همانطور که روشن شد، انتخاب همسر باتقوا، باعث مي­گردد که انسان مسير کمال را سريعتر طیّ نمايد. خداوند متعال زن و شوهر را وسيلة کمال و ارتقاء مقام معنوی يکديگر قرار داده است. انسان با انتخاب همسرِ باايمان، از سويی موجب کمال خود و همسرش می­گردد و از سوي ديگر زمينة تکامل نسل بعدی را فراهم می­سازد. بعد از انتخاب همسر باتقوا، دعوت خانواده بخصوص همسر و فرزندان به ايمان و تقوا از مسائل اساسی و تأثيرگذار در سعادت زوجين است. خـداوند مـتعال مي­فرمايد: خانواده­تان را به تقوا و ايمان دعوت کنيد تا سرماية محبّت و آرامش را که هر دو محصول ايمان و تقوا است به دست آوريد «قُوا اَنْفُسَکُمْ وَ اَهْليکُمْ ناراً»[1]. پس بر سرپرست خانواده لازم است که خانوادة خود را به ورع و تقوا دعوت نمايد که البته اين دعوت، شايسته است با صبر و حوصله و با مهر و محبّت و نرم­خويي و خوشرويي و احترام و تکریم شخصیت باشد تا مورد پذيرش خانواده واقع گردد و خاطرة تلخی از دين و متدین در ذهن همسر و فرزندان ایجاد نگردد. پس دعوت به حقّ و آموزش دين، همواره بايد با رحمت و مودّت قرين باشد و تعليم احکام و وظايف دينی به افراد خانواده، به زيباترين و لطيف­ترين صورت بيان گردد تا به عنوان يک سنّت محبوب و دوست داشتني قرار بگيرد؛ چرا که اسلام دين محبّت است «هَلِ الدّینُ اِلَّا الْحُبُّ»[2].

     سزاوار است که انسان در هدايت خانواده­اش تلاش نمايد و بر کلیة امور خير از قبيل صدقه دادن، انفاق، تواضع، احترام به بزرگتر و رعايت حقّ کوچکتر و همچنين در ايجاد صلح و صفا بين افراد، آنان را ترغيب و تشويق نمايد و از عواقب سوء گناهان و معاصی و بیراهه­روی­ها آگاه نماید و برحذر دارد.

     حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­­اللهُ­عَلَيهِ­­وَ­اله) زمانيکه حضرت اميرالمؤمنين امام علی(عَلَيهِ­السَّلام) را برای هدايت مردم به يمن می­فرستادند، به ايشان فرمودند: «یاعلی! اگر يک نفر به دست تو هدايت شود، اجر آن از آنچه که خورشيد به آن می­تابد بیشتر است»[3]. حقيقتاً خوشا به حال سعادتمندانی که چنين قدمهای بلندی برداشته و در هدايت افراد خانواده مؤثر واقع مي­شوند.

     خداوند متعال خطاب به وجود مقدّس پيامبر­اکرم(صَلَّی­­اللهُ­عَلَيهِ­­وَ­اله) می­فرماید: «وَاْمُرْ اَهْلَکَ بِالصَّلٰاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْها»[4]. دعوت کردن خانواده به اطاعت خداوند از ويژگي­های انبياء(عَلَيهِمُ­السَّلام) مي­باشد؛ به عنوان مثال از جمله ويژگی­های حضرت اسماعيل(عَلَيهِ­السَّلام) که خداوند متعال در قرآن مجيد ذکر فرموده، دعوت خانواده­اش به نماز می­باشد «وَ کانَ يَاْمُرُ اَهْلَهُ بِالصَّلٰواةِ»[5]. همچنين حضرت ابراهيم(عَلَيهِ­السَّلام) هنگام دعا از خداوند مسئلت مي­نمايند که او و ذريه­شان را از نمازگزاران قرار دهد «رَبِّ اجْعَلْنی مُقيمَ الصَّلٰاةِِ وَ مِن ذُرِّيَّتی»[6] و همچنين وجود مقدّس حضرت اميرالمؤمنين علی(عَلَيهِ­السَّلام) در آخرین لحظات زندگیشان خطاب به حسنین(عَلَيهِمُا­السَّلام) می­فرمایند: «اَللهَ اَللهَ فِی الصَّلٰاةِ فَاِنَّها عَمُودُ دينِکُم»[7]. خدا را، خدا را، درباره نماز، چرا که آن ستون دین شماست. پس ملاحظه مي­گردد که بزرگترين رسالتهای مؤمنين، دعوت خانواده به تقوا و ايمان مي­باشد و به فرمودة قرآن مجيد هدايت بايد از خانواده آغاز گردد.

     لحظه لحظة زندگی حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) درس و پند است و آموزش­ها و پیامهای بسیار گرانقدری در تمام ابعاد زندگی مبارکشان جاری است که از جملة آنها در رابطة رفتار با فرزندان است. آن بزرگوار در حال بازی و سرگرم نمودن فرزندشان حضرت امام حسن(عَلَيهِ­السَّلام) در اشعاری می­­فرمودند: «اِشْبَهْ اَبٰاکَ يٰا حَسَنُ»[8]، شبيه پدرت باش يا حسن. ملاحظه می­گردد که حتی بازی آن حضرت با فرزندان توأم با تربیت و تقویت مقام ولایتمداری در آنان است. وجود مبارک پيامبراکرم(صَلَّی­­اللهُ­عَلَيهِ­­وَ­اله) می­فرمايند: «مٰا مِنْ بَيْتٍ لَيْسَ لَهُ شَيْءٌ مِنَ الْحِکْمَةِ اِلّا کٰانَ خَراباً»[9]، خانه­ای که در آن حکمت و تعاليم عالية دينی نباشد در حقيقت خرابه­ای بيش نيست. همچنين امام صادق(عَلَيهِ­السَّلام) می­فرمايند: «بادِرُوا اَحْداثَکُمْ بِالْحَديثِ قَبْلَ اَنْ تَسْبِقَکُمْ اِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ»[10]، در آموختن احاديث ما به فرزندانتان مبادرت نمائيد قبل از اينکه افراد فاسد و نااهل بر شما پيشی گيرند و به سراغ آنها بروند.

 

1- نگه دارید خودتان و خانواده­تان را از آتشی (مبارکة تحریم/6).

2- آيا دين جز محبّت است؟ (بيان نورانی حضرت امام محمّد باقر(عَلَيهِ­السَّلام)؛ بحارالانوار، ج27، ص95).

3- بحارالانوار، ج21، ص361

4- و امر کن خانواده ات را به نماز و بر انجام آن شکیبا باش (مبارکه طه/132).

5- و پیوسته امر می­کرد خانواده­اش را به نماز (مبارکه حضرت مریم(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها)/55).

6- پروردگـار من! قرار بده مرا برپـا دارنده نمـاز و از فرزندانم (مبـارکه حضرت ابراهیم (عَلَيهِ­السَّلام)/40).

7- نهج البلاغه، نامه 47، ترجمه دشتی.

8- بحارالانوار، ج43، ص286

9- تفسير نور الثّقلین، ج1، ص287

10- وسائل الشیعه، ج17، ص331