برخی از مردان پس از ازدواج و مخصوصاً در اوایل آن، توجه زیادی به همسرشان نشان می­دهند و حق پدر و مادر را آنطور که باید و شاید رعایت نمی­کنند. در این صورت شایسته است که زن نه تنها از این محبت و توجه همسر سوءاستفاده نکند، بلکه همواره سفارش و توصیة والدین همسر را به او نماید. زیرا اگر همسرش عاق والدین گردد، آثار سوء آن متوجه خود او و فرزندانش خواهد بود. چراکه انسانها اعمال خود را دریافت می­کنند «اِنَّمٰا هِیَ اَعْمالَکُمْ رُدَّتْ اِلَیْکُمْ»[1] و زن نیز با رفتارها و اعمال امروزش، سرنوشت فردایش را تنظیم می­نماید. آری توجه به این حقیقت کمال ضرورت را دارد که حساب پدر و مادر، جدای از دیگران است و مسئلة عقوق والدین در مورد پدر و مادرِ غیرِ خوب هم محقق است. اگر مرد به دلیل کم­لطفی و بی­توجهی به پدر و مادر خویش، عاق الوالدین شد، اولین شخص ضرر کننده، خود زن خواهد بود. برای اینکه شخص عاق والدین در دنیا و عقبیٰ هرگز روی سعادت را نمی­بیند و پُرواضح است که چنین مردی نمی­تواند همسرش را خوشبخت سازد و به تجربه ثابت شده است مردی که نسبت به پدر و مادر  خود، فرزند شایسته­ای نمی­باشد، نه تنها شوهر خوب و لایقی برای همسرش نیست، بلکه پدر مهربان و فداکاری برای فرزندانش هم نخواهد بود.

     پس شایسته است که شخص چه با والدین خود و چه با والدین همسر رفتار محترمانه و تکریم­آمیز داشته باشد و مبادا با بی­احترامی نسبت به آنـان موجب دل­شکستی و آزردگی خاطرشان گردد، چراکه يک آه و دل­شکستگی والدین برای همسران بسیار سنگین تمام می­شود و آثار سوء آن، سعادت و خوشبختی ایشان را تباه می­نماید.

     جوانان عزیز! دوران پیری و سالمندی در انتظار همة ما می­باشد ولذا از همان دوران جوانی باید به فکر چنین روزهایی بود و با محبت و تکریم و احترام به سالمندان برای چنین روزهایی، پس­انداز نمود تا در آینده از محبت و تکریم دیگران برخوردار شد. امام علی(عَلَيهِ­السَّلام) می­فرمایند: «وَقِّرُوا کِبارَکُمْ یُوَقِّرْکُم صِغارُکُمْ»[2]، محترم بشمارید بزرگانتان را (تا) کوچکترانتان شما را محترم شمارند.

 

1- بحارالانوار، ج3، ص90

2- غررالحکم و دررالکلم، ص 725