در جلسة سابق استفاده شد که بر اساس آیة شریفة «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْاِنْسَ اِلاّ لِيَعْبُدُونِ»[1]، رسالت انسان در این جهان، عبودیّت و بندگی است ولذا تمام امتیازات و درجات اعطایی از سوی خدای سبحان به میزان عبودیّت و بندگی عبد می­باشد. درواقع عبد و بنده کسی است که رسالت خود را در پهنة هستی به پایان رسانده باشد و اینکه حضرات انبیاء و اوصیا(عَلَيهم ­السَّلام) این همه مورد محبّت و احترام خداوند متعال قرار گرفته­اند، به این علّت است که رسالت خود را به زیباترین صورت انجام دادند و به نهایت درجة بندگی و عبودیّت بار یافتند، همانطور که در زیـارت حضـرت رسول اکـرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَیهِ وَ­آلِهِ)، آن بزرگوار را چنین زیـارت می­کنیم: «وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّکَ»[2] شهادت می­دهم همانا تو به تحقیق رسالت پروردگارت را به پایان رسانیدی.

     پس اعطای درجات و امتیازات به میزان مقام بندگی و عبودیّت انسان است و به عبارت روشن­تر خداوند متعال به میزان بندگی انسان، به او درجه و رتبه و امتیاز و نمره قائل است و از آنجائیکه رسیدن به مقام عبودیّت بدون الگو میسور نیست، لذا خداوند تبارک و تعالی، حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيهم ­السَّلام) را که شاگردان اوّل دانشگاه عبودیّت و بندگی هستند و به عالیترین درجه و رتبه رسیده­اند، بعنوان الگو و اسوه برای بندگانش ارسال فرموده است، همانطور که در قرآن کریم، حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) را اینچنین به بندگانش معرّفی می­فرماید: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ اُسْوَةٌ حَسَنةٌ»[3]. وقتی خداوند متعال آن بزرگوار را اُسوه و الگو برای عالمیان معرفی فرمود، بر اساس نور واحده بودن آن بزرگواران، معلوم می­شود که تمام حضرات چهـارده معصوم(عَلَيهم­ السَّلام) الی یوم القیامه الگـو و اسوة حسنه می­باشند، همچنانکه وجود مقدّس حضرت زهرای مرضیه(سلامُ ­الله­ عَلَيها) در عالی­ترین مرتبة الگو و اُسوه بودن قرار دارند. حضرت امام زمان(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) می­فرمایند: «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) لِي اُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»[4] در زندگی دختر رسول خدا(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) برای من اسوة نیکویی است.

     لازم به توضیح است که: تمام الگوهای غیر­مکتبی و غیر­مذهبی در یک بخش معیّن و در یک مقطع و زمینه الگو می­باشند، لکن الگوهای الهی و مکتبی که خداوند متعال آنان را انتخاب فرموده، مطلق بوده و در تمام مقاطع و جوانب الگو می­باشند و همانطور که دین و قرآن جهـانی و جاودانی هستند، الگو بودن آنان هم مطلق و الی یوم القیامه می­باشد.

 

1- و جن و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا بندگی کنند (مبارکه ذاریات/56).

2- مفاتیح الجنان، فرازی از زیارت رسول اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ)

3- به تحقیق در رسول خدا(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ)، اسوه نیکویی برای شماست (مبارکة احزاب/21).

4- بحارالانوار، ج53، ص180