در آیۀ شریفۀ مورد بحث، باز سخن از فضل است. فضل، نعمت فزون بر استحقاق می­باشد و عدل، نعمت معادل استحقاق است «فَسَيُدْخِلُهُمْ فی‏ رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ». صاحبان ایمان و عمل صالح، اجرهایشان را بی کم و کاست دریافت می­کنند و علاوه بر دریافت اجرِ معادل عمل، پاداش­هایی هم فزون بر استحقاق دریافت می­دارند که همان فضل است، چراکه میزبان، حق سبحان و خدای کریم است. وقتی خداوند متعال از بنده­اش کمال رضایت را داشت، علاوه بر اجر وِفاق و موافق با عمل، فضلش هم شامل حال چنین بنده­ ای می­گردد و نعمت­هایی  را دریافت می­کند که نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده ­است؛ به عنوان نمونه: نمازگزاران حقیقی که در کنار ایمانشان، احساس مسئولیّت کرده و پروردگارشان را اجابت نمودند، علاوه بر نعمت­های دیگر، در اوقات نماز، تحفه­ های خاصی را از سوی خدای سبحان دریافت می­دارند. آری، نماز اين چنين جایگاه رفیعه­ ای دارد. دین با ستونش  استوار است و ستون دین، نماز است «اَلصَّلاةُ عَمُودُ دِينِكُمْ»[1]. نگهدارندۀ خیمه دین، ستون آن می­باشد که نماز است.

«هر بنـای بی ستـونی، عـاقبت ويران شود

                                    گردد ايمـان بی ستون، برپـا نباشد گر نمـاز

بی نمـازان را بـه قرب حق تعـالی راه نيست

                                    چون که در معراج هر مؤمن بُوَد شَهپَر، نماز»[2]

     پس اهل تمسّک و اعتصام به خداوند و دین او، یک رحمت خاص و فضل ناب و زلال دریافت می­دارند و بعد از آن، خدای سبحان به سوی خودش رهبری کرده و ایشـان را در صراط مستقیم استوار می­سازد. خداوند که واحد است، راهش هم یکی است و نام آن صراط است، ولذا صراط در قرآن کریم جمع بسته نشده است «وَ اَنَّ هذا صِراطی‏ مُسْتَقيماً»[3]. راههای غیر راه خداوند فراوان است، امّا صراط تنها یکی است. خداوند متعال توفیق خاص و هدایت به صراط مستقیم را بـه مؤمنـان حقیقی عنـایت می­فرماید، ولی مقدّمـات آن را خودِ انسان فراهم می­کند. استاد حسن زاده آملی می­فرمایند: «نعمت های باطنی بسیار خوش نشین هستند و با مقامات ظاهری دریافت نمی­شوند و قابلیّت و لیاقت و شایستگی طلب می­کنند». حضرت امام زمان(عجِّل ­اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ ­الشَّريف) می فرمايند: «فَاعْلَمْ اَنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بَيْنَ اَحَدٍ قَرابَة»[4] بدان كه بين هيچ كس با خداوند خويشاوندى نيست. خداوند متعال در ازای قابلیّت و شایستگی بندگان، توفیق خاص شامل حالشان می­کند و ايشان را وارد صراط مستقیم می­فرماید. وقتی خداوند بندگی کسی را امضاء کرد، در مسیر حق حرکت می کند و دین و ایمان و عمل صالح برای او سهل و یسير می­شود. علّت اینکه عدّۀ زیادی به راه حق آمدند، ولی عدّۀ کمی ماندند، این است که استقامت و ثبات قدم نداشتند، ولذا از فضل و احسان خاص الهی محروم شدند. تمام ارزش انسان در داشتن استقامت و ثبات قدم در دین است «اِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَة...»[5]. آنها که در رفاه و سختی و ملایمات و ناملایمات و در سرّاء و ضرّاء، ملازم این درگاه بودند، خداوند متعال توفیقات خاص عنایت می­فرماید و توفیق عمل صالح می­دهد و دین و ایمـان برای او سهل و یسیر می­شود و عمل صـالح برای او هموار می­گردد و او را در نیـل بـه صـراط مستقیم یـاری می­فرماید. توفیق فضل و رحمت، عنایت ربّانیه است، لکن مقدّمات آن، از جانب خود بنده فراهم می­شود.

     مطلب بسیار قابل توجه این است که: خداوند متعال نمی­فرماید که این نعمت­ها و رحمت­ها و فضل­ها در روز قیامت شامل حال انسان می­گردد، بلکه به دلیل قابلیّتِ برخاسته از ایمان و عمل صالح، در دنیا هم داده می­شود. به این صورت که پیمودن مسیر حق و راه الهی آسان می­شود که همان فضل خداوند در دنیاست.

     خداوند متعال، عرفان واقعی را در دو جمله خلاصه فرموده است که عبارتند از: ایمان و عمل صالح که صاحبش را به بار می­نشاند. فلاح با ایمان عجین شده ­است «قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون‏»[6]، و مؤمن در دنیا و عقبی در آغوش فضل و رحمت الهی قرار دارد و سعادتمند است.

     خداوند متعال در ادامۀ آیۀ شریفۀ مورد بحث می­فرماید: «وَ يَهْديهِمْ اِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقيماً». روزانه چندین بار در نمازهای یومیه، هم ما درخواست می­کنیم که «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ»[7] و هم حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) و آل طاهرينشان اين درخواست را دارند. حال مگر آنان در صراط مستقيم استوار نشده اند؟ پاسخ اين است که استقرار در صراط مستقيم، مراتب دارد. همچنين «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ» به معنای تثبيت در صراط مستقيم است که حتّی حضرات اهل بيت(عَلَيهِم السَّلام) نيز بی نياز از هدايت الهی نيستند. خوشا به حال کسانی که از این همه رحمت و فضل الهی استقبال می­کنند و مسیر خودشان را که حق سبحان گشوده ­است، به دست خود به سراشیبی شقاوت نمی­برند.

 

[1]- نماز، ستونِ دين شماست (بيان نورانی حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ)؛ الکافی، ج2، ص19).

[2]- حبيب الله چايچيان (حسان)

[3]- و اينکه اين است راه من که مستقيم است (مبارکه انعام/۱۵۳).

[4]- بحارالانوار، ج50، ص227

[5]- در حقيقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند است، سپس استقامت کردند، نازل می شود برايشان ملائکه...(مبارکه فصلت/۳۰).

[6]- به تحقيق رستگار شدند مؤمنان (مبارکه مؤمنون/۱).

[7]- هدايت کن ما را به راه راست (مبارکه حمد/۶).