شهادت ششمین امام و هشتمین معصوم، رئیس مذهب جعفری حضرت امام جعفر صادق(عَلَيهِ السَّلام) به پیشگاه مقدّس فرزند بزرگوارشان حضرت ولیّ ­عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) و تمام پیروان حقیقی و منتظران واقعی، علی­ الخصوص خواهران محترم تسلیت عرض می­شود. «خداوند به مقرّبین درگاهش توفيق تأسّی حقیقی از آن بزرگواران به همۀ ما عنایت بفرماید».

     همانطور که در ولادت­ آن بزرگواران به خداوند متعال و حضرت پیـامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و حضرات معصومین(عَلَيهِم السَّلام) تبریک عرض می­کنیم، در ایّام شهادت آنـان نیز به محضر خداوند متعـال و حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و سایر ائمّۀ اطهار(عَلَيهِم السَّلام)، تسلیت عرض می­کنیم.

     حال برای اینکه به نورانیّت و زینت برنامۀ تفسیری قرآن کریم که تماماً مطالب قرآن صامت است بیافزائیم، یک بیان نورانی از حضرت امام جعفرصادق(عَلَيهِ السَّلام) که قرآن ناطق هستند، استفاده می­کنیم. آن بزرگوار می­فرمایند: «اَحَبُّ اِخْوانی اِلَیَّ مَنْ اَهْدى عُيُوبی اِلَیَّ‏»[1] محبوبترین برادران من در نزد من کسانی هستند که عیوب مرا بر من هدیه کنند.

     حال، با توجه به این حدیث نورانی، ببینیم بینی و بین الله چه کسانی در پیش ما جایگاه دارند، کسانی که ما را دوست دارند و مدح می­کنند و یا کسانی که عیب­های ما را متذکّر می­شوند. از حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) روايت است که مؤمن آیینۀ مؤمن است «اَلْمُؤْمِنُ مِرْآةُ الْمُؤْمِن‏»[2]. مؤمنی که آیینه است، عیوب دوستانش را فقط بخاطر خداوند به آنها متذکّر می­شود و درواقع عیب­گویی و انتقادهای او، خالی از هرگونه غرض و مَرَض و عقده­ های شخصی است و قصد و هدف او از انتقاد، فقط انجام وظیفه و جلب رضایت الهی می باشد و پرواضح است کسی که عیب دیگری را عیب خود می پندارد و با رعایت جمیع شرایط آن را به او تذکّر می دهد، انتقاد او حقیقتاً هدیه محسوب خواهد شد و به اين علّت حضرت امام حسن عسکری(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «مَنْ وَعَظَ اَخاهُ سِرّاً فَقَدْ زانَهُ وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَدْ شانَه‏»[3] کسی که برادرش را در نهان نصیحت کند و پند دهد، او را آراسته و زینت داده است و کسی که آشکارا او را نصیحت کند، او را زشت ساخته و تحقیر نموده است.

     انسان آنجا به آراستگی و وارستگی و پیراستگی می­رسد که با این حال، عیوب ديگران را به آنان هدیه نماید و متقابلاً از تذکّر ديگران در مورد عیوبش، نه تنها نرنجد، بلکه خود را مدیون او بداند. علّت اینکه حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) انتقادِ الهی را نوعی هدیه می­شمارند، این است که اگر دوست آن را نگوید، دشمن خواهد فهمید و این برای انسان خيلی سنگین است. «از خداوند منّان عاجزانه خواستاريم توفیق وارستگی از تمام منیّت­ها و خودخواهی­ها و زدودن رذیلت­ها و آراسته شدن به فضیلت­ها به همۀ ما عنایت بفرمايد».

 

[1]- بحارالانوار، ج71، ص282

[2]- بحارالانوار، ج71، ص268

[3]- تحف العقول، ص489