مسئلة «حجاب»، جدا از آیین همسرداری نمی­باشد، چرا که «حجاب» در تحکیم خانواده­ها و برقراری صلح و صفا نقش بسزایی را ایفا می­کند. یعنی قسمت اعظم عفت عمومی و قداست خانواده که خدای سبحان نسبت بـه آن احترام زیادی قـائل است، از طریق پوشش زن تـأمین می­گردد. از این رو خداوند متعال، در این مورد سه حکم اختصاصی به زنان فرموده است: دستور اول مربوط به تمکین جنسی زن بـه شوهر می­باشد. دستور دوم مربوط به رعایت حجاب و پوشش اسلامی در جامعه می­بـاشد و دستور سوم عدم خروج زن از خـانه، بدون اجـازة همسر می­باشد. در حقیقت خواست خداوند متعال چنین است که زن با تمکین جنسی به شوهر، عفت را در خانواده و اجتماع برقرار ساخته و با رعایت حجاب اسلامی محیط جامعه را امن کند و بالأخره با حکم سوم این مسئله را تحکیم کرده و تثبیت می­فرمـاید. از حضرت پیـامبر اسلام (صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) روایت شده است :«نَهیٰ رَسُولُ اللهِ(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) اَنْ تَخْرُجَ الْمَرْاَةُ مِنْ بَیْتِها بِغَیْرِ اِذْنِ زَوْجِها»[1]. رعایت این سه حکم از طرف زنان، موجب سعادت فردی و خانوادگی و اجتماعی خواهد گشت و پیش از هر کسی، خود زن از آثار پربرکت آن منتفع خواهد شد. ملاحظه می­شود که چگونه این سه حکم به همدیگر مربوط هستند، بدین گونه که با رعایت حکم اول، نیاز جنسی مرد برآورده و ارضا شده و تأمین می­گردد و به فساد و انحراف کشیده نمی­شود، لذا خانواده و اجتماع سالم می­ماند و با رعایت حجاب، نیروی جنسی مردان، کنترل و مهار می­شود که در پرتو آن محیط امنی در اجتماع ایجاد می­شود و با رعایت حکم سوم از خطراتی که از این ناحیه، متوجه فرد و جامعه می­گردد، جلوگیری می­شود که هر سه موجب برقراری عفت و عصمت می­گردد.

     پس با رعایت سه دستور مذکور، جامعه آباد و پاکیزه می­شود و در صورت عدم رعایت آن، ديگر تضمینی برای سعادت و سلامت فرد و خانواده وجود ندارد و تمام فسادها در خانواده و اجتماع به عدم رعایت این سه امر برمی­گردد. بنابراین اگر زن بداند که نهایتاً تمام این حکمها، سعادت خود او را تأمین می­کند، در برابر آن مقاومت و مخالفت نمی­کند.

     بیرون رفتن زن بدون اجازه همسر، دلیل بر تحقیر زن نیست بلکه بقاء سلامت زنان در آن است. با توجه به نابسامانی جامعه و عدم قدرت کافی زن برای رفع خطر و محافظت از خود و برای مقابله با شیادان به صلاحِ خود زن است که عقیده همسرش را در مورد بیرون رفتن از خانه محترم بشمارد. مهم­تر از همة اینها، اینکه حکم مذکور، حکم خداوند می­باشد و خدای سبحان، آن را واجب فرموده است. این دستور از سوی همان خدایی است که در قرآن کریم در بیان تکریم شخصیت زنان، به مردان سفارش می­فرماید که: «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعرُوف»[2]. پیامبر عظیم­الشأن اسلام نیز در این باره می­فرمایند: «ما اَکْرَمُ النِّساءَ اِلَّا الْکَریم وَ ما اَهانَهُنَّ اِلّا لَئیم»[3]، پس اگر حکمی مبنی بر عدم خروج زن بدون اجازه شوهر بیان می­فرماید، آن نیز به نفع خود زن می­باشد.

     برخی از مردان حساسیت زیادی روی این موضوع دارند که نسبت به خروج همسرشان از منزل اطلاع داشته باشند و یا او را به هنگام رفتن به جائی همراهی نمایند. حال وقتی زندگی با این اطاعت گوارا می­شود، چرا با مخالفت و لجبازی، زندگی به کام هر دو تلخ گردد!

     لازم به توضیح است همانطور که خداوند متعال «حیی»* است «اِنَّ الله تَعالی حَییٌّ»[4] و قسمت اعظم صفت حیای خود را به زن بخشیده است، بطوریکه حضرت امام­ صادق(عَلَيهِ­السَّلام) فرمودند: «حیاء ده جزء دارد، نه جزء آن متعلق به زنان و یک جزء از آنِ مردان است»[5]، همانگونه قسمت اعظم صفت غیرت خود را به مردان بخشیده تا از ناموس زنان دفاع کنند. لذا احترام به غیرت مرد و اطاعت از او، احترام به خداوند است و چقدر زیباست که زن، همسرش را اطاعت نماید به این دلیل که حکم خداوند است. کـه در این صورت این زن مورد احترام خداوند است. چقدر زندگی­ها که به علت مخالفت با این حکم الهی پاشیده شده و کار به جدایی و متارکه کشیده شده و فرزندانی قربانی گشته­اند. مردان که با وضع اجتماع بیشتر آشنا هستند و از وقایع و اتفاقات، آگاهی بیشتری دارند، از تصور اینکه مبادا موارد مشابهی در زندگی ایشان هم پیش آید، پیوسته نگران می­باشند. البته لازم به یادآوری است که مردان اغلب در اوایل زندگی به رفت و آمدهای همسرشان حساسیت نشان می­دهند، ولی به تدریج با صبر و حوصلة زن و ایجاد صفا و صمیمیّت و مودّت در خانواده، اعتماد شوهر نسبت بـه همسر خویش جلب شده و این مسئله حل شده و از بین می­رود. ای کاش مرد مشکل اخلاقی نداشته باشد و توقع و انتظارش از همسر این باشد که به هنگام خروج از خانه به او اطلاع دهد. وقتی زندگی با این اطاعت، به آرامش و سعادت می­رسد و با رضایت همسر، رضایت الهی جلب می­گردد، آیا شایسته نیست که به جای پیامدهای سوئی که زن از ناحیة تمرّد و مقاومت گرفتار می­شود، به این امر الهی گردن نهد؟

 

1- نهی کرد رسول خدا(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) اينکه خارج شود زنی از خانه­اش بدون اجازه همسرش (وسائل­الشيعه، ج20، ص161).

2- معاشرت کنيد با ايشان به نيکی (مبارکه نساء/19).

3- محترم نمی­شمارد زنان را مگر شخص کريم و اهانت نمی­کند به ايشان مگر شخص پست (نهج الفصاحه، ص472).

*صاحب شرم، با حيا

4- همانا خداوند با شرم و پرده پوش است (بیـان نورانی حضرت پیـامبر اکرم(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ)؛ نهج ­الفصاحه، حدیث694). 

5- خصال، ترجمه جعفری، ج2، ص159