با توجه به اينکه شخصيّت انسان در خانواده شکل می­گيرد و انسانهاي فاضل و به کمال رسيده، محصول خانواده­های بافضيلت و کمال­يافته و تربيت­يافته مي­باشند، لذا در تعالیم عالیة قـرآن و اهل­بیت (عَلَيهِم­السَّلام) تأکید در انتخاب همسر شایسته و باایمان به هر دو طرف شده است. به عنوان نمونه خداوند متعال در آية شريفه 221 مبارکة بقره به بندگانش می­فرماید: «وَ لَاَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ اَعْجَبَتْكُمْ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكينَ حَتّى يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ اَعْجَبَكُمْ...»[1] به هنگام ازدواج و در مرحلة تشکيل خانواده، ايمان و تقوا را اصل شمارید و با خانواده­های اصیل، وصلت نمایید. البته اصالت از ديدگاه اسلام با معياری که اغلب مردم برای اصالت قائل هستند مغايرت دارد. اگر در نظر اهل دنيا اصالت از آنِ مال و ثروت و مقام و انتساب فرد به خانوادة ثروتمند و مشهور مي­باشد، از نظر اسلام، اصالت در پرتو ايمان و تقواست و به اين علّت می­فرماید: کنيز و غلامِ باايمان بهتر از زن و مرد آزادِ فاقد ايمان است. هر چند جمال و ثروت و امتيازهای ظاهری او، شما را به تعجّب وا دارد. حضرت پیامبر اسلام(صَلّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَآلِهِ) فرمودند: «اَيُّهَا النّاسُ إِيّاكُمْ وَ خَضْراءَ الدِّمَن‏»[2] ای مردم بر شما باد که اجتناب کنید از گیاهان زیبا در ­لجنزار، سؤال کردند: یا رسول­الله کیست آن؟ فرمودند: دختران زیبارویی که در خانواده­های فاقدِ تربیت، پرورش یافته باشند. هم چنین آن حضرت می­فرمایند: «هر کس با زنی ازدواج کند و جز به دلیل زیباییش ازدواج نکند، در آن زن چیزی که دوست دارد نمی­بیند و همچنین اگر کسی با زنی به دلیل دارایی­اش ازدواج کند و جز برای دارایی­اش با او ازدواج نکند، از دارایی زن طَر­فی نمی­بندد، پس بر شما باد به ازدواج با زن دیندار»[3].

     خداوند متعال در آية شريفه223 مبارکة بقره اشاره می­فرمايد که: زنان کشتزار پرمايه­ای برای پرورش بذر انسانی هستند «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَاْتُوا حَرْثَكُمْ اَنّىٰ شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِاَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا اَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ»[4]. در آية شريفة مذکور خدای سبحان، با اينکه ظاهراً به مسئلة مقاربت و آميزش اشاره می­فرمايد، ولی ملاک اصلی، پرورش انسانِ باايمان است. يعنی همانطور که در مسألة ازدواج، نبايد امتيازات ظاهری اعّم از مال و ثروت، جمال و زيبايي و ... هدف قرار گيرند و شایسته است که تنها ارزشهای جاويدان و پايدار، يعنی ايمان و تقوا و فضايل اخلاقی ملاک و معيار انتخاب همسر قرار گيرند؛ همانگونه نيز هدف از ازدواج نبايد فقط اطفاءِ شهوت و تأمين غريزة جنسی باشد، بلکه زن و مرد بايد توجّه نمايند که از اين رهگذر چه باقيات صالحاتی برای خود، پيش می­فرستند و از راه آميزش چه توشه و خير جاودانی، برای فردای خود تدارک می­بينند «وَ قَدِّمُوا لِاَنْفُسِکُمْ»[5].

     پس شايسته است که پسر جوان به هنگام ازدواج توجّه کند که بذر او در کدام کشتزاری می­خواهد پرورش يابد. از اينرو فقط به جمال ظاهری زن توجّه نکند و به فکر بهداشت و سلامت نسل آينده باشد و اينکه چه توشه­ای برای خود پيش می­فرستد. همچنين دختر نيز به هنگام ازدواج فقط توجّه به جنبه­های ظاهری و مزايای مادّی مرد نداشته باشد، بلکه در نظر بگيرد که چه بذری را می­خواهد در کشتزار پرماية وجودش که خداوند آن را در سورة مبارکة مؤمنون «قرار مکين» معرفی فرموده پرورش دهد؟! «ثُمَّ جَعَلْناهُ نُطْفَةً فی قَرارٍ مَکينٍ»[6].

 

1- و البته کنيز باايمان بهتراست از زن آزاد مشرکه و اگرچه به شگفت آورد شما را و به نکاح درنياوريد (دخترانتان را) با مشرکين تا ايمان بياورند و البته غلام مؤمن بهتر است از مرد مشرک آزاد و اگرچه به شگفت آورد شما را... (مبارکة بقره/221).

2- روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، ج‏2، ص375

3- اصول کافی، ج­5، ص 332.

4- زنان شما کشتزارند برای شما پس بیایید کشتزار خود را هر جا که خواستید و پیش فرستید برای خودتان و بترسید از خدا و بدانید که شما ملاقات کنندگانید او را و بشارت ده مؤمنان را.

5- و پیش فرستید برای خودتان (مبارکه بقره/223).

6- پس قرار دادیم آن را نطفه در قرارگاهی استوار (مبارکة مومنون/13).