عید سعید فطر، عید رحمت است، چراکه ماه مبـارک رمضان، ماه رحمت است. شب و روز عید سعید فطر، شب و روز امیدواری است، چراکه ماه مبـارک­ رمضان، ماه امیدواری است. در نمـاز عید سعید فطر، می­آموزیم که بهره و حاصل ماه مبارک چیست؟«اَللّهُمَّ اَهْلُ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ اَهْلُ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوت‏...»[1]. محصول مبارک ماه رمضان رسیدن به مقام اکبر بودن است. انسان به دنیا نیامده مگر اینکه به صفات الهی مزیّن و ملبّس گردد. خداوند متعال، مقام کبریایی و عظمت را برای انسان می­پسندد و انسان فقط در سایة ورع و تقوا به این مقام می­رسد. خداوند متعال در شب مقدّس معراج به حضرت پیامبر اسلام(صَلَّي­­ اللهُ­ عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) فرمود: «يا اَحْمَدُ عَلَيْكَ بِالْوَرَعِ فَـاِنَّ الْوَرَعَ رَاْسُ الدّيـنِ وَ وَسَطُ الدّيـنِ وَ آخِرُ الدّيـن‏»[2] ورع و پرهیـز از معصیت و ترک گنـاه اول و وسط و آخر دیـن است. پس معلوم می­شود به دنبال سیر و سلوک­های غير الهی و کلاس­های کاذب عرفان رفتن، عمر گرانمایه را هدر دادن است. رسیدن به خداوند، تنها یک راه دارد و آن، پرهیز از گناه و انجام واجبات یعنی ورع و تقوا و گذشتن از خواهش­ها و خواسته­های نفسانی است. انسان در همان قدمی که بر روی نفسانیّات می­گذارد، در همان قدم به خداوند می­رسد و تمام اینها محصول عبودیّت و بندگی است که حاصل ماه مبارک­ رمضان می­باشد. انسان در پرتو ورع و تقوا، مظهر صفت اکبر خداوند می­شود. خداوند در کاسة نفس انسان، اکبر شدن را قرار داده ولیکن با گناه نکردن، از اين صفت خاک­برداری شده و ظهور و بروز می­کند. وقتی انسانی مظهر صفت اکبر خداوند شد، دنیا و مافیها اعم از زرق و برق و مصائب و مشکلات و سختی­ها در چشمش کوچک و اصغر می­شود و نمی­توانند این انسان اکبر را به زمین بزنند و این مقام عظیم بـا تـأسّی از الگوهای دینی تحقّق می­یابد و به این سبب نُه بار در قنوت نماز عید سعید فطر از خداوند درخواست می­کنیم: «اَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّدً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّدً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ»[3] اينکه مرا به هر خیری که حضرت محمد و آل محمد(صَلَّي­­ اللهُ­ عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) را وارد کردی، وارد کن و از هر شر و بدّی که آنان را خارج کردی، خارج نما. امکان ندارد انسان منهای تأسّی از الگوهای الهی یعنی رسول مکرم اسلام(صَلَّي­­ اللهُ­ عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) و آل­طاهرین آن بزرگوار که باب­الله هستند، به جایگاه­های عالیه نائل شود. وقتی نجّار یا نقّاش شدن الگو می­خواهد، رسیدن به مقام شامخ بندگی و عبودیّت، چگونه بدون الگو امکان­پذیر است؟عبودیّت و بندگی که هدف از خلقت انسان و محصول ماه مبارک است، بدون تبعیّت و پیروی و اطاعت محض از الگوهای دینی میسور نیست و خداوند این الگوهای الهی را قرار داده تا ما را متوجه کنند که انسانیّت و شرافت و زندگی و بطور کلی همه چیز در پرتو تبعیّت از الگوهای معصوم است. آری به جز راه رسالت و ولایت و امامت، امکان رسیدن به حیات طیّبه و عافیت و عبودیّت و بندگی نیست، ولذا در آخرین لحظات از خدای­سبحان می­خواهيم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ)»[4].

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امـر ظهـور و فرج مـولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبة حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی و گنـاهان به همة ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! توفيق بهره­مندی از فيوضات و برکات ايّام و ليالی ماه مبارک رمضان به همة ما عنايت بفرما. خداوندا! همة ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطة هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما. پروردگارا! همة ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ ­السَّلام) مقرر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق و سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

1- بارالها که اهل کبرياء و بزرگی و اهل جود و جبروت (هستی)... (مفاتيح­الجنان، فرازی از قنوت نماز عید سعيد فطر).

2- ای احمد، بر تو باد ورع، همانا ورع، رأس دين و وسط دين و آخر دين است (الجواهرالسّنيّه، کليّات حديث قدسی، ص386).

3- مفاتيح­الجنان، فرازی از قنوت نماز عید سعيد فطر

4- پروردگارا، قرار بده زندگی مرا زندگی محمد و آل محمدی(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و مرگ مرا مرگ محمّد و آل محمّدی(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) (مفاتیح­الجنان، فرازی از زیارت عاشورا).