بعد از اينکه مطالبی پيرامون اهميّت مسئلۀ شکر استفاده شد، سئوالی که مطرح می­شود، اين است که انسان چگونه می­تواند شاکر باشد و به مقام شکر­گزاری نائل گردد؟ پاسخ اين است که: برای شاکر بودن بايد به اين فرمايش حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) عمل کرد که به نقل از جناب ابوذر فرموده اند: «پيامبر خدا(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) مرا به هفت چيز سفارش کرد: اينکه نگاه کنم به کسی که پايين تر از من است و ننگرم به کسی که بالاتر از من است...»[1]. علّت اينکه انسان اين همه زانوی غم بغل می­کند و ناسپاس می­شود و در ادامه، کاهش نعمت پيش می­آید، اين است که در امور مادّی به بالاتر از خود نگاه می­­کند. شکر، با فزونی نعمت، و ناسپاسی، با کاهش نعمت ارتباط مستقيم دارد. اگر کسی خانه ­اش کوچک است، به کسی نگاه کند که خانه ندارد و سالها در حسرت خانه ای هرچند کوچک می­سوزد. اگر فرزند ندارد يا فرزندش ناسازگار است، به کسی نگاه کند که دارای فرزند معلول است. در مقابل، در نعمت­های معنوی به بالاتر از خودتان نگاه کنيد. حضرت امام علی(عَلَیهِ­ السَّلام) فرمودند: «اَلشَّرَفُ بِالْهِمَمِ الْعالِيَة»[2]، يعنی طبع بلندی داشته باشيد، نگوييد که اين مقدار ايمان و تقوا برای ما کافی است، کسی که در پايين کوه قرار دارد، وقتی به کسانی که در بالای کوه قرار دارند نگاه می­کند، بر سرعتش افزوده می­شود، ولی وقتی به کسانی که در پايين کوه هستند نگاه می­کند، از سرعتش کاسته می­شود و وقفه ايجاد می­گردد. استاد جوادی آملی در کتاب «حکمت عبادات» می­فرمايند: «جايگاه و مقام شهدای کربلا را درخواست کنيد». يعنی نگوييد که اگر مرا جهنّم نبرند، کافی است، يا پايين­ترين مرتبۀ بهشت برايم کافی است، بلکه فردوس و عالی ترين درجۀ بهشت را طلب کنيد. وقتی طبع انسان بلند باشد، به دنبال آن، عملِ بلند و درخورِ آن را آرزو می­کند. درجات عاليۀ بهشتی و فردوس را طلب می­کنـد و تلاشِ درخورِ فردوس تدارک می­بيند. از اينرو توصيه شده که علوّ همّت و طبع بلندی داشته باشيد تا بر ايمان و تقوای شما افزوده شود و به اهل معصيت نگاه نکنيد، چراکه موجب می شود به ايمانِ ناقصِ خودتان راضی باشيد.

 


۱- الخصال، ج2، ص345

[2]- سربلندي و افتخار، به همّت و فكر بلند است (تصنيف غررالحکم و دررالکلم، ص448).