در آخرین شب­های ماه مبارک رمضان قرار داریم که بنا به روایتی، «لیال عشر» می­باشند «وَ الْفَجْر﴿1﴾ وَ لَيالٍ عَشْر﴿2﴾»[1]. این ده شب و روز، یک دورة فشرده از ماه مبارک رمضان است و خداوند این دورة فشردة پایانی را برای بندگانی قرار داده است که اگر تا آن زمان به پاکی و طهارت نرسیده و به هدف نائل نشده­اند، از این فرصت گرانقدر، کمال استفاده را بکنند. فرصت­های بسیار را پشت سر نهادیم و این ایّام باقی­مانده، فرصت­ها و نفحات عظیم دیگری است که در حال تمام شدن است و باید از آنها بهره جست «اِنَّ لِرَبِّكُمْ فی اَيّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحاتٍ اَلا فَتَعَرَّضُوا لَها»[2].

     شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که شب عظیم­القدری است سپری شده و حال آخرین شب جمعه ماه مبارک رمضان و آخرین شب ماه مبارک که شب­های بسیار مغتنمی است و امسال این دو شب با هم ادغام شده و دو فضیلت در هم گره خورده است و عید در عید است، در پیش روست. حضرت امام سجاد(عَلَيهِ­ السَّلام) در شب آخر ماه مبارک این­چنین به درگاه الهی می­نالیدند که: «خداوندا با ناپدید شدن هلال ماه مبارک رمضان گناهان ما را نیز ناپدید فرما»[3]. حضرت امام صادق(عَلَيهِ­ السَّلام) نيز می­فرمايند: «خداوندا! قرار نده آن را آخرين مرتبه از روزه­ام در ماه مبارک رمضان و پناه می­برم به تو اينکه طلوع کند فجر اين شب، مگر اينکه و به تحقيق آمرزيده باشی مرا»[4].

     ما همه میهمان خداوند هستیم و خداوند خود دعوت فرموده و این جسارت را به ما بخشیده است که خود را در عین فقر و نداری، میهمان خداوند بدانیم. وسعت رحمت الهی، ما را جسور کرده، ولذا در این لحظات آخر ماه مبارک، همه یک امید و آرزو داریم و آن اینکه: میزبان کریم، میهمانانش را از باب خود دست­خالی برنگرداند. از خصوصیّات بارز میزبان کریم و لازمة کرامت این است که هیچ کس را ردّالباب نمی­کند. حال، آرزوی قلبی همة ما این است که میزبان کریم یک نگاه ویژه به قلوب ما فرماید که اولیاء و مقرّبان الهی همواره به دنبال این نگاه هستند و این مطلب آنها را از تمام خواسته­ها بازداشته است و شرط و شروط این نگاه ویژه را از آیه شریفة مورد بحث می­یابیم که فرمود: پیامبرم، بگو اگر منافقان هم بیایند و استغفار کنند و تو برایشان طلب آمرزش نمایی، دست خالی برنمی­گردند و با هر اندازه سنگینی گناه، با توبه و رحمت من مواجه می­شوند. این آیـة شریفه، امروز هم شـامل همة انسان­ها می­شود، فلذا ما هم از در توبة پروردگار وارد شده و از پیامبر اکرم(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) و آل­طاهرینشان می­خواهیم که برای ما طلب آمرزش نمایند. آن بزرگواران، پدران امت هستند «اَنا وَ عَلِیٌّ اَبَوا هذِهِ الْاُمَّةِ»[5] ولذا بیایید ما هم همانند فرزندان حضرت یعقوب(عَلَيهِ­ السَّلام) به حضور پدران معنوی خود بنالیم تا برای آمرزش ما دعا کنند «يا اَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا اِنّا كُنّا خاطِئينَ»[6]. ما جز باب خداوند و اهل­بیت(عَلَيهِمُ ­السَّلام)، باب دیگری نمی­شنـاسیم ولذا از بـاب توبـه و اهل­بیت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) که وسیع­ترین باب­هاست وارد می­شویم تا ان­شاءالله تعالی مورد عفو و آمرزش الهی قرار گیریم.

 

1- سوگند به فجر (سپيده دم)﴿1﴾ و سوگند به شب­های ده­گانه﴿2﴾ (مبارکه فجر/1و2).

2- همانا برای پروردگارتان در روزهای زندگيتان نفحه­هایی است، آگاه باشید پس در معرض آن قرار دهيد (خود را) (بيان نورانی رسول خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه)؛ بحارالانوار، ج68، ص221).

3- صحيفة سجّاديّه، فرازی از دعای44

4- مفاتيح­الجنان، در اعمال شب آخر ماه مبارک رمضان

5- من و علی دو پدر اين امّت هستيم (بيان نورانی رسول خدا(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه)؛ بحارالانوار، ج23، ص259).

6-ای پدرِ ما آمرزش بخواه برای ما، همانا ما هستيم خطاکاران(مبارکه­يوسف(عَلَيهِ­ السَّلام)/97).