ماه ربیع الاوّل ماه سرور اهل بیت عصمت و طهارت(عَلَيهِم السَّلام) و شیعیان است. شیعیان و محبّان آن بزرگواران غم­ و شادی و سرورشان در راستای غم و شادی و سرور اهل بیت عصمت و طهـارت(عَلَيهِم السَّلام) است. خداونـد متعـال در قرآن کریم در موردی می­فرماید: «لا تَفْرَحْ اِنَّ اللهَ لا يُحِبُّ الْفَرِحين‏»[1]، لکن در مورد دیگری هم می­فرمایند: «قُلْ بِفَضْلِ اللهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا»[2]. حال چگونه این دو قابل تفکیک است؟ حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) می­فرمایند: «شیعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طینَتِنا وَ عُجِنُوا بِمآءِ وَلایَتِنا یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا»[3] شیعیان ما از باقیماندۀ گِل ما خلق شده اند، و عجین شده اند به آب ولایت ما، محزون می شوند از حُزن ما و شادمان می شوند به شادمانی ما. اهل بیت عصمت و طهارت(عَلَيهِم السَّلام) در ماه ربیع الاوّل شادمانند. زیباترین ولادت، زیباترین ولایت، زیباترین هجرت و زيباترين وصلت در این ماه واقع شده، ولذا شیعیان هم به همین مناسبت­ها شادمانند و پرواضح است که چنین شادی­هایی که در راستای شادی حضرات اهل بیت(عَلَيهِم السَّلام) باشد، عبادت محسوب شده و رشد دهنده و کمال بخش خواهد بود.

     یکی از زیباترین برکات ماه ربیع الاوّل بعد از شهادت حضرت امام حسن عسکری(عَلَيهِ السَّلام) ولایت و امامت حضرت امام زمان(عجِّلَ ­اللهُ­ تَعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) می­باشد. لازم به ذکر است که یکی از استثنائات و ویژگی­های حضرت امام حسن عسکری(عَلَيهِ السَّلام) این است که از حضرات اوصیاء(عَلَيهِم السَّلام) گاهی حدود بیست یا بیست و پنج بار به حج مشرّف ­شده اند، ولی شدّت خفقان در زمان آن بزرگوار به حدّی بود که تا سن بيست و هشت سالگی حتّی یک بار هم به حجّ مشرف نشده بودند و این امر در مظلومیّت ایشان کافی است. گرچه آنان، خودِ حجّ و ایمان و قرآن مجسّم هستند، همانطور که حضرت امام سجّاد(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «اَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنٰى اَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفا»[4] منم فرزند مکه و منی، منم فرزند زمزم و صفا. قسمت اعظم عمر شریف حضرت امام حسن عسکری(عَلَيهِ السَّلام) در حبس و زندان سپری شد. کلمۀ «عسکر» به معنای لشکر است و به این علّت به این لقب ملقب شدند که بسیار تحت نظر حکومت وقت بودند. آری بعد از شهادت آن حضرت در هشتم ماه ربیع الاوّل، وجود مقدّس حضرت امام زمان(عجِّلَ ­اللهُ­ تَعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) از طرف خدای سبحان به عنوان خاتم الاوصیاء تاج امامت و ولایت را بر سر نهادند، همانطور که بعد از شهادت حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ)، ‌حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) به عنوان سیّد الاوصیاء از سوی خداوند تبارک و تعالی به مقام امامت و ولایت رسیدند و تاجگذاری شدند. حال، هم ولایت حضرت سیدالاوصیـاء و هم حضرت خاتم الاوصیاء(عَلَيهِم السَّلام) در ماه شریف ربیع الاوّل می­باشد. مهمترین وظیفۀ شیعه در عصر غیبت امام زمان(عجِّلَ ­اللهُ­ تَعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) انتظار است که افضل عبادات می باشد «اَفْضَلُ الْعِبادَةِ انْتِظارُ الْفَرَج‏»[5]. حال سؤالی مطرح می­شود که آیا معنای انتظار آن است که شیعه فقط برای ظهور حضرت، نماز بخواند و دعا کند و ختم بگیرد و صدقه دهد؟ گرچه تمام اینها زیباست و در راستای محبت اهل بیت(عَلَيهِم السَّلام) است، ولی امام آور نیست و صاحبش را در ردیف منتظران حقیقی قرار نمی­دهد. انسان هرگز با صِرف دعا و ختم و صدقه منتظر محسوب نمی­شود.

     حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) در مورد انتظار که بالاترین وظیفۀ شیعه است، فرمودند: «اَفْضَلُ جِهادِ اُمَّتِی انْتِظارُ الْفَرَج‏»[6] بافضيلت­ترین جهادِ امّت من، انتظار است. پس معلوم می­شود که منتظر حقیقی، مؤمن واقعی و جهادگر حقیقی است، که عدل محور و حق محور باشد و از مدار حق خارج نگردد و همواره در راستای اهداف امامش تلاش کند و توجه نماید که امامش از او چه می­خواهد؟ دیدار ظاهری امام(عَلَيهِ السَّلام) انسان را به مقصد نمی­رساند، لذا منتظر حقیقی در چهـارچوب ظواهر محدود نیست، بلکه درصدد جلب رضـایت امام(عَلَيهِ السَّلام) می باشد. حال شایسته است توجه نماییم که آیـا ما در ردیف منتظران حضرت محسوب می­شویم و آیا امام(عَلَيهِ السَّلام)، انتظار ما را امضاء می­فرمایند؟

     حضرات معصومین(عَلَيهِم السَّلام) نور واحده هستند و اگر هر کدام به جای دیگری بودند، همان کاری را انجام می­دادند که آن امام در زمان خود انجام می­دادند. لکن امروزه مردم دین و حقایقِ آن را چنان دگرگون کرده­اند، بطوری که وقتی امام(عَلَيهِ السَّلام) ظهور بفرمایند، دین را نشناخته و می­فرمایند: آیا این دین جدّ من است؟!

«دین تـو را در پـی آرایـش‌اند          در پی آرایـش و ویـرایـش‌اند

بس که ببستند بر او برگ و ساز          گر تـو ببینی نشنـاسیش باز»

 

[1]- شاد نباش، همانا خداوند دوست ندارد بسیار شادها را (مبارکه قصص/۷۶).

[2]- بگو به فضل خداوند و به رحمتش، پس به آن باید شاد شوند (مبارکه یونس(عَلَيهِ السَّلام)/۵۸).

[3]- شجره طوبی، ج۱، ص۳

[4]- خطبۀ حضرت امام سجاد(عَلَيهِ السَّلام) در مسجد شام، مقتل خوارزمی، ج۲، ص۶۹

[5]- بافضيلت ترين عبادت، انتظار فرج است (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ)؛ بحارالانوار، ج52، ص125).

[6]- بحارالانوار، ج74، ص143