توصيف انسان کامل از طرف انسانهای محدود هرگز ميسور و امکان ­پذير نيست. کسی که معرّف ايشان، ذات لايزال الهی و حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) هستند و کسی که پارة تن حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و ماية افتخار حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و حضرت مولای متّقيان امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام) و آل ­طاهرينشان می­ باشند. کسی که معرّف ايشان، قرآن کريم، مبارکة کوثر، سورة دهر و آية مودّت است، انسان ناقص هرگز توان توصيف ايشان را ندارد و هر کس که بخواهد توصيفی از آن بزرگوار نمايد، در حدّ درک و فهم خودش می­باشد و درواقع اگر کسی بخواهد بطور نسبی، قطره­ای از دريای بی­ منتهای عصمت و طهارت(عَلَيهِم­ السَّلام)­را توصيف نمايد، به ميزان طهارت خودش است. هر کسی به ميزان طهارتش می­تواند از طاهره سخن بگويد و هر کسی به ميزان تزکيه­اش می­تواند از زکيّه سخن بگويد. امّا توصيفی که حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) در مورد حضرت فاطمة زهرا(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) به جناب سلمان فرمودند، اين است که: «يا سَلْمانُ حُبُّ فاطِمَةَ يَنْفَعُ فی مِائَةٍ مِنَ الْمَواطِنِ اَيْسَرُ تِلْكَ الْمَواطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْميزانُ وَ الْحَشْرُ وَ الصِّراطُ وَ الْمُحاسَبَة»[1] ای سلمان، محبّت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ­ عَلَيها)، در صد مکـان نـافع و سودمند است که ساده ­ترين آن مواطن، هنگام مرگ و در قبر و ميزان و حشر و صراط و هنگام محاسبه می­باشد. البتّه منظور از محبّت، محبّت راستين و حقيقی است که در اطاعت متجلّی می­باشد. نشان محبّت راستين، اطاعت است، همانطور که خدای سبحان در سورة مبـارکة نساء می­فرمايد: «اَطيعُوا اللهَ وَ اَطيعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْكُم‏»[2]. اطاعت اهل­بيت(عَلَيهِم­ السَّلام)، اطاعت ذات لايزال الهی است، همچنان که محبّت به آن بزرگواران، محبّت به خداوند است و زيارت آن بزرگواران، زيارت خدای سبحان می­باشد.

     لازم به ذکر است: آن تعريف و توصيفی را که حضرت احديّت يا حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) از حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها) دارند، مربوط به جمال باطنی و روحی آن بزرگوار است. خداوند متعال، هيچ کس را بخاطر داشتنِ جمال ظاهری نستوده است. اگر خدای سبحان، حضرت يوسف(عَلَيهِ­ السَّلام) را در قرآن کريم تجليل می­فرمايد، بخاطر جمال ظاهری ايشان نيست، بلکه بخاطر جمال توحيدی و ايمـانی آن حضرت است. هر کدام از شخصيّتهـای الهی دريـای بی ­منتهای اوصاف پروردگار و صبغة­ الله ، جمال ­الله، عين­ الله، علم­ الله و کمال ­الله هستند.

 

1- ارشاد القلوب، ج2، ص294

2- اطاعت کنيد خداوند را و اطاعت کنيد رسول را و صاحبان امر از شما (مبارکه نساء/59).