مطلب دیگری که در خاتمه لازم به ذکر می­باشد، در مورد رسیدگی به فقرا و نیازمندان است. وجود مقدس حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) در بیانی نورانی می­فرمایند: «مَنْ اَرادَ اَنْ لا یَکُونُ عُرْیاناً یَوْمَ الْقِیامَةِ فَلْيَکْسُ الْجُنُودَ الْعارِيَةَ فِی الدُّنيا»[1] کسیکه بخواهد در روز قیامت عریان محشور نشود، در این جهان عریان­ها را بپوشاند. آری، اگر انسان در دنیا نیازِ نیازمندی را رفع نمود، در روز قیامت عریان نخواهد بود، چراکه لباس قیامت، لباس تقواست. و هر کس که این لباس را از دنیا توسّط عملش همراه خود بَرَد، در آن دنیا بر تنش می­پوشانند.

     یکی از شعب تقوا، تقوای مالی یا احساس مسئولیت در برابر نیازمندان است. در این اوضاع نابسامان که جامعه کنونی با دو بحران اساسی اقتصادی و بی­ عفّتی مواجه است، اگر نمی­توانیم در برابر بحران بی ­حیایی و بی ­عفّتی حرکت سازنده ­ای داشته باشیم، حداقّل در حد امکان در برابر بحران اقتصادی احساس مسئولیّت کنیم. خداوند متعال در سورة مبارکة نور فرمود: «وَ اتُوهُمْ مِنْ مالِ اللّهِ الَّذی اٰتٰکُمْ»[2]. آری حقیقتاً، مال، مال خداوند متعال است «اِنَّمَا الْمٰالُ مٰالُ اللهِ»[3] و تمام دارائی­ها از اوست و انسان جز امانتدار نیست و شایسته نیست که این همه دلبستگی و وابستگی به اموال داشته باشد. اگر انسان مال را حقیقتاً مال خداوند متعال بداند، وابستگی و تعلّق خاطر به آن پیدا نمی­کند و خيلی راحت از آن گذشته و انفاق و احسان می­نمايد، همانطور که در مؤسسات مالی و بانکها، صندوق­دارها بدین سبب که می­دانند پول­ها مال ایشان نیست و خود را امانتدار می­دانند، لذا به راحتی از فردی گرفته و به فرد دیگری تحویل می­دهند. یکی از عنایات پروردگار به مؤمنین این است کـه محبّت مال را از قلوبشان می­گیرد و آنان بـه راحتی انفـاق می­کنند. توجّه داشته باشيم که خانواده ­هایی هستند که از داشتن ابتدایی ­ترین امکانات زندگی محروم­ اند و مدّت­ها می­گذرد و توانایی تهیّة گوشت و مواد مُغذّی ندارند. خانمی می­گفت: با وجود اینکه هفت ­ماهه حامله است، ولی یکبار غذای گوشتی نخورده است. در آستانة سال جدید، بهترین زمان برای انفاق و احسان فراهم است و چه نیکوست کسانی که هر روز از غذاهای گوشتی استفاده می­کنند، با حذف یک وعده یا یک روز غذای گوشتی، آنرا به نیازمندان انفاق کنند.

     همچنین انفاقِ آن طلاجاتِ از مد افتاده یـا شکسته کـه در صندوقچه­ های خانه ­ها بـایگـانی شده­ اند و خاک می­خورند، می­تواند گره ­گشای خانواده ­های بی ­بضاعت شود و مشکلات درمانی و تغذیه ­ای و ... را رفع نماید. بیایید یکبار هم که شده، به خاطر خداوند از خواسته­ های خود بگذریم و به جای تعویض دکوراسیون و مبلمان منزل و اتومبیل و...، در راه خداوند متعال سرمایه­ گذاری کنیم و همانند همسر فرعون، بانو آسیه، خانه ­ای در بهشت برای خود مهیّا سازیم «رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَکَ بَيْتاً فِی الْجَنَّةِ»[4] کـه خداوند تبـارک و تعـالی در توصیف چنین  کسـانی می­فرماید: «اِنَّ اللّهَ اشْتَرٰی مِنَ الْمُؤمِنینَ اَنْفُسَهُمْ وَ اَمْوالَهُمْ بِاَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ... فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذی بایَعْتُمْ بِهِ»[5] همانا خداوند خريداری کرد از مؤمنان نفسهايشان و مالهايشان را به اينکه باشد برای ايشان بهشت ... پس بشارت باد بر شما، به سبب این معامله (رابحه ­ای) که کردید.

     نکته ­ای که توجه به آن حائز اهمیت می­باشد، این است که: در انفاق­ها و احسان­هایی که انجام می­گیرد و سرکشی به خانواده ­های بی ­بضاعت، کودکان را نیز با خود همراه نمائیم تـا بـه این ترتیب آنان فقرآشنا و درد­آشنا تربیت شوند و در برابر فقرای جامعه احساس مسئولیت نمایند. همچنین به هنگام تهیه تغذیه یا لوازم التّحریر فرزندان، بیشتر تهیه کنیم و در کیفشان بگذاریم و به آنان توصیه کنیم که اگر کودکی، تغذیه یا لوازم التّحریر نداشت، به او بدهد و چه زیباست که در تهیه لباس عید برای فرزندان، آن را هم دو دست تهیه کنیم و یکی را به فقرا احسان نمائیم تا کودک از همان کودکی شاهد احسان­ها و انفاق­ها باشد. به فرمودة یکی از اساتید محترم، اگر حضرت سیدالشّهدا(عَلَيهِ ­السَّلام) آنچنان بزرگوارانه هرچه را که داشتند، دادند و رفتند، به این علت بود که از خانواده ­ای برخاسته بودند که پدر بزرگوارشان حضرت علی(عَلَيهِ­ السَّلام) و مادر بزرگوارشان، حضرت فاطمه(سَلامُ ­اللهِ ­عَلَيها)، تنها نانِ افطاری خود را بر یتیم و اسیر و فقیر احسان نمودند «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلیٰ حُبِّهِ مِسکیناً وَ یَتیماً وَ اَسیراً»[6] و آن حضرت شاهد این احسان­ها و انفاق­ها بودند.

     همچنین وجود مقدس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) در روز عید قربان، دو قربانی ذبح می­کردند، یکی از طرف خودشان و دیگری از طرف کسانی که آرزو داشتند قربانی نمایند، ولی توانایی نداشتند.

     پس شایسته است که ما نیز به تبعیت از حضرات ائمّة اطهار(عَلَيهِم­ السَّلام)، فرزنـدان خود را فقربـاور و فقرآشنـا، تربیت کنیم. خود مـا از خواسته­ هایمـان بگذریـم و سپـس از فرزنـدانمـان بخواهیم از خواسته­ هايشان بگذرند و احسان نمایند، چرا که «دو صد گفته چون نیم کردار نیست»[7] و تلاش کنیم که عید و شادی را به خانة فقرا ببریم تا خداوند هم، عید را در دل­هايمان قرار دهد، چرا که عید مسئله درونی است و باید از درون سر بزند.

     «بارالها! به روان مقدّس حضرت محمّد و آل محمّد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مولـا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ ­عصـر (عجِّل­ اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. خداوندا! توفیق غلبه بر شُحّ نفس و بخل درون و انفاق خالصانه از هرآنچه که به ما ارزانی فرموده ­ای، به همة ما مرحمت بفرما. پروردگارا! توفیق تشخيص و عمل به وظايف به همة ما عنایت بفرما. بارالها! توفیق تسليم و عبوديّت و بندگی به همة ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تبعيّت حقيقی از انسانهای کامل به همة ما عنايت بفرما و ما را قدردان نعمت عُظمای قرآن و عترت(عَلَيهِم ­السَّلام) مقرّر بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل کرامت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی ­الخصوص مردم مظلوم فلسطین و عراق و سوریه نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرینَ

صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ»

 

1- بحارالانوار، ج8، ص145

2- بدهيد از مال خداوند که اعطا فرموده به شما (مبارکه نور/33).

3- نهج البلاغه صبحی صالح، ص183

4- پروردگارا، بنا کن برای من نزد خودت خانه­ ای در بهشت (مبارکه تحريم/11).

5- مبارکه توبه/111

6- و اطعام می­کنند طعام را در راه دوستی او به فقير و يتيم و اسير (مبارکه دهر/8).

7- فردوسی(عَلَيهِ­ الرَّحمَة)