در صورتيکه امر ازدواج بر پاية ارزش­هاي اصيل و جاودان توحیدی بنا گردد، سعادت زوجين تضمينی مي­باشد و علاوه بر آن، مقدمات سعادت انسان ديگري که محصول اين ازدواج است، فراهم مي­گردد و انسانِ صاحب کمال و پاک و باارزشي پرورش مي­يابد که عالی­ترین و زیباترین و کـامل­ترین نمونة آن، زندگی انسـانهای کـامل و الگوهـای دینی­مان می­بـاشند. همانطور کـه در زيارت حضرت ابا عبدالله الحسين(عَلَيهِ­السَّلام) مي­خوانيم: «اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِي الْاَصْلٰابِ الشّامِخَةِ وَ الْاَرْحٰامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِيَّةُ بِاَنْجاسِها»[1].

     زن باتقوا، صاحب رحم پاک مي­باشد و وقتي رحم که کشتزار وجود زن است، پاک و طاهر شد، بذر پاک پرورش مي­دهد. تقوا صُلب را هم پاک و طاهر مي­گرداند و صُلب پاک، بذر پاکيزه توليد مي­کند و در نهايت، محصول صُلب پاک و رحم طاهره، نطفة پاکيزه خواهد بود که از آن، انسان­هاي پاک و طاهر به وجود مي­آيد. آري! تقوا در تمام امور و شئون زندگی انسان اعم از اعتقاد، اخلاق و عمل و ... اثر مي­گذارد و آن را جهت داده و پاک و الهي مي­گرداند. وقتي ازدواج، بر پاية تقوا استوار گردد، سنگ بناي تولد فرزند صالح نیز با اين انتخاب مبارک و وصلت پُربرکت بنا نهاده مي­شود «اُسِّسَ بُنْیانَهُ عَليٰ تَقْوٰي»[2].

     ايمان علاوه بر اينکه نقش عظيمي در استحکام و تضمين سعادت خانواده بر عهده دارد، پايه­گذار کمال و سعادت نسل بعدي نیز خواهد بود. افزايش طلاق و ازدواج­هاي ناموفّق و نابودي و فروريختن آشيانه­هاي سعادت و قرباني شدن فرزندان بي­گناه، مويّد و مصدّق اين حقيقت است که اين وصلت­ها بر پاية تقوا استوار نبوده است.

     بر اين اساس که محيط آرام و پاک و سالم، از عوامل موثّر براي رسيدن به کمال مي­باشد، لذا معلوم مي­گردد که انسان­هاي سالم، محصول خانواده­هاي پاک و سالم و آرام و باسکونت مي­باشند و اولّين وسيله در فراهم آوردن محيط سالم براي پرورش فرزندان سالم، آرامش است. که اين سرماية بزرگ زندگي نيز، محصول ايمان مي­باشد «اَلا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[3]. ملاحظه مي­گردد که ايمان چه ارمغان­هاي پُربار و  چه برکات عظيمي با خود به همراه دارد.

     دختر و پسر بايد بدانند که سرماية آرامش، بدون مودّت و رحمت، به دست نمي­آيد و لذا خداوند متعال مودّت و رحمت را به عنوان سرماية اوليه و تحفه و هدية ازدواج به دختر و پسر جوان عنايت کرد و بعد فرمود به همديگر محبّت کنيد و بر اساس فطرت عمل نماييد و اين سرمايه را به کار گيريد تا به عالي­ترين محصول آن که آرامش و سکونت است دست يابيد. عالي­ترين سرمايه و رأس­المال در زندگي دختر و پسر، محبّت است و شايسته نيست که اين رأس­المال را با ناسازگاري و سوءرفتار از بين برد.

 

1- شهادت مي­دهم اينکه تو بودي نوری در صلب­هاي شامخه و رحم­هاي پاکيزه که آلوده نکرد تو را جاهليت به آلودگي­هايش (مفاتيح­الجنان، فرازي از زيارت وارث).

2- بنا نهاده شده بنیان آن بر پاية تقوا (مبارکةتوبه/109).

3- آگاه باشيد به ياد خداوند آرامش مي­يابد قلب­ها (مبارکة رعد/28).