در جلسۀ سابق استفاده شد که امام(عَلَيهِ السَّلام)، واسطۀ فیض الهی هستند و هر نعمتی اعم از مادّی یا معنوی که در پهنۀ هستی نازل می شود، به واسطۀ وجود امام(عَلَيهِ السَّلام) و به خاطر امام(عَلَيهِ السَّلام) است «بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ اَنْ تَقَعَ عَلَى الْاَرْضِ اِلّا بِاِذْنِهِ وَ بِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ يَكْشِفُ الضُّر... بِكُمْ يُسْلَكُ اِلَى الرِّضْوان‏»[1]  به يمن وجود شما باران را فرو می بارد، و آسمان را از سقوط به زمين بدون اِذنش بازمی دارد، و به وسيلۀ الطاف شما غبار اندوه را از دل ها مى زدايد، و سختى زندگى و بدى حال را برطرف می سازد ... به وسيلۀ شما به بهشت رضوان راه ميتوان يافت.‏

     خدای سبحان در سورۀ مبارکۀ انفال در مورد حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) می فرماید: «وَ ما كانَ اللهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ اَنْتَ فيهِمْ»[2] پیامبرم زمانی که تو در میان ایشان باشی، خدای سبحان مردم را عذاب نمی کند. حال همانطور که وجود مقدّس حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) مانع از نزول بلا هستند، همانگونه، ائمّۀ هدی و اهل بیت(عَلَيهم­السَّلام) نيز باعث امنیّت همه جانبه در روی زمین می باشند، همانطور که حضرت امام زمان(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) فرمودند: «وَ اِنّی لَاَمانٌ لِاَهْلِ الْاَرْض‏»[3] همانا من باعث امنیّت اهل زمین هستم. همچنين فرمودند: «لَوْ لَا الْحُجَّةُ لَساخَتِ الْاَرْضُ بِاَهْلِها»[4] اگر امام(حجّت خداوند) نبود، زمین اهلش را به کام خود فرومی­برد.

 

[1]- مفاتیح الجنان، فرازی از زیارت جامعه کبیره

[2]- و نباشد خداوند تا عذاب کند ایشان را درحالی که تو در میان ایشان هستی (مبارکه انفال/۳۳).

[3]- بحارالانوار، ج53، ص181

[4]- اگر نباشد حجّت خداوند، البته فرو می برد زمین اهلش را (درخشان پرتوى از اصول كافى، ج‏6، ص99).