مصائب حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيهِمُ­السَّلام) همواره جنبة آزمونی داشته­ است، چراکه آنان نه تنها گناه و مکروهی انجام نمی­دهند، بلکه حتّی فکر گناه هم نمی­کنند. نمونة بارز آن، وجود مقدّس حضرت امام­ حسین(عَلَيهِ­السَّلام)­ می­باشند که در میدان عاشورا با آن همه مصائب، از طرف خداوند آزمایش شدند و تمـام آن وقایع، آزمایشِ صبر و تحمّل و مدارای آن حضرت بود. واقعة عاشورا تفسیر عملی قرآن کریم و امتحان صبر و استقامت حضرت سیّدالشهدا(عَلَيهِ­السَّلام)­، حضرت امام سجّاد(عَلَيهِ­السَّلام)­، وجود مقدّس حضرت زینب کبری­(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها)، حضرت قمر منیر بنی­هاشم ابوالفضل­ العبّاس(عَلَيهِ­السَّلام)­، جناب علی اکبر(عَلَيهِ­السَّلام)­، جناب قاسم­(عَلَيهِ­السَّلام)­ و سایر اهل­ بیت(عَلَيهِمُ­السَّلام) ­و اصحاب و یـاران آن حضرت بود. واقعة عاشورا بـا آن مصـائب سخت و صعب­العبور، بی­نظیر است. استاد مطهری(رَحمَةُ­الله­عَلَيه) می­فرمایند: «من مصائب وارده بر حضرت را در آن نیم­روز شمردم، حدود بيست­و­يک یا بيست­و­چهار ظلم متوّجه آل­­الله و آل­ ­رسول(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) شده است».

     استاد جوادی آملی می­فرمایند: حضرت سیّدالشهداء(عَلَيهِ­السَّلام)­، تمام اهل بیت(عَلَيهِمُ­السَّلام) را به اذن­الله همراه خود بردند، تا آنان قسمتی از پیام­های عاشورا را بعد از شهادت حضرت سیّدالشهدا(عَلَيهِ­السَّلام)­ و سایر شهداء، به مردم برسانند. اگر اسارتی به دنبال آن شهادت نبود، پیام­های عاشورا منتقل نمی­شد و تمامی این حماسه و خون­های ریخته­شده ابتر می­ماند. به این سبب دشمن می­خواست که اهل بیت(عَلَيهِمُ­السَّلام) را در منطقه­ای دورافتاده اسکان دهد تا خبری پخش نشود­. آری چهرة قیام عاشورا توسط حضرت سیّدالشهداء(عَلَيهِ­السَّلام)­ و چهرة پیـام آن، توسط حضرت امـام­ سجّاد­(عَلَيهِ­السَّلام)­ و حضرت زینب(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها) پایدار و ماندگار گشت.­حضرت اباعبدالله­الحسین­(عَلَيهِ­السَّلام)­ تا زنده بودند، خودشان ابلاغ حقایق کردند و بعد از شهادتشان حقایق توسط اهل بیت ایشان ابلاغ و تبیین گردید.