زیباترین تجلّیِ توکّلِ حقیقی در روز مقدّس عاشورا در وجود مقدّس حضرت اباعبدالله الحسین(عَلَيهِ السَّلام) است، چراکه آن حضرت به مقام محبّتِ کامل و عشق الهی نائل گشتند. آن بزرگوار سیّدالعاشقین هستند و زمانی انسان، سیّدالعاشقین می گردد که سیّدالموحّدین و سیّدالعباد باشد. عشق، زیباترین و کامل ترین حالت روحی عبدِ حقیقی است و تجلّیِ کامل عشق در وجود مقدّس حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) نمایان است. عشق، عالی­ترین تحفة پروردگار بر عبد حقیقی است.

     با توجّه به مطالب مذکور، نتیجه ای که اخذ می شود این است که مقامات عالیة معنوی، تنها به آن بزرگواران اختصاص ندارد و تحفة الهی بر عبد و موحّد کامل است، ولذا هر کسی به میزان تحقّق عبودیّت و بندگی و رسیدن به مقام فقرباوری، می تواند از محبّت و عشق الهی بهره مند شود «اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلٰى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلٰى اَوْلٰادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلٰی اَصْحابِ الْحُسَيْن(عَلَيهِ­السَّلام)»[1].

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امـر ظهـور و فرج مـولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبة حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همة ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همة ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطة هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما. پروردگارا! همة ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ­السَّلام) مقرر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق و سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»          

 

[1]- سلام بر امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) و سلام بر علی بن الحسین(عَلَيهِ­السَّلام) و سلام بر اولاد امام حسين(عَلَيهِ­السَّلام) و سلام بر اصحاب امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) (مفاتیح­الجنان، فرازی از زیارت عاشورا).