آخرین مطلب کـه در روزهای سرد زمستانی لازم به یادآوری می باشد، در مورد رسیدگی به حیوانات است. نيازهای اساسی حيوانات، در شرع مقدّس اسلام، جزء حقوق آنهاست و برآوردن اين حقوق از وظايف انسان شمرده می شود، از اينرو همة انسان ها در برابر حقوق حيوانات مسئوليّت دارند. بديهی ترينِ حقوق آنها که مقتضای حقّ حيات آنهاست، آماده سازی آب، علف، مکان مناسب و تأمين آرامش و امنيّت شبانه برای آنهاست. مصون داشتنِ حيوان از آزار و اذيّت در بهره برداری و وارد نکردن صدمه و آسيب بر پيکر حيوان و حرمت گذاری حيوان و... از حقوقی است که شرع مقدّس با تعبيرهای گوناگون و در قالب احکام تکليفی به آنها سفارش کرده و حمايت از اين حقوق را از مسلمانان خواسته است. از حضرات معصومين(عَلَيهِم السَّلام) نيز در رعايت حقوق حيوانات، احاديث و رواياتی ذکر شده است، به عنوان نمونه: حضرت امام موسی کاظم(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «... خدا را دربارة زبان بسته ها (حيوانات) در نظر بگيريد، به آن حضرت عرض شد: زبان بسته ها کدام اند؟ فرمودند: گوسفند، گربه، کبوتر و امثال اينها»[1]. علاوه بر حیوانات، گیاهان و نباتات هم بر گردن انسان حق دارند، همان طورکه حضرت پيامبراکرم(صَلَّی اللهُ عَلَيهِ وَ آلِه) فرمودند: «هر کس درخت طلح و سدر (درخت نيازمند به آب) را سيراب کند، گويا انسانِ مؤمنِ تشنه را سيراب کرده است»[2].

     در فصل زمستان، پرندگان به سختی می توانند آب و دانه پیدا کنند، ولذا شایسته است که در حیاط یا بالکنِ خانه، جایی را برای ریختن دانه یا خرده نان ها برای پرندگان مشخص کنیم که بسیار خوش یُمن و پُربرکت است و ان شاءالله تعالی در روز قیامت از دعا و شفاعت این پرندگان و زبان بسته ها، بهره مند خواهیم شد.

     البتّه در منازل آپارتمانی، لازم است در ریختن دانه دقت نماییم تـا موجبات آلـودگی بالکن هـای طبقات پـایین فراهم نیامده و حقّ الناس بر ذمّه ما نیاید.

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امـر ظهـور و فرج مـولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبة حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همة ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همة ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطة هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما. پروردگارا! همة ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ­السَّلام) مقرر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق و سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- مکارم الاخلاق، ص129

[2]- تفسير العياشی، ج2، ص86