آية شريفة سابق در مورد تحريف کتاب آسمانی تورات و انجيل توسّط اهل کتاب و نيز دشمنی­ های اهل کتاب با حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ا للهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) بود. مطلبی که در مورد آية شريفة مورد بحث، قابل توضيح می­باشد، اين است که: خداوند، علمای يهود و نصاری را با وجود آن همه گناه و آلودگی و قذارت و پليدی که قذارتی بالاتر از شرک و تحريف کتاب آسمانی وجود ندارد، دعوت به ايمان و اسلام و پذيرش قرآن مجيد می­فرمايد و اين امر، پيام جاويدان دارد که راه توبه و بازگشت و اصلاح، به روی هيچ­کس، حتّی آلوده ­ترين مردم بسته نيست. وقتی خداوند متعال نمی­ فرمايد که اينان الی ­يوم­ القيامه مورد آمرزش قرار نمی­ گيرند، بلکه به دين و اسلام دعوت می ­فرمايد، بندگانش نيز وظيفه دارند که از هيچ­کس قطع اميد نکنند و راه هدايت را به سوی کسی نبندند و کسی را نااميد از رحمت الهی ننمايند. آری، وقتی خداوند باب هدايت و اسلام را به روی کسی نمی­بندد، شما هم نبنديد و باز بگذاريد تا مردم به اين طريق به سوی ايمان و هدايت بازگردند. خداوند متعال، حتّی طاغوت و ملعونی مانند فرعون را هم توسّط حضرت موسی(عَلَيهِ ­السَّلام) به ايمان آوردن دعوت فرمود، به اين صورت که به حضرت موسی(عَلَيهِ­ السَّلام) فرمود: به طرف فرعون برو و بگو: آيا می­خواهی پاک شوی؟ «اِذْهَبْ اِلی‏ فِرْعَوْنَ اِنَّهُ طَغی﴿17‏ فَقُلْ هَلْ لَكَ اِلی اَنْ تَزَكّىٰ﴿18‏»[1]. از اينرو معـلوم می­شود فرعـون هم اگر بخواهد برگردد و پـاک شود، راه به روی او هم بـاز است. خدای سبحان بـه حضرت موسی(عَلَيهِ­ السَّلام) می­فرمايد: «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّنا»[2] گرچه فرعون، دشمن من است، ولی با ملايمت با او رفتار کنيد و با گفتار نرم و ملاطفت، او را به دين دعوت نماييد. همچنين آية شريفة مذکور، راه امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به دين را می ­آموزد که بايد با نرمی صورت گيرد. تأثير امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد و هدايت در صورتی است که با گفتار لَيِّن و بيان ملايم باشد، چراکه خشونت و تندی و تحقير، موجب دافعه می­گردد.

     همانطور که در جلسة سابق استفاده شد، خداوند­متعال بندگانش را مورد آزمايش قرار می­دهد. خداوند به يهوديان فرمود که روز شنبه صيد نکنيد و سپس، ماهيان را روزهای شنبه بر روی آب قرار داد تا آنها را بيازمايد. امتحان و آزمايش برای همه، از دانش­ آموزِ ابتدايی گرفته تا صاحبان مقامات عالية معنوی سخت است. استاد جوادی آملی فرمودند: خداوند متعال برای حجّاج، صيد برّی را حرام فرمود «حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُما»[3]، از طرف ديگر حيوانات را از جلوی چشم افراد مُحرم عبور می­دهد تا آنان را مورد آزمايش قرار دهد. همچنين خدای سبحـان، از سويی بـه مردان دستـور می­فرمايد که به نامحرم نگاه نکنند و از سوی ديگر، نامحرمان را از جلوی ديد آنان عبور می­دهد تا آنان را بيازمايد. وقتی خداوند متعال چيزی را تحريم و منع می­فرمايد، آزمايش افراد را هم از همان جنس قرار می­دهد و مقام و موقعيّت و ارزش و اعتبار و محبوبيّت هر کسی به ميزان روسفيدیِ او از آزمايشات است.

 

1- برو به سوی فرعون همانا او طغيان کرده است﴿17 پس بگو آيا هست برای تو ميلی به اينکه پاک شوی؟﴿18 (مبارکه نازعات/17و18).

2- پس بگوييد او را گفتاری نرم (مبارکه طه/44).

3-حرام کرده شد بر شما شکار بيابان(خشکی)، مادام که مُحرم باشيد (مبارکه ­مائده/96).