یکی از مواردی که در زندگی مشترک زوجین، نقش حیاتی دارد و رعایت آن باعث سلامت افراد اجتماع گشته و عدم رعایتِ موازین آن موجب اختلاف شدید و نهایتاً باعث پاشیدگی خانواده می­شود و از عوامل مهمّ طلاق و جدایی می­باشد، مسئلة «حجاب» است که بحث پیرامون آن نه تنها از بحث همسرداری جدا نیست، بلکه خود یکی از موارد بسیار مهمّ مربوط به آیین همسرداری می­باشد.

     خداوند متعال برای حفظ سلامت زندگی فردی و اجتماعی و سعادت انسان، مسئلة «حجاب» را وضع فرموده است. حجاب مهمترین عامل در برقراری جامعة سالم می­باشد چراکه حجاب، باعث کنترل و مهار غریزة جنسی مرد که نیرومندترین و پایدارترین غریزة اوست، می­گردد.

     آری، چنانچه غریزه جنسی مهار و کنترل نشود و تحت سیطرة عامل قویتری قرار نگیرد، حدّ و مرز نمی­شناسد و به صورت عامل نابود کننده در اجتماع ظهور کرده و جامعه را به فساد و فحشا و نابودی می­کشاند و از این­رو خدای سبحان با دستور حجاب بر زن، مهمترین عامل تحریک مرد را کنترل می­نماید. یعنی با پوشش زن، غریزه جنسی مرد کنترل شده و مهار می­گردد.

     بنابراین معلوم می­شود که عامل عمدة فساد و فحشا و تباهی جوامع، بی­حجابی و بی­مبالاتی زنان در امر حجاب می­باشد و به بیان روشن­تر، زنان هم می­توانند با رعایت حجاب، عامل برقراری عفّت عمومی در جوامع گردند و هم به وسیله بی­حجابی باعث بی­بند و­ باری و فحشا و فساد شوند.

     با توجّه به مطالب مذکور، علّت وجوب مسئلة حجاب و اهتمام شرع مقدس اسلام به آن روشن می­گردد. اهمیّت مسئلة حجاب به حدّی است که خدای سبحان در قرآن کریم اغلبِ احکام و دستورات از قبیل نماز و زکات و ... را با صیغة کلّی بیان فرموده است «وَ اَقیمُوا الصَّلاةَ»[1] یا «وَ اتُوا الزَّکاةَ»[2]، لکن آنجا که به مسئلة حفظ حریم زن و مرد می­رسد و دستور حجاب را بیان می­فرماید، زن و مرد را بطور جداگانه مورد خطاب قرار می­دهد: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ... ﴿30﴾

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ ...﴿31﴾»[3].  قابل توجه است که حتی در مواردی به مانند حکم «زنا» خداوند متعال، زنان را قبل از مردان ذکر فرموده است «اَلزّانِیَةُ وَ الزّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ»[4] و دلیل آن این است که عامل فحشا و مسبّب اصلی زنای مرد، خود زن می­باشد، یعنی قصور و کوتاهی زن در رعایت حجاب باعث این بدبختی می­گردد. اهمّیت مسئلة بی­حجابی در اضمحلال جوامع اسلامی به حدّی است که دشمنان اسلام پیوسته در طول تاریخ از این طریق یعنی حذف حجاب تلاش می­کنند ضربه­های مهلکی به کشورهای مسلمان وارد آورند و مقاصد شوم و نقشه­های شیطانی خود را برای اسلام­زدایی از طریق حذف حجاب انجام دهند که نمونة بارز آن جریان آندولس سابق یا اسپانيای امروزی است که مسیحیان با اغوای پسران جوانِ ­مسلمان توسط دختران مسیحی ضربه­های مهلکی به آنان وارد ساختند و موجب شکست اسلام و مسلمین در آن منطقه گردیدند. هم چنین حجاب­زدایی آتاتورک و رضاخان نمونه­های دیگری از این طریق فعّالیّتها بر ضد حجاب و در حقیقت بر ضدّ اسلام می­باشد.

 

1- و برپا دارید نماز را (مبارکۀ بقره/43).

2- و بدهید زکات را (مبارکۀ بقره/43).

3- بگو به مردان مؤمن بپوشند چشمهایشان را و حفظ کنند دامانشان را ....﴿30﴾ و بگو به زنان مؤمنه که بپوشند چشمهایشان را و حفظ کنند دامانشان را ...﴿31﴾ (مبارکۀ نور/30و31).

4- زن زناکار و مرد زناکار پس بزنید هر یک از آن دو را صد تازیانه (مبارکۀ نور/2).