة «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ‏»[1] که در مورد فضل است، می­فرمايند: «فضل خدا، پيامبر(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) است و رحمت او، ولايت ائمه(عَلَيهِم­ السَّلام) می­باشد»[2]. ما انسانها، حيات انسانی خود را مديون آن بزرگواران هستيم، همانطور کـه حضرت امام سجّاد(عَلَيهِ ­السَّلام) می­فرمايند: «وَ لَوْ كٰانُوا كَذلِكَ لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْاِنْسانِيَّةِ اِلىٰ حَدِّ الْبَهيمِيَّةِ»[3]، اگر نعمت رسالت نبود، انسان از حدود انسانی به حدّ حيوانی سقوط می­کرد. آری انسان اين حيات انسانی را به برکت نعمت و رحمت و فضل خداوند دارد «فَلَوْ لا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرين‏»[4].

     پس اگر خداونـد متعـال نعمت رسـالت و نبـوّت را چنين عظيـم می­شمارد، به اين سبب است که هدايت انسان و رسيدن به حيات طيّبه که نقطة تمايز انسان و حيوان است، توسّط نبی صورت می­گيرد. آنجا که هدايت کنار رود، انسان پست­تر از حيوان می­گردد «اُولئِكَ كَالْاَنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلّ‏»[5] و در مورد چنين انسانی است که می­فرمايد: «سَواءً مَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ»[6] زندگی و مرگشان مساوی است. پس حيات حقيقی انسان به برکت نعمت رسالت و نبوّت است و چون رسالت، فيض ابدی و ماندگار نيست و بـه وسيلـة حضرت پيامبر­ اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) سلسلة نبوّت ختم می­گردد «ما كانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لکِن رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيّينَ»[7]، لذا پرچم هدايت، بعد از حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) به دست امامت و ولايت داده می­شود که فيض دائمی و جاودان است. وجود مقدّس امام(عَلَيهِ ­السَّلام)، همان کار نبی را عهده ­دار است. کوثر جوشان امامت تا قيام قيامت عهده ­دار هدايت بشريّت هستند. امام(عَلَيهِ­ السَّلام) قلب عالم امکان است. عالم کالبد است و جان خود را از وجود امام(عَلَيهِ­ السَّلام) می­گيرد. چراکه امام(عَلَيهِ ­السَّلام) از حيات الهی بهره­ مند است. چهارده کوثر جوشان، واسطة فيض خدای سبحان هستند و تمام روزی­های مادّی و معنوی، به برکت وجودی آن بزرگواران به عالم افاضه می­شوند «وَ بِيُمنِهِ رُزِقَ الوَرٰی وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الاَرْضُ وَ السَّماءُ»[8]، «بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماء»[9].

 

1- و اگر نبود فضل خداوند بر شما و رحمت او (مبارکه نساء/83).

2- ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج2، ص55

3- و اگر اينچنين بود، البتّه خارج می­شدند از حدود انسانی به حدّ حيوانی (صحيفة سجّاديّه).

4- پس اگر نبود فضل خداوند بر شما و رحمت او، البتّه بوديد از زيانکاران (مبارکه بقره/64).

5- ايشان مانند چهارپايان هستند، بلکه ايشان پست ­ترند (مبارکه اعراف/179).

6- مبارکه جاثيه/21

7- حضرت محمّد(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) پدر هيچ يك از مردان شما نبوده و نيست، ولکن رسول خدا و ختم ‏كننده پيامبران است‏ (مبارکه احزاب/40).

8- و بـه برکت او روزی به خلق می­رسد و به وجود او ثابت شده است زمين و آسمان (مفاتيح ­الجنان، بخشی از دعای عديله).

9- و به واسطة شما (خداوند بر ما) باران رحمت نازل کرد و به واسطة شما آسمان را بپا داشت (مفاتيح الجنان، بخشی از زيارت جامعة کبيره).