همانطور که در بخش سابق استفاده شد زمان، زمان غبارروبی است و انسان­های الهی علاوه بر غبارروبی ظاهری به غبارروبی از چهره غمناکان و فقرا و مستمندان و کودکان مغموم می ­پردازند، لکن همین غبارروبی از فقرا و دردمندان، زمینة غبـارروبی دیگری را برای اهـل معرفت مهیّا می­کند و آن غبارروبی دل است. سعی کنیم اوصاف کهنه را با خود به سال جدید نبریم. همانطور که انسان، با انفاق و احسان، اولین خدمت را به خود می­کند، همانگونه با خوش ­اخلاقی، نیکی و عفو و بخشش و مبارزه با بخل و حسد و زدودن کینه­ ها از قلب، بالاترین خدمت را به خويشتن می ­نماید و درون او گلستان می­شود، و با بیراهه ­روی و خلاف، اولین ظلم را به خود می­نماید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها»[1] آنهایی که دیگران را راحت می­ بخشند، آرامش بیشتری دارند. خوشا به حال کسانیکه دلی بی­کینه دارند و به صفت سریع­ الرّضای پروردگار مزیّن هستند و از ناسپاسی و اجحاف و ظلم مردم زود می­گذرند و بزرگوارانه برخورد می­کنند و درونی شفاف و زلال دارند و بدا به حال کسانیکه بدخواه دیگرانند و سؤظن دارند و توبه نمی­کنند. حضرت پیامبر اکرم (صَلَّي‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) می­فرمایند: «يا عَلِيُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلِ الْعُذْرَ مِنْ مُتَنَصِّلٍ صادِقاً كانَ أَوْ كاذِباً لَمْ يَنَلْ شَفاعَتي‏»[2] یا علی کسیکه عذر تقصیرکاری را چه صادق و چه کاذب، قبول نکند و او را نبخشد، به شفاعت منِ پیامبر نمی­رسد. بیست و سه سال متمادی بر سر حضرت پیامبر اکرم(صَلَّي‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) بلاها آوردند و مصیبت­ها رسانیدند ولی آن حضرت، در روزی که قدرت انتقام داشتند، فرمان عفو عمومی صادر کردند. آری الگوی ما در عفو و بخشش چنین بزرگ انسانی است و وقتی انسان چنین الگوهایی داشت دیگر به خود اجازه نمی­دهد که عذر تقصیرکاران را نپذیرد و آن­ها را نبخشد.

     پيامبر گرامی اسلام(صَلَّي‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) که به فرمودة خداوند متعال رحمتی برای عالميان هستند، در مورد حُسن خلق می­فرمايند: «حُسْنُ الْخُلْقِ نِصْفُ الدّينِ»[3]. امام صادق(عَلَيهِ ­السَّلام) نيز فرمودند: «کسیکه این سه صفت را داشته باشد، من بهشت را برای او تضمین می­کنم. 1- خوشرفتاری 2-انصاف 3- انفاق کردن در وقت نداری و تنگدستی»[4]. آن بزرگوار در بيان نورانی ديگری می­فرمايند: «عَلَيْكُمْ بِحُسْنِ الْخُلُقِ فَإِنَّهُ يَبْلُغُ بِصَاحِبِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ الْقَائِم‏»[5] فرد خوش­اخلاق مانند کسی است کـه شب­ها، نماز شب می­خواند و روزها، روزه می­گیرد و به فرمودة امام صادق(عَلَيهِ­ السَّلام)، بهشت برای او تضمین می­شود. همچنين مذکور است: «اَلْاِنْصافُ نِصْفُ الدّينِ»[6] کسی که انصاف دارد، نصف دین را داراست.

     بهترین دعا در پایان سال، همان دعای قرآن کریم می­باشد که: «رَبِّ أَدْخِلْني‏ مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْني‏ مُخْرَجَ صِدْق‏»[7] پس شایسته است که صادقانه با خداوند معامله کنیم و دخول و خروج صادقانه داشته باشیم و مقدمات احسن الحال را با اطاعت و تسلیم و انفاق و گره­ گشایی از مردم، فراهم آوریم تا انشاء الله تعالی وقتی که در لحظة تحویل سال، از خداوند احسن الحال طلب می­کنیم خداوند هم از باب لطف و احسان و پاداش، ما را متحول نموده و حال ما را به زیباترین حال­ها تغییر دهد «حَوِّلْ حالَنٰا اِلیٰ اَحْسَنِ الْحال»[8].

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّي‌اللهُ‌عَلَيْهِ‌وَ‌الِٰهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ ­عصـر (عَجَّلَ­ الله­ تَعالي ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. خداوندا! توفیق تهذیب و تزکیه و پاکسازی نفس و زدودن خارهای رذایل و آراستگی به گل­های فضائل به همة ما مرحمت بفرما. پروردگارا! توفیق بهره ­مندی از روزی حلال و طیّب به همة ما عنایت بفرما. بارالها! توفیق انفاق خالصانه از هر آنچه که به ما ارزانی داشته ­ای، به همة ما کرامت بفرما. خداوندا! توفیق تأسی از انسان­های کامل به همة ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرمـا. اموات محترم غريق رحمت بفرمـا. بـه مسلمانـان ستمديده علي ­الخصوص مردم مظلوم فلسطين و عراق نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ     صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

1- اگر نيکی کرديد، نيکی کرديد بر خودتان و اگر بدی کرديد پس بر خودتان است (مبارکه اِسراء/7).

2- من لا يحضره الفقيه، ج4، ص353

3- حُسن خلق نصف دين است (وسائل ­الشّيعه، ج8، ص507).

4- رادیو معارف

5- بر شما باد حسن خلق، پس در حقيقت آن می­رساند صاحبش را به درجة روزه­دارِ شب زنده ­دار (بحارالانوار، ج66، ص370).

6- بيان نورانی امام صادق(عَلَيهِ ­السَّلام)؛ اينترنت

7- پروردگار من، داخل کن مرا، داخل کردنی صادقانه و خارج کن مرا، خارج کردنی صادقانه (مبارکه اِسراء/80).

8- مفاتيح الجنان، بخشی از دعای هنگام تحويل سال