همسر باتقوا، منشأ خیر و برکت جاویدان است و علاوه بر اینکه همسرش را به خیر و صلاح دعوت می­نماید و موجب کمال و سعادت خود و همسرش می­شود، فرزندان را نیز دعوت به خیر و سعادت می­نماید. یعنی همانطور که در مرحلة انتخاب، شایسته است که همسر باتقوا برگزیده شود، بعد از انتخاب همسر نیز لازم است ایمان و تقوای همسران، توسّط همدیگر تقویت شود و هر دو، یکدیگر و همچنین فرزندان را نیز به تقوا و ایمان دعوت نمایند «قُوا اَنْفُسَكُمْ وَ اَهْليكُمْ ناراً»[1].

     یکی از مهمّترین عوامل ایجاد و حفظ تقوا، عبارت از عفو و گذشت می­باشد «وَ اَنْ تَعْفُوا اَقْرَبُ لِلتَّقْوٰى‏»[2]. عفو از ابزار مهّـم رسیدن به تقوا می­باشد چراکه سرآمد مکرمتهای اخلاقی است «اَلْعَفْوُ تاجُ الْمَکارِمِ»[3] و انسان هرقدر که خود را به زیور عفو و گذشت مزیّن سازد، به همان میزان به تقوای الهی دست می­یابد و محبوب پروردگار می­گردد. حضرت رسول اکرم(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) می­فرمایند: «اِنَّ اللَّهَ تَعٰالىٰ عَفُوُّ يُحِبُّ الْعَفْو»[4].

     آری زن و شوهر همانطور که در محبّت و احترام به یکدیگر در اولویّت قرار دارند، همانگونه در عفو و گذشت از کوتاهی­های همدیگر نیز در اولویّت می­باشند. در حقیقت همسران به وسیلة عفو و گذشت، محبوب خداوند می­شوند و در صورتیکه این صفت در وجود ایشان ملکه شده و قلبشان با آن آراسته گردد، در تمام جنبه­های زندگی دنیوی و اُخروی خود، از آثار پربار آن منتفع می­شوند.

     عدم عفو و گذشت موجب ضعف و از بین رفتن تقوا می­شود و با از بین رفتن تقوا، آثار آن که آرامش و محبّت است، از بین خواهد رفت و جنگ و ستیز و اختلاف و دشمنی، جایگزین خواهد گردید و مدارا و صلح و اغماض، جای خود را به خشونت و بدخُلقی می­دهد و کار به تحقیر و انتقام می­کشد و احترام و محبّت و وقار و عزّت از بین می­رود. دین اسلام، دین محبّت و رحمت است و محبّت به تمام افراد خانواده اعمّ از همسر و فرزندان و پدر و مادر و سایر خویشاوندان توصیه شده است. صلح و صفا و محبّت به قدری از دیدگاه اسلام مهمّ و حیاتی است که توصیه به آن، تنها به اعضای خانواده و خویشان منحصر نشده و خداوند متعال، تمام مؤمنان را به احسان و صلح و دوستی و ایجاد محبت و مودت دعوت فرموده است «اِنَّ اللهَ یَاْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسانِ»[5]، «قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً»[6]، «اِدْفَعْ بِالَّتی هِیَ اَحْسَنُ»[7]، امّا علی­رغم توصیه­های دین مبین اسلام، گاهی در اثر غفلت، عدّه­ای با سوء­رفتار و اخلاق ناشایست خود، موجب آزردگی خویشاوندان شده و خویش را برای خود بیگانه ساخته و دوست را تبدیل به دشمن می­کنند، که یکی از مصادیق بارز آن سوء رفتار برخی از عروسها با خانوادة همسر می­باشد.

     وقتی انسان می­تواند با اخلاق خوش و اظهار محبّت، یک طائفه را دوست و غمخوار خویش گرداند و موجبات رضایت خداوند را فراهم نماید، آیا حیف نیست که به واسطة لجاجت و تکبّر و خودخواهی، این همه یار و یاور را از دست بدهد؟ آیا فکر نمی­کند که در فراز و نشیب­ها و سختیها و گرفتاریهای روزگار به یاری دیگران نیازمند است و در مواقع حسّاس، کمتر کسی به فکر انسان است و تنها خویشان و اقوامند که به داد او می­رسند؟ پس آیا بهتر نیست که با اخلاق خوش و مهربانی با خویشانش، معاشرت و رفت و آمد کند تا از لذایذ انس و محبّت برخوردار گردد و یک طائفه دوست و پشتیبان واقعی داشته باشد؟ آیا سزاوار است که انسان با بیگانگان طرح دوستی بریزد و دوست و رفیق پیدا کند، لیکن با خویشان و نزدیکانش قطع رابطه کند؟ در صورتیکه به تجربه ثابت شده که در مواقع گرفتاری، اکثر دوستان، انسان را رها می­کنند ولی همان خویشانِ متروک به یاریش می­شتابند، زیرا پیوند خویشی یک پیوند مستحکم نَسَبی است که به آسانی بریده نمی­شود. حضرت امام علی(عَلَيهِ­السَّلام) می­فرمایند: «ای مردم انسان هر مقدار که ثروتمند باشد، باز از خویشاوندان خود بی­نیاز نیست که از او با زبان و دست دفاع کنند. خویشاوندان انسان، بزرگترین گروهی هستند که از او حمایت می­کنند و اضطراب و ناراحتی او را می­زدایند و در هنگام مصیبتها نسبت به او، پُرعاطفه­ترین مردم می­باشند ... آن کس که دست دهندة خود را از بستگانش باز دارد، تنها یک دست را از آنها گرفته امّا دستهای فراوانی را از خویش دور کرده است»[8].

     خواهر محترم! برای خشنودی شوهرت، برای راحتی و آسایش خودت، برای اینکه یک طائفه دوست و حامی واقعی پیدا کنی، برای اینکه محبوب شوهرت واقع شوی، بیا و با خویشان شوهرت بساز. از لجاجت و خودخواهی و تکبّر و جهالت دست بردار، عاقل و دانا باش و با ناسازگاری و لجاجت با خانوادة شوهر، افکار همسرت را پریشان نساز، فداکاری و شوهرداری کن تا در نزد خداوند و خلق محبوب باشی.

نکاتی مهم پیرامون روابط بین همسران:

 

1- نگه داریدخودتان و خانواده­تان را از آتش (مبارکة تحریم/6).

2- و اگر عفو کردید، نزدیکتر است به تقو ا (مبارکة بقره/237).

3- عفو تاج مکرمتهای اخلاقی است (بیان نورانی حضرت امام علی(عَلَيهِ­السَّلام)؛ غررالحکم و دررالکلم، ص36).

4- در حقیقت خداوند عفو کننده است، دوست دارد عفو را (نهج الفصاحه، ص297).

5- در حقیقت خداوند امر می­کند به عدالت و نیکی (مبارکۀ نحل/90).

6- بگویید برای مردم خوبی (مبارکۀ بقره/83).

7- دفع کن به آنچه که آن بهتر است (مبارکۀ فصّلت/34).

8- نهج البلاغة مرحوم دشتی، خطبة23