چهارّم ربیع الثّانی، سالروز ولادت باسعادت حضرت عبدالعظیم حسنی(رَحمَةُ اللهِ عَلَيه) بود که یکی از برکات کشور ايران هستند. آن بزرگوار چهار امام را زیارت نمودند که عبارتند از: حضرت امام موسی کاظم(عَلَيهِ­السَّلام)، حضرت امام رضا(عَلَيهِ­السَّلام)، حضرت امام جواد(عَلَيهِ­السَّلام) و حضرت امام هادی(عَلَيهِ­السَّلام)، که در زمان امام هادی(عَلَيهِ­السَّلام) اعتقادات خودشان را به محضر آن حضرت عرضه کردند و آن بزرگوار تأیید فرمودند و دیگران را به حضور حضرت عبدالعظیم حسنی(رَحمَةُ اللهِ عَلَيه) راهنمایی نمودند. نسبت ایشان با چهار واسطه به حضرت امام حسن مجتبی(عَلَيهِ­السَّلام) می رسد و به این سبب عبدالعظیم­حسنی(رَحمَةُ اللهِ عَلَيه) نامیده شدند. در فضیلت زیـارت آن بزرگوار از حضرت امـام هادی(عَلَيهِ­السَّلام) مذکور است که در روايتی به شخصی که از زيارت امام حسين(عَلَيهِ­السَّلام) آمده بود، فرمودند: «لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زارَ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِیٍّ(عَلَيهِ­السَّلام)»[1] اگر قبر عبدالعظيم را كه پيش خودتان است زيارت كرده بودى، همانند كسى بودى كه امام حسين(عَلَيهِ­السَّلام) را زيارت نموده است.

     امشب، شب وفات حضرت ­فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) است و در عظمت مقام آن بزرگوار همین بس که حضرت امام رضا(عَلَيهِ­السَّلام) زیارت آن بزرگوار را زیارت خودشان بیان فرمودند «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زارَنی»[2]. حضرت امام صادق(عَلَيهِ­السَّلام) نيز در زمانی از ایشان تجلیل فرمودند که هنوز متولّد نشده بودند و فرمودند: «اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ اِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينَةُ وَ اِنَّ لِاَميرِ الْمُؤْمِنينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فيهَا امْرَاَةٌ مِنْ اَوْلادی تُسَمّى فاطِمَة فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة»[3] همانا برای خداوند حرمی است و آن مکه می باشد و همانا برای رسول الله(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) حرمی است و آن مدینه می باشد و همانا برای امیرالمؤمنین(عَلَيهِ­السَّلام) حرمی است و آن کوفه می باشد، و همانا برای ما حرمی وجود دارد و آن شهر قم است و به زودی دفن کرده می شود در آن بانويی از اولاد من، به نام فاطمه، پس کسی که زيارت کند او را، واجب می شود برای او بهشت. همچنین همانطور که حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) به حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها) می فرمودند: «فِداها اَبُوها»[4]، حضرت امـام موسی کاظم(عَلَيهِ­السَّلام) نیز به حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) می فرمودند: «فِداها اَبُوها»[5].

     بنابراین به­ هنگام­ تشرّف ­به زیارت­ حضرت ­فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) چنین تصوّر نکنیم که تنها به زیارت یک امام زاده مشرّف شده ایم، بلکه آنجا حرم اهل بیت(عَلَيهِم­السَّلام) می باشد و براستی ­بسی خسارت است که تا نزدیکی های شهر قم سفر کنیم، ولی از فیض زیارت حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) و حضرت عبدالعظیم حسنی(رَحمَةُ اللهِ عَلَيه) که درواقع زیارت اهل بیت(عَلَيهِم­السَّلام) و زیارت حضرت امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) است، محروم بمانیم.

     سیر در شخصیّت الهی حضرت فاطمۀ معصومه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) و حضرت عبدالعظیم حسنی(رَحمَةُ اللهِ عَلَيه) این حقیقت را روشن می سازد که آن دو بزرگوار با وجود اینکه داخل در حضرات معصومین(عَلَيهِم­السَّلام) نیستند، ولی دارای چنین مقام رفیعی می باشند و عظمت مقام ایشان، به دلیل تقوا و تسلیم و طاعات خودشان است، نه به دلیل انتساب به امامت و ولایت و فرزند امـام بودن، چراکه در این صورت فرزند امـام هادی(عَلَيهِ­السَّلام) جعفر کذّاب نام نمی گرفت و طرد نمی شد. جعفر کذّاب با وجود اینکه پدر و برادر و برادرزاده شان معصوم بودند، ولی به دلیل اعمال ناشایستی که داشت، کذّاب نام گرفت و طرد شد.

 

[1]- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص99

[2]- هرکس معصومه را در قم زيارت کند، مانند کسی است که مرا زيارت نموده است (ناسخ التواريخ، ج3، ص68).

[3]- بحارالانوار، ج57،ص216

[4]- قصص الانبياء، (قصص قرآن)، ص720

[5]- بحارالانوار، ج43، ص86