در قسمت پايانی يادآوری چند مطلب حائز اهميّت است که عبارتند از:

     مطلب اول: گرچه زيارت اربعين از اجر و فضيلت بسيار بالايی برخوردار است، لکن چنانچه توفيق تشرّف ظاهری ميسّر نشد، در صورت داشتن قصد و نيّت الهی، يقين بدانيم که جامانده نيستيم «بُعد منزل نَبُوَد در سفر روحانی»[1]. اگر تشرّف ظاهری حاصل نشد، ولی باطناً قلبها را حواله کرده­ايم، ان شاء الله تعالی از توجّهات آن بزرگوار بهره­مند می­شويم، چراکه «با کريمان کارها دشوار نيست»[2]. امّا کسانی که نتوانستند به زيارت ظاهری مشرّف شوند، شايسته است تا برای کسانی که مشرّف شده­اند، دعا کرده و صدقه جدا نمايند، تا بدين وسيله در اجر زيارت ايشان شريک گردند و  بخشی از وظيفۀ خويش را بجا آورند.

     کسانی هم که توفيق زيارت نصيبشان گرديده و در آنجا حضور يافته­اند، توجه نمايند که حفظ احترام زائرين حضرت اباعبدالله الحسين(عَلَيهِ السَّلام) لازم و ضروری است، چراکه هرگونه احترام و کمک به زائر، در حقيقت احترام بـه مزور می­باشد و هر نوع هتک حرمت و بی­احترامی به زائر، بی­احترامی به مزور خواهد بود و باعث کاهش يا بُطلان مراتب اجر زيارت خواهد شد.

     مطلب دوم: سابقاً در رابطه با برخی از امور خارق­العاده و برخی مسائل غيرمعمول مطالبی بيان گرديده است. عزيزان محترم! هر غيب­گويی و عمل خارق­العاده و حتّی تصرّف در قلوب و کشف و شهود، جنبۀ رحمانی نداشته و ای بسا از جانب شيطان می­باشد. آری، هر رويـا و کشف و شهـودی ولو بـا ظـاهر الهی، رحمـانی و مِن­ جانب­ الله نيست و گاهی دست شيطان در آن است. خدای سبحان در قرآن کريم می­فرمايد: «اِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ اِلى‏ اَوْلِيائِهِمْ...»[3]، يعنی امکان دارد که شيطان حالتی را به انسان القاء کند و به او تعليم دهد و به دست او جاری نمايد و او، آن را الهی بداند. مؤيد اين مطلب جوکيان هندی هستند که نه تنها موحّد نيستند، بلکه مسلمان هم نمی­باشند، ولی در اثر برخی رياضت­ها به جايی می­رسند که با يک نگاه قطار را متوقف می­کنند و يا سيخ را وارد بدن خود کرده و خارج می­کنند، بدون اينکه حتّی يک قطره خون خارج شود و يا اقدام به خوردن خرده شيشه می­کنند بدون اينکه ظاهراً آسيبی به ايشان برسد. اين مسائل بيانگر اين حقيقت است که از راه باطل و برخی رياضت­های غيرشرعی و غيرالهی هم می­توان به پاره­ای از امور دست يافت که البته به هيچ وجه مورد تأييد اسلام نمی­باشد. حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) از جايی عبور می­کردند، متوجه شدند مردم به دور شخصی جمع شده­اند. سؤال کردند: او کيست؟ گفتند: او مردی است که از غيب می­گويد و آنچه در دست پنهان می­داريم را بيان می کند. حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) هم چيزی در دست پنهان کردند و آن مرد از آن نيز نام برد. حضرت سؤال کردند: از چه راهی به اينجا رسيده­ای؟ پاسخ داد: هرآنچه را که دلم خواسته است، انجام نداده ام و همواره برخلاف ميلم عمل کرده­ام. حضرت فرمودند: آيا تاکنون خواسته­ای که مسلمان شوی؟ مرد گفت: خير. حضرت فرمودند: پس چرا اين بار نيز برعکس خواست دلت عمل نکرده و مسلمان نمی­شوی؟ مرد شهادتين را بر زبان جاری کرد و مسلمان شد. سپس حضرت چيزی را دست پنهان کردند، ولی اين بار مرد از بيان آن عاجز شد. آری چون اين غيب­گويی را از راه باطل به دست آورده بود و با تشرّف به اسلام از بين رفت، اکنون چنانچه بخواهد آن قدرتها را از راه حق بدست آورد، بايد آنقدر پيرو حق و حقيقت باشد و به دين عمل کند و در راه تهذيب و تزکيه تلاش و مجاهدت نمايد تا دوباره و از راه حق به آنها نائل شود.

     مطلب سوّم: از طرف خانواده­ها خبر می­رسد که متأسفانه برخی از خواهران محترم راه افراط را در پيش گرفته و موجب نارضايتی خانواده و بدنامی جلسۀ قرآن گرديده اند. به عنوان نمونه: خواهری چنان به خود رياضت می­دهد که به گياه­خواری و خام­خواری مشغول است و به ندرت گوشت می­خورد و يا به خانۀ خويشان و اقربا نمی­رود، به اين دليل که ايشان اهل خمس و زکات نيستند و يا چنان در روزۀ مستحبی افراط کرده و بطور پياپی به روزه­داری استحبابی مشغول است که بدن او در معرض خطر و بيماری قرار گرفته و موجبات نارضايتی و نفرت خانواده و فرزندان از دين گرديده است.

     خدای سبحان در قرآن کريم می­فرمايد: «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَیِ اللهِ وَ رَسُولِهِ»[4] ای کسانی که ايمان آورده ايد، از خداوند و رسول او پيشی نگيريد. به ما فرموده­اند نه از آن بزرگواران عقب بمانيم و نه جلو بيفتيم. حال کدام يک از آن بزرگواران برنامۀ خام­خواری و گوشت نخوردن را تجويز فرموده­اند؟! آنچه به ما فرموده­اند پرهيز از اسراف است. ما را از افراط­ها و تفريط­ها و اسرافها نهی فرموده­اند. اگر در شرح زندگانی اميرالمومنين علی(عَلَيهِ السَّلام) آمده است: «کم گوشت می خوردند و می فرمودند: شکمتان را قبر حيوان قرار ندهيد»[5]، به معنای اجتناب از زياده­روی در مصرف گوشت است. همانطور که در جای ديگری می­فرمايند: «بر شما باد بر مصرف كردن گوشت، زيرا گوشت بدن را چاق مى كند. هر كس چهل شبانه روز گوشت نخورد، اخلاقش بد مى شود»[6]. آری، آنچه که ما را همواره از آن نهی کرده­اند، جز افراط و تفريط نبوده است، وگرنه گنجانيدن چند نوبت از انواع گوشت­های مفيد در برنامه غذايی هفتگی لازم است. (البته استفاده از گوشت گاو به علّت برخی مضرّات مورد تأييد نيست*).

     همچنين در دين مبين اسلام توصيـۀ فراوانی در مورد مسئلۀ صلۀ ارحام شده است، لکن چنين استفاده شده است که در خانۀ غيرمؤمن کم بخوريد. از اينرو اگر کسی شک کرد که آيا صاحب خانه وجوهات شرعيه را پرداخت می­کند يا نه، می­تواند از پول خودش مقداری رد مظالم جدا کند. امّا ترک صلۀ ارحام به دليل احتمال عدم پرداخت وجوهات شرعيه جايز نمی­باشد.

     عزيزان دين اسلام دين اعتدال است «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً»[7]، و ما همواره از افراطها و تفريطها نهی شده­ايم، ولذا شايسته است تا با اصلاح چنين اعمالی از افراط و تفريط­ها دور گرديم. چنين اعمالی هم موجبات نارضايتی خدای سبحان را فراهم می­آورد و هم باعث می­شود که اين امور افراطی را به جلسۀ قرآن نسبت داده و آن را بدنام کنيم.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مـولا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه­ها و سیراب شدن از چشمه کوثر به دست ساقی کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده­ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ عالی ترِ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- حافظ(عَلَيهِ الرَّحمَة)

[2]- مولانا(عَلَيهِ الرَّحمَة)

[3]- همانا شياطين به دوستان خود (مطالبى مخفيانه) القاء مى‏كنند (مبارکه انعام/121).

[4]- مبارکه حجرات/۱

[5]- لا ياكل اللحم الا قليلا و يقول لا تجعلوا بطونكم مقابر الحيوان (شرح نهج البلاغه، ج1، ص27).

[6]- شرح نهج البلاغه، ج1، ص60

* حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) فرمودند: «گوشت گاو درد است» (آسمان و جهان، ترجمه كتاب السماء و العالم بحار، ج‏6، ص235)؛ در موردی نيز از حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) روایت شده است: «گوشت گاو درد است و شيرش درمان و گوشت گوسفند درمـان است و شيرش درد»(آسمان و جهان، ترجمه كتاب السماء و العالم بحار، ج‏6، ص235)؛ حضرت امام رضا(عَلَيهِ السَّلام) نيز می فرمايند: «مصرف زيادِ گوشت حيواناتِ وحشی و گاو موجب خشکاندن چشمه های عقل (کاهش عقل و انديشه) و سردرگمی در فهم و درک (ابهام و کندذهنی) و تحجّرذهنی (ديرفهمی و کاهش درک و فهم) و فزونی نسيان و فراموشی می گردد» (رسالة ذهبيّه، ص90).

[7]- و همچنین گردانیدیم شما را امّت ميانه (مبارکه بقره/۱۴۳).