يکي ديگر از موارد تأثيرگذار در سکونت و آرامش خانواده، توجه و احترام زن نسبت به خانواده همسر می­باشد. چراکه مرد تعصّب خاصی نسبت به اقوام خود مخصوصاً پدر و مادر و خواهر و برادرش داشته و انتظار دارد که همسرش آنان را محترم بشمارد و با احترام و تکریم از ایشان یاد نماید. البته این امر، جزء خواسته­های قلبی زن نیز می­باشد که همسرش، پدر و مادر او را محترم بدارد و دوستی و الفت مابین ایشان برقرار باشد. پس لازم است که زن در زندگی با تدبیر و کیاست رفتار کند و به جای حساسّیت به خرج دادن در مورد اقوام همسر، همواره والدین همسر را به او سفارش نماید و سعی کند که خود نیز اقوام همسر را دوست داشته و به ایشان احترام قائل گردد و رفتار فی ما بین را در حدّ توان اصلاح نماید که این کار یکی از بزرگترین وظایف مؤمنین و مهمترین عبادت­ها می­باشد؛ همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: «اَصْلِحُوا ذاتَ بَیْنِکُمْ»[1].

     چراکه احترام و محبت عروس به خانوادة همسر علاوه بر اینکه موجب محبوبیّت او شده و بدین وسیله خانوادة همسر یـار و حامی او می­گردند، احترام و محبت شوهر به خانواده او را نیز به دنبال خواهد داشت و بالاتر از تمام موارد مذکور این کار خداپسندانه موجبات رضایت پروردگار را فراهم آورده و دارای اجر و پاداش اُخروی نیز می­باشد «وَ لَاَجْرُ الْاخِرَةِ اَکْبَرُ»[2]. پس شایسته است مادران محترم به دختران خود بیاموزند که پدر و مادر همسر، پدر و مادر دوم ایشان است و اولین نفع و سود محبت به ایشان، عاید خود عروس می­گردد.

     از ديگر آثار مبارکِ به نیکی ياد نمودن اقوام همسر، این است که مرد نيز هرگز اجازة بدگويي از اقوام و خانواده و مخصوصاً پدر و مادر همسرش را به خود نمی­دهد و از آنها به احترام و نيکي ياد می­نمايد. زيرا مردم با ما آنگونه رفتار مي­کنند که ما با آنها رفتار مي­کنيم. به عبارت ديگر مردم رفتار ما را به خودمان برمي­گردانند. پس زن، زمينة احترام به خود و خانواده­اش را با احترام به همسر و خانوادة او فراهم مي­سازد.

     مطلب بسیار مهم در این زمینه این است که زن باید وجود و حضور مادر همسرش را در زندگی شوهرش اصل بداند و این حقیقت را بپذیرد که همسر او محصول سالیان سال رنجها و تلاش و ثمرة جوانی و عمر مادرش می­باشد و حق عظیمی بر گردن همسرش دارد و این قضاوت در صورتی درست و عادلانه و منصفانه خواهد بود که خود را در جایگاه مادر همسرش تصور نماید کـه بعد از سالها رنج و تلاش اکنون کـه زمان بهره­مندی از حاصل عمر و جوانیش می­باشد، این چنین مورد کم­لطفی و بی­توجهی از طرف فرزند و عروسش قرار گرفته است.

     عروس اگر در مقابل مادر شوهر قدری تواضع کند و به او احترام کرده و اظهار محبت نماید و در کارها با او مشورت کند و مأنوس شود، همان مادرشوهر بزرگترین پشتیبانش خواهد شد. پس چه مانعی دارد که زن برای ایجاد صلح و دوستی و روابط صمیمانه در حضور و غیاب همسرش، به مادر شوهرش چنین اظهار نماید که: مادرجان! از شما سپاسگزارم، چرا که همسر شایسته خویش را از شما دارم.

     از مادر شوهران محترم نیز درخواست می شود که در رفتار با جوانان، با صبر و بردباری و سعة صدر و عفو و اغماض و گذشت بیشتر، احترام و جایگاه خود را حفظ کرده و آرامش و صفا و محبت و دوستی را بیش از پیش در زندگی خود و فرزند و عروسشان، حاکم سازند.

 

1- و اصلاح کنید میان خودتان را (مبارکة انفال/1).

2- و البتّه اجر و پاداش اُخروی بزرگتر است (مبارکه نحل/41).