شهادت هفتمین امام و نهمین معصوم، حضرت امام موسی کاظم(عَلَيْهِ‌ السَّلام) به پیشگاه مقدّس و منوّر حضرت ولیّ­عصر(عجِّل اللهُ تعالی فَرَجَهُ الشَّريف) و تمام پیروان واقعی و منتظران حقیقی، علی­ الخصوص خواهران محترم تسلیت و تعزیت عرض می­شود. «خداوند به مقرّبین درگاهش، همة ما را با آن بزرگواران زنده بدارد و با آنان بمیراند و با آنان محشور بفرماید».

     همچنین پیشاپیش مبعث اعظم رسول مکرم اسلام( صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ) به پیشگاه مقدّس تمام حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيْهِم‌ السَّلام) و فرزند بزرگوارشان حضرت ولیّ­عصر(عجِّل اللهُ تعالی فَرَجَهُ الشَّريف) تبریک و تهنیت عرض می­شود. «خداوند به مقرّبین درگاهش توفیق تحوّل باطنی و بعثت درونی به همة ما مرحمت بفرماید و عیدی در شأن این عید عظیم کـه همـانـا ظهور و فرج مولا و مقتدایمـان حضـرت امـام زمان(عجِّل اللهُ تعالی فَرَجَهُ الشَّريف) می­باشد، عنایت بفرماید».

پیام­های جاویدان از حضرت امام موسی کاظم(عَلَيْهِ‌ السَّلام):

     به مناسبت شهادت حضرت امام موسی کاظم(عَلَيْهِ‌ السَّلام)، تیمّناً و تبرّکاً در آغاز جلسه، چند بیان نورانی از آن قرآن ناطق در کنار پیام­های قرآن کریم، ذیلاً استفاده می­شود:

     1- «مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَبِاللَّهِ بَدَاَ وَ بِالنَّبِیِّ(صَلَّی ‌الله ُ‌عَلَيْهِ ‌وَ‌الِه) ثَنّى وَ بِنا ثَلَّث‏»[1] کسی که مؤمنی را مسرور کند، اوّل خداوند، دوّم حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ‌الله ُ‌عَلَيْهِ ‌وَ‌الِه) و سوّم ما اهل بیت را شادمان کرده است. ملاحظه می­شود با یک رفع مشکل و گرفتاری از مؤمن و غم­زدایی از او و یک انفاق فی سبیل الله در حقّ مؤمنِ نیازمند و شاد کردن دل او، چه برکات عظیمی شامل حال انسان می­شود.

     2- «اِنَّ لِلّهِ عِباداً فِی الْاَرْضِ يَسْعَوْنَ فی حَوائِجِ النّاسِ هُمُ الْآمِنُونَ يَوْمَ الْقِيامَة»[2] همانا خداوند را بندگانی است در روی زمین که در جهت رفع مشکلات مردمان (گره­گشایی از ایشان و رفع غم و اندوهشان) تلاش می­کنند، ایشان ایمنان در روز قیامت هستند. امّا اگر کسی از انفاق فی سبیل الله خودداری کند، نه تنها از فیوضات و برکات انفاق فی سبيل الله و رضایت حقّ متعال بی­بهره می­ماند، بلکه تبعات آن شامل حال چنین کسی می­گردد که حضرت امام موسی کاظم(عَلَيْهِ‌ السَّلام) در بیان نورانی دیگری به آن اشاره فرمودند.

     3- «اِيّاكَ اَنْ تَمْنَعَ فی طاعَةِ اللهِ فَتُنْفِقَ مِثْلَيْهِ فی مَعْصِيَةِ الله‏»[3] بر شما باد که مبادا از انفاق فی سبیل الله خودداری کنید که اگر چنین کنید، دو برابر آن را در معصیت خداوند خرج خواهید کرد. یعنی آن­قدر مشکل مالی و بیماری و... برای انسان پیش می­آید که چند برابر آنچه را که بايد در راه خداوند خرج می­کرد، خرج خواهد نمود. مطلب مذکور قابل توجّه افرادی است که با توجیهات مختلف از پرداخت حقوق واجبه اعم از خمس و زکات و... خودداری می­کنند. «خداوند همة ما را از خواب گران غفلت بيدار بفرماید».

     پس کسی که در راه خداوند انفاق و احسان می­کند، درواقع اولین خدمت را به خویشتن می­نماید.

     لازم به ذکر است: در کنار انفاق­ها و احسان­هایی که در جهت رفع نیاز نیازمندان انجام می­گیرد، یک انفاق عالی­قدر و گران­سنگ وجود دارد که موجب احیای قلوب و ارشاد نفوس و زنده کردن مردگان می­شود و آن انفاق فرهنگی و امر به معروف و نهی از منکر است. حضرت پیـامبر اسلام(صَلَّی ‌الله ُ‌عَلَيْهِ ‌وَ‌الِه) به حضرت امام علی(عَلَيْهِ‌ السَّلام) می­فرمایند: «لَاَنْ يَهْدِیَ اللهُ عَلى يَدَيْكَ عَبْداً مِنْ عِبادِ اللهِ خَيْرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ مِنْ مَشارِقِها اِلى مَغارِبِها»[4] یا علی اگر خداوند هدايت کند به دست تو یک بنده از بندگان خدا را، بهتر است برای تو از هرآنچه که آفتاب بر آن طلوع می­کند از مشرق آن تا مغرب آن. بواسطة انفاق فرهنگی، مردگان زنده شده و گمراهان هدایت می­شوند، و دین، توسعه می­یـابد و توحید تقویت می­گردد. اگر انفاق­های مالی، فقر مادی را درمان می­کنند، انفاق­های فرهنگی باعث درمان فقر معنوی و دینی و اعتقادی می­شوند. از جمله نذرهای مقبول، نذر برای انفاق­های فرهنگی است. چاپ جزوه و کتـاب برای نشر تعالیم دینی و ترویج احکـام دین، مستلزم هزینه­های زیادی است و کمک­های جزئی و کلّی، برکات عالیه­ای در جهت رفع فقر معنوی دارد. «خداوند در شأن خود از همة عزیزان قبول بفرماید».

 

1- بحارالانوار، ج71، ص314

2- بحارالانوار، ج71، ص319

3- بحارالانوار، ج75، ص320

4- بحارالانوار، ج1، ص216