در جلسات سابق استفاده شد که آیة شریفة مورد بحث یکی از جامع­ترین آیات قرآن کریم است که یک سلسله از حقوق در آن مطرح شده است و با اوّلین حقّ، که حقّ خدای تبارک و تعالی و توحید و خداشناسی است، شروع می­شود. حیات طیّبه و انسانیِ انسان، در پرتو توحید و بندگی است. هرچه که توحید و ایمان به پروردگار، در وجود انسان فراتر باشد، حیات انسانی او بالاتر و رفیع­تر است، تا می­رسد به وجود مقدّس انسان­های کامل که چون توحید و ایمانِ آنان در اوج مرتبه قرار دارد، حیات طیّبة ایشان نیز در اوج مرتبه می­باشد. وجود مقدس انسان­ های کامل تجسّم توحید، و حیاتشان تجلّی حیات پروردگار است. حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و آل ­طاهرین آن بزرگوار عالی­ترین مظهر اسمای حسنای خداوند، از جمله صفت حیّ پرورگارند و نورالله، وجه ­الله و علم ­الله و... می­باشند و حیاتشان، حیات الله است و هیچ شأنی از شئون زندگی آنان، جدا از توحید و بندگی نیست. کسب و کار و تحصیل و علم آنان و حتی اَکل و نوم ایشان توحید و بندگی است. انسان­های غیرمعصوم هم به میزان تلبّس به توحید و بندگی و تبعیّت از آن بزرگواران، از حیات الهی و انسانی برخوردار می­گردند، و پرواضح است که هرچه میزان توحید و ایمان به خداوند در انسان بالاتر باشد، به همان میزان از حیات طیّبة بالاتری برخوردار خواهد بود. وقتی توحید در وجود انسان نهادینه گردد، در تمام شئون زندگی او سایه­ افکن می­شود ولذا علم و تحصیل و معاش و اکل و نوم او نیز توحیدی می­گردد و به همین علت خداوند تبارک و تعالی، در آیة شریفة مورد بحث بعد از حق خود، بلافاصله سایر حقوق، از جمله حق والدین، حق خویشاوندان و حق مساکین و ایتام و... را مطرح فرموده است. یعنی اگر جهان­بینیِ انسان توحیدی باشد و توحید و بندگی در زندگی او تحقق کامل داشته باشد، اخلاق و رفتار و اعمال او نیز الهی و توحیدی خواهد بود و در این صورت رفتار با پدر و مادر، رفتار با ارحام و اقربا و ایتام و مساکین نيز، در مسیر توحید بوده و جدا از آن نخواهد بود. خداوند متعال در آیة شریفة مورد بحث بعد از توحید که حق پروردگار است، حق نزدیکترین افراد را که پدر و مادر هستند، بیان می­فرماید و به ترتیب به بیان حقوق ارحام و ایتام و مساکین و ... می­پردازد.

     در جلسات سابق مطالبی از بیانات قرآن کریم و محبوبین پروردگار در رابطه با حقوق ارحام استفاده گردید که خلاصه آن به این صورت است:

     حضرت امیرالمؤمنین علی(عَلَيهِ­ السَّلام) در اهمیت صلة رحم فرمودند: «مِنْ اَفْضَلِ الْمُرُوَّةِ صِلَةُ الرَّحِمِ»[1] از بافضيلت­ ترين جوانمردی­ ها صلة­رحم است. و نيز فرمودند: «قَطيعَةُ الرَّحِمِ مِنْ اَقْبَحِ الشِّيَمِ»[2] قطع رحم از زشت ‏ترينِ خصلت­هاست.

     با توجه به بیانات نورانی مذکور معلوم می­شود هرچه قرابت نزدیک­تر باشد، مسئولیت انسان در اطعام و انفاق و خیررسانی به ارحام بالاتر و سنگین­تر است.

 

1- تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص406

2- تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص406