در چهاردهمین منزل از ماه مبارک رمضان قرار داریم که آن را به نام مقدّس حضرات چهارده معصوم(عَلَيهِمُ ­السَّلام) مقدّس و بسیار پربرکت می­داریم. حضرات معصومین(عَلَيهِمُ ­السَّلام) پیوسته تَفَاُّل به خیر می­کردند. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه) می­فرمایند: «تَفَاَّلُوا بِالْخَیْرِ تَجِدُوهُ» فال نیک بزنید تا آن را بیابید. ان­شاء­الله تعالی در اين روز مبارک از برکات وجودی آن انوار مقدّسه کمال بهره­مندی را داشته و از زيارت و شفاعتشان در دنيا و عقبی برخوردار گردیم. بعد از بازگشت از زیارت عتبات عالیات، با تمام وجود از آن انوار طیّبه عذرخواهی می­کردم که اگر تاکنون در این زیارت کوتاهی شده بود، با بزرگواری­های خودشان آن را عفو فرمایند، چراکه وقتی قرآن ناطق در کنار قرآن مکتوب قرار دارد و تفکيک­ناپذير است، چطور امکان دارد به زیارت و ملاقات قرآن ناطق نرویم؟ اگر امکان تشرّف برای احدی وجود داشته باشد، واقعاً خسارت و محرومیّت است که کوتاهی کند و به زیارت قرآن ناطق که مکمّل قرآن مکتوب است، مشرّف نشود. اگر تلاش توأم با محبت فراهم شود، آن بزرگواران، خودشان راه را هموار می­کنند. البته زیارت در صورتی دارای اجر و فضیلت خواهد بود که با رضایت خانواده صورت گیرد.

     پس حال که در ماه مبارک رمضان قرار داریم که ماه اجابت دعاست و شبهای مقدّس قدر را پیش­رو داریم که عالیترین زمان اجابت دعاست، شایسته است که توفیق تشرّف معرفتی و عارفاً بحقّه را از خدای سبحان و محبوبانش درخواست نمائیم. قرآن ناطق است که قرآن مکتوب را به نُطق درآورده است، همانطور که حضرت امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «ذلِكَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ يَنْطِقَ وَ لكِنْ اُخْبِرُكُمْ عَنْه‏»[1] و آن دو مکمّل یکدیگرند و از همدیگر جدا نمی­شوند «لَنْ یَفْتَرِقا»[2].  قرآن کریم که کلام خداوند است، وحی تنزیلی، و کلام امام(عَلَيهِ ­السَّلام)، وحی تبيينی است. به اين معنا که امام(عَلَيهِ ­السَّلام) کلام و گفتار و کردار و عملشان تفسیر آیه به آیة قرآن کریم است «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى﴿3﴾ ‏اِنْ هُوَ اِلاّ وَحْیٌ يُوحى‏﴿4﴾»[3].

     حال همانطور که تعداد اندکی به روح قرآن که عمل به قرآن و بندگی و عبودیّت می­باشد، نائل می­گردند، همانگونه تعدادی اندک به باطن و روح زیارت حضرات معصومین(عَلَيهِمُ ­السَّلام) که عبودیّت و بندگی است، نائل می­شوند. قرآن کریم شفاعت می­کند و شفاعتش پذیرفته می­شود، همانطور که امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام) فرمودند: «وَ اعْلَمُوا اَنَّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ قائِلٌ مُصَدَّق‏»[4]، ولی شفاعت قرآن در مورد افرادی است که اهل عمل به قرآن کریم می­باشند و درسهای عبودیّت را از نسخة الهی می­گیرند؛ به همين ترتيب قرآن ناطق از کسانی شفاعت می­کند و شفاعتش پذیرفته می­شود که از خدای سبحان و محبوبانش اطاعت کنند و از ایشان تأسّی نمایند «اَطيعُوا اللهَ وَ اَطيعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْكُمْ»[5].

 

1- اين است قرآن، پس به نطق درآوريد او را، و سخن نمی­گويد، وليکن من خبر مي­دهم شما را از آن (نهج البلاغه مرحوم دشتی، فرازی از خطبة158).

2- هرگز جدا نمی­شوند (بيان نورانی رسول اکرم(صَلَّي ­­اللهُ ­عَلَيْهِ ­وَ‌­الِه)؛ مستدرک­الوسائل، ج7، باب47، ص254).

3- و سخن نمی­گويد از روی هوس﴿3﴾ نیست آن مگر وحیی که وحی کرده می­شود﴿4﴾ (مبارکه نجم/3و4).

4- و بدانيد همانـا او (قرآن) شفاعت کننده­ای است که شفاعتش قبول می­شود و گوينده­ای است تصديق شده (نهج­البلاغه، فرازی از خطبة176).

5- اطاعت کنيد خداوند را و اطاعت کنيد رسول را و صاحبان امر از شما را (مبارکه نساء/59).