لازم به ذکر است که رعـایت حجاب تنها شـامل پوشش ظاهری نمی­گردد، بلکه لازم است زن در کنار حجاب ظاهری، توجّه و مراقبت کامل در کنترل گفتار و رفتار و نگاه به نامحرم و... داشته باشد، تا موجب تحریک جنس مخالف نگردد، همانطور که خداوند متعال در مورد وجوب کنترل گفتار در مقابل نامحرم در مبارکۀ نور می­فرماید: «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ»[1] از نرم­گویی و نازک گفتاری احتراز کنید، چراکه این گونه سخن گفتنِ زنان برای مردان جاذبه دارد و باعث طمع مریض­دلان می­شود. توجّه به این مسئله به حدّی مهم است که خدای سبحان آن را بطور جداگانه و با خطاب خاصّی به زنان بیان نموده و زنان را به پرهیز از آن امر فرموده است.

     پس شایسته است که خواهران جوان دانشجو و محصّل و کارمند و ... در هنگام گفتار با همکار و همکلاس و استاد نامحرم، در عین رعایت موازین ادب، بطور جدّی سخن گفته و به ضرورت اکتفا نمایند «وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً»[2].

     بخش دیگری از حجاب که از اهمیّت ویژه­ای برخوردار است، کنترل نگاه به نامحرم می­باشد که خداوند متعال به علّت اهمیّت مطلب، آن را در خطابهای جداگانه به مردان و زنان تحریم فرموده است «قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ»[3]، «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ»[4] نگاه به نامحرم عامل عمدۀ نابودی و متلاشی شدن دین و دنیای انسان است و تمام بدبختی­های مربوط به فحشا و فساد از مسئلۀ نگاه آغاز می­شود.

     حضرت رسول خدا(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) نگاه به نامحرم را تیری مسموم از جانب شیطان دانسته و می­فرمایند: «اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ»[5]، حضرت امیرالمؤمنین علی(عَلَيهِ­السَّلام) نیز بی بند و باری در نگاه کردن و آزاد و رها کردن چشم را به دلیل پیامدهای شومی که به دنبال دارد، عامل اندوه و افسوس و تأسّف می­دانند و می­فرمایند: «مَنْ اَطْلَـقَ طَرْفَهُ کَثُرَ اَسَفُهُ»[6] کسیکه چشمش را رها کند، تأسف و اندوه او بیشتر خواهد شد. پیامبر اسلام(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) فرمودند: «هر چشمی در قیامت گریان است جز سه چشم، یکی آنکه در راه خدا شب بیدار باشد، دیگر آنکه به راه حرام باز نشود، سوم آنکه از ترس خدا بگرید»[7]. حرمت نگاه به نامحرم به حدی است که در بیانات حضرات معصومین(عَلَيهِم­السَّلام) از آن به عنوان زنای چشم تعبیر شده است. حضرت امام محمد باقر(عَلَيهِ­السَّلام) و حضرت امام صادق(عَلَيهِ­السَّلام) فرمودند: «فَزِنَا الْعَیْنَیْنِ النَّظَرُ»[8] زنای چشمها نگاه به نامحرم است.

     از امـام علی(عَلَيهِ­السَّلام) روایت شده کـه فرمودنـد: مـا نزد رسول خدا (صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) نشسته بودیم که آن حضرت فرمودند: «به من بگویید چه چیزی برای زنان بهتر است؟» همۀ ما از جواب بازماندیم و متفرق شدیم و من نزد فاطمه(سَلامُ­الله­عَلَيها) آمدم و آنچه را که پیامبر(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) از ما پرسیده بود و ما نتوانسته بودیم جواب دهیم، برای او باز گفتم. فاطمه(سَلامُ­الله­عَلَيها) گفت: ولی من پاسخ این سؤال را می­دانم، بهترین چیز برای زنان آن است که مردان را نبینند و مردان نیز آنان را نبینند «خَیرٌ لِنِّساءِ اَنْ لا یَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لا یَراهُنَّ الرِّجالَ»[9].

     از جمله موارد دیگری که بسیار مورد نهی و طرد دین مبین اسلام است، مصافحه و دست دادن زن با مرد نامحرم می­باشد که کیفر و عقوبت شدید الهی را دربر دارد. همانطور که حضرت رسول­خدا(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) فرمودند: «کسیکه با زن نامحرمی دست بدهد، در روز قیامت در حالی می­آید که دستهایش به گردنش بسته شده است. آنگاه دستور می­رسد او را به جهنم ببرید»[10] و باز در جای دیگری از آن بزرگوار نقل شده که می­فرمایند: «مَنْ صافَحَ امْرَاَةً تَحْرُمُ عَلَیْهِ فَقَدْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللهِ»[11]، مردی که با زن نامحرمی دست بدهد، به خشم خداوند بازگشته است.

     لازم به یادآوری است با توجه بـه اینکـه در قرآن کریم در هیچ سوره­ای مانند سورۀ مبارکۀ «نور» سخن از عفت و حجاب و پاکدامنی و عوامل حفظ حریم حجاب به میان نیامده است، از اینرو حضرت امام صادق(عَلَيهِ­السَّلام) فرمودند: «حَصِّنُوا بِها نِسائَکُمْ»[12] یعنی به وسیلۀ سوره نور و در اثر توجه و عمل به دستورهای آن، زنان خود را از بی­عفتی و دوری از حریم حجاب حفظ کنید.

 رعایت ضوابط اخلاقی در مورد کودکان:

     از دیگر عوامل مهم کنترل غریزه جنسی و جلوگیری از عواقب سوء آن، مراقبت پدران و مادران نسبت به اعمال و حرکات خود در پیش فرزندان می­باشد. خداوند متعال در سورة مبارکة «نور» چنین مقرر فرموده که ورود کودکان به اتاق خواب پدران و مادران باید با اجازه صورت گیرد «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِیَسْتَاْذِنْکُمُ الَّذینَ مَلَکَتْ اَیْمانُکُم وَ الَّذینَ لَم یَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْکُمْ ثَلاثَ مَرّاتٍ»[13].

     با توجه به تأکیدات اسلام در این زمینه معلوم می­شود که پدران و مادران تا چه حد باید مراقب حرکات و رفتار خود در پیش فرزندان باشند و از هرگونه شوخی نامناسب با یکدیگر و پوشیدن لباسهای تنگ و بدن­نما که باعث تحریک جنسی فرزندان جوان و نوجوان می­گردد، خودداری نمایند.

     همچنین مادران و خواهران عزیز جوان و نوجوان نیز لازم است که در حضور محارم از قبیل پدر، برادر، عمو و دایی، مراقب لباس پوشیدن خود بوده و از هرگونه حرکاتی که باعث تحریک جنسی جنس مخالف شود خودداری کنند. زیرا تنها محرم مطلق نسبت به زن، همسر او می­باشد و در پیش سایر محارم باید از پوشیدن لباسهای تحریک­کننده مانند لباسهای یقه­باز و بدون­آستین یا بدن­نما و یا تنگ و چسبان که برجستگیهای بدن را نمایان سازد و هرگونه حرکات تحریک­آمیز پرهیز شود.

     مسئلة مهم دیگر در همین زمینه این است که استحمام کودکان پسر توسط مادران و استحمام کودکان دختر توسط پدران عمل صحیحی نبوده و عواقب سوئی دربر دارد و نیز لازم است کـه از استحمام پسر بچه­ها و دختر بچه­های غیر ممیز با هم نیز اجتناب کرد.

     همچنین لازم است که از خوابیدن دو دختر و يا دو پسر در یک بستر و زیر یک پوشش جلوگیری گردد. همـانطور کـه حضرت پیـامبر­ اسلام (صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) فرمودند: «کودکان را چون هفت­ساله شدند از هم جدا بخوابانید و روایت است که باید بستر کودکان در شش سالگی جدا باشد»[14]. منظور اینکه در رختخواب مشترک و زیر یک پوشش چه با یکدیگر و چه با پدر و مادر نباشند.

 

1- پس نرم و نازک سخن نگویید تا طمع نکند کسیکه در قلب او مرض است (مبارکۀ احزاب/32).

2- و بگویید گفتاری نیکو  (مبارکۀ احزاب/32).

3- سوره مبارکة نور/30

4- سوره مبارکه نور/31

5- بحارالانوار، ج 101، ص38 4

6- غررالحکم و دررالکلم، ص666

7- تحف العقول، ترجمة جنتی، ص 19

8-  وسائل الشیعه، ج20، ص191

9- زندگانی حضرت زهرا (ترجمةجلد 43بحارالانوار)،ترجمة روحانی، ص317

10- ثواب الاعمال، ترجمه بندرريگی، ص607

11- بحارالانوار، ج 101، ص32

12- بحارالانوار، ج89، ص286

13- ای کسانيکه ايمان آورديد، بايد اِذن بگيرند از شما کسانيکه مالک شده دستهای شما و کسانيکه نرسيدند به سنّ بلوغ از (فرزندان) شما در سه نوبت (مبارکه نور/58).

14- مکارم الاخلاق، ترجمه ميرباقری، ص428