در مسئلة همسرگزینی انتخاب توحیدی که از ایمان و تقوا نشأت گرفته، آثار بسیار مبارکی به همراه دارد؛ در حقیقت سعادت دنیوی و اُخروی زوجين در ساية انتخاب توحيدی طرفين تحقّق خواهد یافت. پُرواضح است که انسانِ خداترس و باايمان که تقوای الهی در قلبش حاکم است، در هر حال رضایت خداوند را در نظر می­گيرد، و دارای تقوای اعتقادی و عملی و اخلاقی است، حقّ همسر و فرزندان را ضايع نمی­سازد و پشتيبان و همراه شايسته­ای برای همسر بوده و او را به تقوا و عمل صالح و ترک گناه تشويق و ترغيت می­نماید و در پيمودن مسير حق و طيّ مدارج کمـال و تکـميل نفس، مددکـار و تکيه­گاه محکمی می­باشد و در چنين صورتی، خانوادة مقدّسی تشکيل مي­يابد که مورد توجّه خداوند و حضرات معصومين(عَلَيهِم­السَّلام) است.

     خانواده­ای که اعضای آن را انسانهای الهی و باايمان و متعهّد به اخلاق و احکـام و ضوابط اسلامی تشکيل داده باشند، صاحب چنان عظمتی می­گردند که لحظات زندگی آنان عبادت و تسبيح و ذکر خداوند بوده و پيوسته ياد ­الهی سرلوحة زندگیشان مي­باشد و چنین خانواده­ای حقیقتاً مصداق آیة شريفة «في‏ بُيُوتٍ اَذِنَ اللَّهُ اَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ»[1] می­باشند.

     پس معلوم مي­شود که همسر با ايمان، نقش عظيمی در سعادت انسان و رسيدن به حُسن عاقبت دارد؛ چراکه مسير انسان را به سوی خداوند هموار می­سازد و در مسیر کمال او را یاری می­نماید.

     مؤيّد اين مطلب جريان ازدواج حضرت­ فاطمه(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) و حضرت امام علی(عَلَيهِ­السَّلام) می­باشد که وقتی حضرت پيامبر­ اسلام(صَلَّی­­اللهُ­عَلَيهِ­­وَ­اله) از اميرالمؤمنين علی(عَلَيهِ­السَّلام) سؤال کردند که فاطمه را چگونه همسری يافتی؟ در جواب عرض کردند: «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلیٰ‏‏‏ طاعَةِ اللهِ»[2] خوب يار و ياوری است در اطاعت و بندگي خداوند.

     پس جوانان عزيز: شايسته است که به هنگام انتخاب همسر، به دنبال کسی نباشيد که فقط دارای امکانات مادی و ظاهری بوده و کاميابي­ها و خوشی­های دنيوی را برای شما فراهم کند. دنيا ناپايدار است و شايستة دلبستگی نمي­باشد و از اينرو سزاوار است که بـه فکر جهان پايدار و بی­زوال نیز باشيد و همسری باتقوا و باايمان برگزينيد تا شما را در رسيدن به سعادت جاويدان ياری نمايد. البته در صورتیکه انسان، سود باقی و جاويدان را انتخاب و اختيار نمايد، طبق وعده­های الهی، به سود دنيوی هم خواهد رسيد؛ چون اين امر، معامله با پروردگار است و هيچ کس در معامله­ای که طرف مقابلش خداوند باشد، ضرر نمی­کند. مؤمن، قبل از آخرت، در دنيا از آثار پرخير و برکت ايمان و عمل صالح، بهره­مند می­گردد و لذا اوّلين سود برنده، خودِ معامله­گر می­باشد.

     امروزه در انتخاب همسر برای پسر يا قبول خواستگار برای دختر، اکثراً آنچه که در اولويّت قرار مي­گيرد، امتيازات ظاهری بمـانند شغل پُر­درآمد، تجمّلات زندگی و چگونگی برگـزاری مـراسم عروسی و ... می­باشد و به تقوا و دیانت که مهمترین مسئله بوده و سعادت فرزند و جوانِ در آستانة ازدواج، در گرو آن می­باشد، چندان توجهی نمی­گردد. به اين صورت که اگر فرد مورد نظر دارای امتيازات ظاهری مذکور بود، ايمان و تقوا و عفّت و تديّن او، همه ناديده گرفته می­شود و اين امتيازات، چشم را پر کرده و عقل را مستور می­نمايد و به همين سبب با معیار قرار گرفتن آنها چه بسیار دختران يا پسران پاک و فهيم و با تقوا، با قلبی سرشار از ايمان، به خاطر اينکه خود يا خانواده­اش از ثروت سرشار و امکانات رفاهی بهره­مند نيستند، مورد بي­توجّهی قرار مي­گيرند.

     امّا خداوند متعال که خالق انسانها و تضمين کنندة سعادت ايشان است، می­فرمايد: البته کنیز مؤمنه بهتر از زن ممتاز مشرکه است «وَ لَاَمَةٌ مُؤمِنَةٌ خَيرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ»[3]. برای اينکه خير حقيقی، در ايمان و ارتباط با پروردگار متعال است و اين خير، مطلق و همه جانبه بوده و خیر دنیوی­، اُخروی، فردی، اجتماعی و جسمی و روحـی و مادّي و معنوی را دربر می­گيرد. پس با انتخاب همسر متديّن و شايسته، انسان به خيری نائل می­شود که محدود در هيچ زمينه­ای نيست؛ و چنين بنده­ای، عبد شايسته­ای برای خداوند، زوج شايسته­ای برای همسرش، پدر و مادر شـایسته­ای برای فرزندانش، فرد شايسته­ای برای جامعه و معلّم شايسته­ای برای جوانان و کودکان مي­باشد.

 

1- در خانه­هايي که خداوند اذن داده تا رفعت يابند و نام او در آنها ياد شود، خداوند را منزّه شمارند در آن، بامدادان و شامگاهان (مبارکة نور/36).

2- بحارالانوار، جلد­­43، ص117

3-  مبارکه بقره/221.