یکی از برکات عظیمۀ ماه ربیع الاوّل، سالروز ازدواج فرخندۀ حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) با بانو خدیجه کبری(سَلامُ اللهِ عَلَيها) می باشد؛ که مبارکترین و زیباترین و موفق ترینِ وصلتها و ازدواج هاست. حضرت خدیجه کبری(سَلامُ اللهِ عَلَيها)، آن یگانه بانوی جلیل القدر و عالی مقامی هستند که به هنگام ازدواج با حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) به همه چیز پشت پا زدند و پول و مقام و ثروت و احترام سایرین را ندیده گرفته و با ازدواج با رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) حق و حقیقت را انتخاب کرده و سعادت دنیا و عقبی را برای خویش رقم زدند. این ازدواج و وصلت الهی، چنان مبارک و پربرکت است که حاصل آن، حضرت صدیقه کبری(سَلامُ اللهِ عَلَيها) می باشند که نسل حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) و وجود مقدّس ائمّۀ هدی(عَلَيهِم السَّلام) از طریق ایشان ادامه یافته است. البته این توفیق عظیم که شامل حال بانو خدیجه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) شد، در اثر پیروزی در امتحانات الهی بود. آن امتحانی که در آن سرمایه های فانی دنیوی را رها کردند و سرمایۀ عظیم وجود حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) را انتخاب فرمودند. ازدواج با حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) در حقیقت یک امتحان و آزمون برای حضرت خدیجه کبری(سَلامُ اللهِ عَلَيها) بود و به فضل الهی آن بانوی جلیله، با تقوامحوری، از این آزمایش الهی روسفید خارج شدند و خود را به درجه ای رسانیدند که خداوند متعال توسط جناب جبرئیل به ایشـان سلام و درود می­فرستاد*. حضرت خدیجه کبری(سَلامُ اللهِ عَلَيها) در ردیف معصومین(عَلَيهِم السَّلام) نبودند، ولی در اثر قابلیّت و شایستگی که در اثر حق پذیری در خود ایجاد کردند، نامشان در کنار معصومین(عَلَيهِم السَّلام)، جاویدان باقی ماند. در تاریخ اسلام دو ازدواج الی الابد به عنوان الگوی ازدواج شیعیان مطرح است. که یکی این ازدواج مبارک بود، و دیگری وصلت مبارک و فرخندۀ حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) با وجود مقدّس حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها) می باشد و علت ماندگاری و الگو شدن این وصلتها، به دليل تقوامحوری، ایمان محوری و توحیدمحوری بوده است.

     جوانان عزیز! شما که در مرحلۀ ازدواج و انتخاب همسر قرار دارید، در معرض امتحان و آزمایش قرار می گیرید که آیا در انتخاب همسر، تنها ثروت و مقـام و مسائل ظاهری و دنیوی را مد نظر قرار می دهید، یا اینکه با اولویّت های الهی، همسر خویش را انتخاب کرده و به این طریق ثروت حقیقی و ماندگار را کسب می کنید که قابل انتقال به جهان آخرت است. خدای سبحان بـه حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) می فرمایند: «يا اَيُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِاَزْواجِكَ اِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَياةَ الدُّنْيا وَ زينَتَها فَتَعالَيْنَ اُمَتِّعْكُنَّ وَ اُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَميلاً﴿28﴾ وَ اِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدّارَ الْآخِرَةَ فَاِنَّ اللَّهَ اَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ اَجْراً عَظيماً﴿29﴾»[1] پیامبرم به همسرانت بگو اگر ثروت دنیوی می خواهید، بیایید تا من شما را طلاق دهم و به دنبال آرزوهایتان بروید، ولی اگر خدا و رسولش را بخواهید، باید بر محدودیّت و محرومیّتهای محدود دنیوی صابر باشید. لذا از جوانـان عزیز تقاضا می گردد در انتخاب همسر، کسی را برگزینید که دغدغۀ او همچون خود شما ایمان و نماز و پرهیز از معصیت و تهیۀ نان حلال و پرداخت وجوهات شرعیه باشد، تا با این انتخاب مبارک به سعادت جاویدان دنیا و آخرت نائل گردید.

 

* حضرت پيامبر اكرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) هنگام بازگشت از معراج، به جناب جبرئيل(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: آيا حاجتی داری؟ و ايشان عرض كردند: خواسته ام اين است كه از طرف خداوند و من، به خديجه(سَلامُ اللهِ عَلَيها) سلام برسانی (بحارالانوار، ج6، ص7).

[1]- ای پیامبر! بگو برای همسرانت اگر که اراده می­کنید (می­خواهید) زندگی دنیا و زینت آن را، پس بیایید بهره­مند و برخوردار سازم شما را و رها کنم شما را رها ساختنی زیبا و نیکو﴿28﴾ (پیامبرم! باز بگو:) و اگر اراده می­کنید خداوند و رسولش را و خانۀ آخرت را (اگر شما خواستار خداوند و رسول او و هدفتان خانۀ آخرت است)، پس همانا خداوند آماده کرده است برای نیکوکاران از شما، پاداشی بزرگ﴿29﴾ (مبارکه احزاب/۲۸و ۲۹).