سرمایة عظیم محبّت و مودّت که خدای سبحان، به زن و شوهر عنایت فرموده و آن را از آیات خود محسوب داشته است، به شرط ایمان و تقوا، ثابت و جاویدان باقی می­ماند. یعنی همانطور که به جریان انداختن سرمایه­های مادّی، موجب سود­آوری و افزایش سرمایه می­گردد، سرمایة محبّت و مودّت هم در صورت به کار گرفتن در مسیر صحیح، افزایش یافته و جاودانی می­گردد. زن و شوهر، به شرط عمل به تعالیم عالیة قرآن مجید می­توانند این سرمایة عالیقدر را حفظ نمایند و بر میزان آن بیفزایند و آن را تقویت کرده و جاویدان سازند.

     آری، سرمایة محبّت و مودّت در اثر سازگاری، عفو و گذشت و اغماض و محبّت و احترام متقابل زن و شوهر که از توصیه­های اکید دین مبین اسلام است، حفظ می­شود و بقا می­یابد و به دنبال آن سکونت و آرامش که عالی­ترین محصول مودّت و رحمت است، حاصل می­گردد «لِتَسْکُنُوا اِلَیْها»[1].

     نعمت­های پروردگار با قدردانی­های عملی حفظ می­شوند و جاویدان می­گردند و سـوء ­استفاده از نعمـت، مـوجب سلب نعـمت مـی­شود. سوء­رفتارها، کم­مهری­ها یا بی­مهری­ها، بی­صبری­ها و عدم عفو و گذشت و گلایه­ها و شکایتها و سختگیری­های بی­مورد، زود رنجی­ها و توقّعات بی­جا از شوهر و بهانه جوییها و ناسازگاریها، سلامت خانواده را در معرض خطر قرار می­دهد. در حقیقت زن و شوهر با سوء­رفتارهای خود، کانون مقدّس خانواده را تبدیل به محیطی سرد و خاموش می­نمایند.

     با توجه به اینکه دین مبین اسلام، دین رحمت و محبّت است، برخوردهای مؤمنین با همدیگر باید سرشار از محبّت و عطوفت باشد که در این میان، کسی که در محبّت و احترام و خوش رفتاری، در اولویّت بالاتری قرار دارد، همسر می­باشد.

     محبّت و احترام به شوهر، نه­تنها موجب آرامش و سکونت در زندگی مشترک می­شود، بلکه خود زن نیز بیش از هر کسی، از اثرات مثبت آن منتفع می­گردد، و هم چنین باعث فراهم شدن محیطی سالم و شاداب و پاک برای فرزندان شده که در شکل­گیری و رشد شخصیّت آنان، نقش بسزایی دارد.

     حال که زن در اثر محبّت و احترام، می­تواند چنین زندگی بهشتی برای خود و همسر و فرزندان فراهم سازد، به راستی خسارت است که با اعمال و رفتار و سخنان نابجا و نسنجیدة خود، محبّت و مودّت را در خانواده، کمرنگ سازد و سکونت و آرامش را از بین ببرد.

     نکتة دیگری که در راستای محبت و مودّت در خانواده لازم است مورد توجه قرار گیرد، این است که: با توجّه به اینکه تقوا، سرمنشأ تمام فضایل اخلاقی می­باشد، لذا زوجین هر چقدر بهرة بیشتری از تقوا داشته باشند، بهرة بالاتری از سکونت و آرامش که عالی­ترین محصول ایمان و تقواست، خواهند داشت «اَلا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبِ»[2]. بنابراین با معیار قرار دادن ایمان و تقوا در مرحلة انتخاب همسر، از سوئی، و با سازگاری و تلاش و حُسن­خلق و مهر و محبّت به همسر از سوی دیگر، ازدواج مبارک شده و سعادت زوجین، تضمینی و جاودانی می­گردد؛ برای اینکه چنین وصلت و ازدواجی و چنین زندگی مشترکی مقبول درگاه حق واقع شده و مورد امضای پروردگار متعال قرار می­گیرد.

«بِالنَّبِیِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرینَ     صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ»

 

1- تا در کنار آنان آرامش یابید (مبارکةروم/21).

2- آگاه باشید با یاد خدا آرامش می­یابند دلها (مبارکةرعد/28).