اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ * بِسْمِ اللهِِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

اُولئِكَ الَّذينَ يَعْلَمُ اللهُ ما فی‏ قُلُوبِهِمْ فَاَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فی‏ اَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَليغاً﴿63﴾

     ترجمه: آن گروه (منافقین) كسانی هستند كه می­داند خداوند آنچه را که در قلب­هايشان است، پس اِعراض کن از ايشان و نصيحت کن ايشان را و بگو برای ايشان در نفسهايشان (جانهايشان) گفتاری بليغ و رسا﴿63﴾

     ولادت بـاسعـادت دوّمین امـام و چهـارمین معصوم، حضرت امـام ­حسن ­مجتبی(عَلَيهِ ­السَّلام)، بـه پیشگـاه مقدّس و منوّر حضرت ولیّ­عصر(عجِّل ­اللهُ ­تعالی­ فَرَجَهُ ­الشَّريف) و تمام پیروان واقعی و منتظران حقیقی علی­ الخصوص خواهران محترم تبریک و تهنیت عرض می­شود. «خداوند به مقرّبین درگاهش توفیق تأسّی حقیقی از آن حضرت به همه ما عنایت بفرماید و از شفاعت کبرایشان در دنیـا و عقبی بهره­مند بفرماید».

*تفسير: صبر و استقامت در برابر سختی­های رسالت و نرمش در گفتار و رفتار، از اوصاف حضرات انبیاء و اوصیاء(عَلَيهِمُ ­السَّلام):

     از مهمترین ویژگی­های حضرات انبیاء(عَلَيهِمُ ­السَّلام)، صبر، تحمّل، استقامت و مقاومت و پایداری در برابر سختی­های رسالت است. حضرات انبیاء(عَلَيهِمُ ­السَّلام)، مظهر اوصاف الهی از جمله صفت صبر و حلم پروردگار می­باشند، ولذا با توجه به مسئولیت­های شدیدی که در امر تبلیغ امت­هایشان داشتند، نه تنها خودشان از سرمایة صبر، بهرة کافی و وافی داشتند، بلکه خداوند هم پیوسته آنان را به نرمی و صبر و استقامت در برابر دشمنان دعوت می­فرماید. صبر و تحمل در برابر دشمنانی همانند کافران و مشرکین و منافقین، شیوة انبیاست. وقتی خداوند متعال حضرت موسی(عَلَيهِ ­السَّلام) و جناب هارون را برای دعوت فرعون و فرعونیان فرستاد، فرمود: «اِذْهَبا اِلى‏ فِرْعَوْنَ اِنَّهُ طَغى﴿43﴾‏ فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيِّنا...﴿44﴾»[1]. یعنی حتّی با دشمن سرسختی مانند فرعون هم گفتاری نرم بگوئید و مبادا با او، با درشتی و تندی سخن بگویید، همانطور که در مورد حضرت پیامبر اسلام(صَلَّي­­اللهُ­عَلَيْهِ­وَ‌­الِه) فرمود: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ»[2]. با وجود اینکه حضرات انبیاء(عَلَيهِمُ ­السَّلام)، همه اسطورة مقاومت بودند، لکن نه تنها خداوند متعال ایشان را دعوت به صبر می­فرماید، بلکه حتی حضرت پیامبر اسلام(صَلَّي­­اللهُ­عَلَيْهِ­وَ‌­الِه) را که اشرف انبیاء و مظهر اتمّ و اکمل اوصاف جمال و کمال الهی می­باشند و صاحب خُلق عظیم و مایة رحمت برای جهانیان هستند «رَحْمَةً لِلْعالَمينَ»[3]، دعوت به صبر و گفتار نرم می­فرماید «فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ اُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُل‏»[4]، «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَيْسُوراً»[5]، در مواردی هم می­فرماید: «وَ اذْكُرْ عِبادَنا اِبْراهيمَ وَ اِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ اُولِی الْاَيْدی وَ الْاَبْصارِ»[6]، «وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ اِبْراهيم‏»[7]، «وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ اِسْماعيل‏»[8]، «وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ اِدْريسَ»[9]، «اِصْبِرْ عَلى‏ ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ»[10]، پيامبرم، یاد کن پیامبران قبلی را که چگونه در برابر کارشکنی­ها و عداوت­ها و اشکال­تراشی­های دشمنان صبر کردند و درواقع پیام جاویدان می­دهد.

     آیة شریفة مورد بحث قابل توجّه معلّمان و مربّیان محترم است که ورثة حضرات انبیاء عظام(عَلَيهِمُ ­السَّلام) می­باشند «اِنَّ الْعُلَماءَ وَرَثَةُ الْاَنْبِياء»[11] به این حقیقت واقف باشند که در امر خطیر تبلیغ، مهمترین سرمایه، و بزرگترین ابزار، صبر و حوصله و نرم­خویی و استقامت و پایداری و مقاومت است.

     حضرات انبیاء عظام(عَلَيهِمُ ­السَّلام) تمام سختی­های امت­ها و قومشان را بر خود هموار ساختند و لحظه­ای از هدایت مردم دست نکشیدند و آنها را رها نکردند. حال، آیا آنان در برابر دسیسه­ها و توطئه­های دشمنان هم باید صبر کنند؟ پاسخ این است که تا زمانی که دشمنان دست به جنگ نبرند و آتش­افروزی نکنند، حضرات انبیاء عظام(عَلَيهِمُ ­السَّلام)، مأمور به ظاهر هستند و همین که کسی ظاهراً خود را وارد صفوف مسلمانان کرد، باید با آنان مداهنه کنند و آتش­افروزی نکنند «مُداهَنَةُ الْاَعْداء»[12]. خداوند متعال ورثة انبیاء(عَلَيهِمُ ­السَّلام) را توجّه می­دهد که زمانی حقیقتاً ورثه و پیرو حقیقی هستند که از شیوه و روش حضرات انبیاء(عَلَيهِمُ ­السَّلام) و نوع برخورد آنان با امت­ها تأسّی کنند و با مردم در امر تبلیغ، نرمش و صبر داشته باشند.

 

*مطالب تفسيري از تفسير تسنيم مباركة نساء استاد جوادي آملي و از تفاسير الميزان، مجمع البيان، تفسير نمونه و تفسير نور اقتباس گرديده است.

1- بروید به سوی فرعون، همانا او طغيان کرده است﴿43﴾ پس بگوييد برای او گفتاری نرم...﴿44﴾ (مبارکه طه/43و44).

2- پس به سبب رحمتی از جانب پروردگار نرم شدی برای ايشان و اگر بودی بدخو و سخت­دل، البتّه پراکنده می­شدند از اطرافت (مبارکه آل­عمران/159).

3- ماية رحمت برای جهانيان (مبارکه انبياء(عَلَيهِمُ ­السَّلام)/107).

4- پس صبر کن همچنانکه صبر کردند پيامبران اولواالعزم (مبارکه احقاف/35).

5- پس بگو برای ايشان گفتاری نرم (مبارکه اِسراء/28).

6- و ياد کن بندگان ما ابراهيم و اسحاق و يعقوب را که بودند صاحبان قدرت و معرفت و بينش (مبارکه ص/45).

7- و ياد کن در کتاب، ابراهيم را (مبارکه مريم(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها)/41).

8- و ياد کن در کتاب، اسماعيل را (مبارکه مريم(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها)/54).

9- و ياد کن در کتاب، ادريس را (مبارکه مريم(سَلامُ­اللهِ­عَلَيها)/56).

10- صبر کن بر آنچه می­گويند و ياد کن بندة ما داود را (مبارکه ص/17).

11- همانا عالمان جانشينان انبياء(عَلَيهِمُ ­السَّلام) هستند (بيان نورانی امام صادق (عَلَيهِ ­السَّلام)؛ الکافی، ج1، ص32).

12- مدارا نمودن با دشمنان (بيان نورانی امام علی(عَلَيهِ ­السَّلام)؛ بحارالانوار، ج72، ص393).