در جلسۀ سابق استفاده شد که دیندار حقیقی و متدّین واقعی که خدای سبحان در آیات شریفۀ مورد بحث معرفی فرمود، کسی است که از لحاظ اعتقاد، موحّد، و از لحاظ عمل، مُحسن باشد و به بیان دیگر، در اعتقاد و عمل موّحد بوده و زیبایی فعل و فاعل در وجودش توأم باشد و در همین مورد خدای سبحان حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) را به عنوان مصداق کامل عبد واقعی و موّحد حقیقی معرفی فرمود که حُسن فعلی و حُسن فاعلی را در کنار هم دارند. آنگاه در آیۀ شریفۀ دیگر می­فرماید: «وَ مَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ اِبْراهيمَ اِلاّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ»[1]. بیانگر این حقیقت است که تبعیّت از آئین حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) و عملِ موافق با دین، نشان عقل می­باشد و روگردانی و اعراض از آئین آن حضرت، دلیل بر سفاهت و بی­خردی است. از حضرت امام حسین(عَلَيهِ السَّلام) نیز مذکور است که فرمودند: «لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلّا بِاتِّباعِ الْحَق‏»[2] عقل کـامل نمی­شود مگر بـا تبعیّت از حق. از اینرو معلوم می­شود تبعیّت از حقّ، نه تنها نشانۀ کمال عقل است، بلکه خود باعث پرفروغ­تر شدن عقل می­گردد.

     مطلب دیگری که بـا توجه به آیـات شریفۀ مورد بحث روشن می­گردد، راز خُلَّت حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) است. آن بزرگوار به این سبب که عبد حقیقی و موحّد واقعی و تسلیم محض در برابر پروردگار بودند، به مقام خُلّت نائل شدند. از اینرو وقتی خُلّت محصول بندگی و تسلیم و انقیاد و داشتن زیبائی اعتقاد و زيبائی عمل به صورت توأم است، پرواضح است که خُلّت، مقام نسبی است و در انحصار حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) نیست و هرکسی به میزان سلم و تسلیم و عبودیت و بندگی و اعتقاد و عمل توحیدی می­تواند از مقام خُلّت بهره­مند شود.

     پس پایۀ تمام مقامات عالیه اعم از خُلّت و... سلم و تسلیم است و عالی­ترین مقام خُلّت که نصیب حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) شد، محصول تسلیم و عبودیّت آن بزرگوار است، ولذا خداوند متعال در سورۀ مبارکۀ بقره می­فرماید: «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ كافَّة»[3].

     پس ایمان به تنهائی، عامل نجات و رستگاری و سعادت نیست و آنچه که انسان را به مقصد می­رساند، ایمانِ توأم با عمل صالح و تسلیم و انقیاد است «وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحات‏»[4]. ایمانی که مزیّن به عمل توحیدی و حُسن فعلی باشد، ایمان حقیقی محسوب می­شود و صاحب چنین ایمانی، موحّد و عبد کامل می­باشد.

     تمام اوصاف برجسته­ ای که در آیات شریفۀ مورد بحث استفاده می­شود، شرایط ورود به بهشت می­باشند. البته درست است که صفات توحیدی، شرط ورود به بهشت است، ولی به فرمودۀ استاد جوادی آملی، «نباید همّت انسان تنها به جهنم نرفتن باشد، بلکه باید برای کسب و تحصیل درجات عالیۀ بهشتی تلاش کند». یعنی نگوئیم گوشه­ای از بهشت برای ما کافی است، بلکه «فی‏ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِرٍ»[5] و فردوس برین را طلب نمائیم. کسی که طبع بلندی دارد و فردوس را طلب می­کند، عمـلی در شـأن فردوس تـدارک می­بیند.

     علاوه بر مطالب مذکور که در علّت رسیدن به مقام خُلّت حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) استفاده شد، عوامل دیگری هم در رسانیدن انسان به مقام خُلّت مؤثر است. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) فرمودند: «مَا اتَّخَذَ اللهُ اِبْراهيمَ خَليلاً اِلّا لِاِطْعامِهِ الطَّعامَ وَ صَلاتِهِ بِاللَّيْلِ وَ النّاسُ نِيام‏»[6] خدای سبحان حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) را به مقام خُلّت نرسانید، مگر بخاطر اینکه ایشان اهل اطعام و تهجّد و شب ­زنده ­داری بودند، درحالی که مردمان در خواب بودند. عالی­ترین زمان خلوت برای سالک حقیقی، قبل از صبح و زمان سحر است.

     بنابراین معلوم می­شود هر کسی به میزان اهل احسان و انفاق و اطعام بودن و احساس مسئولیّت در برابر فقرا و شب­زنده­داری و تهجّد، مقدّمات برخورداری از مقام خُلّت را فراهم می­آورد. استاد جوادی آملی می­فرمایند: «برخی می­گویند من دلم طاقت ندارد که در مقابل چشمم گوسفند یا مرغی را سر ببرُند، ولی شبانه ­روز از کنار فقرا و نیازمندان می­گذرند و تحمّل می کنند و دلشان ناراحت نمی­شود».

     «از حضرت امام صادق(عَلَيهِ السَّلام) سؤال شد: چرا خداوند ابراهيم(عَلَيهِ السَّلام) را خليل خود گرفت؟ فرمودند: به جهت كثرت سجدۀ او بر زمين»[7]. خداوند متعال حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) را خلیل انتخاب نفرمود، مگر اینکه ایشان زیاد خداوند را سجده می­کردند. سجده، آخرین نقطۀ ذلّت و فقرباوری انسان است. البته منظور از سجده، تنها سجدۀ ظاهری نیست، بلکه باید قلب و روح انسان نیز سجده کند و عمل او هم ساجد باشد و در این صورت مقدّمات مقام خُلّت را فراهم می­آورد.

     از حضرت امام رضا(عَلَيهِ السَّلام) نيز در مورد اینکه خداوند به حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) توفیق خُلّت داده است، نقل شده که آن بزرگوار از پدرانشان به نقل از امام محمّدباقر(عَلَيهِ السَّلام) فرمودند: «اِتَّخَذَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اِبْراهيمَ خَليلاً لِاَنَّهُ لَمْ يَرُدَّ اَحَداً وَ لَمْ يَسْاَلْ اَحَداً غَيْرَ اللهِ عَزَّ وَ جَلّ»[8] علّت نائل شدن حضرت ابراهیم(عَلَيهِ السَّلام) به مقام خُلّت این بود که ایشان، احدی را دست­خالی از درشان بازنمی­گرداندند و از احدی جز خدای عزّ و جلّ، سؤال و درخواست نمی­کردند. البته سؤال و درخواست، همیشه مادی و مالی نیست. بلکه ­گاهی کسی نیازِ کاری دارد، گاهی نیاز به صحبت و همدردی و گاهی نیاز به محبّت و احترام دارد.

     پس اوصاف مذکور، اوصاف رسیدن به مقام خُلَّت و ویژگی­های خلیل اللّهی است. حال توجه کنیم که ما چه میزان به این صفات مزیّن و ملبّس هستیم؟ هر کسی به میزان ملبّس بودن به این اوصاف، بطور نسبی به مقام خُلَّت نائل می­شود.

 

[1]- وکیست که برگردد از آئین حضرت ابراهیم مگر آنکه به سفاهت افکنده باشد نفس خود را (مبارکة بقره/130).

[2]- بحارالانوار، ج75، ص127

[3]- ای کسانی که ایمان آوردید، داخل شوید در سلم و تسلیم همگی (مبارکه بقره/۲۰۸).

[4]- و کسانی که ايمان آوردند و انجام دادند اعمال نيکو (مبارکة نساء/122).

[5]- در جایگاه صدق و راستی نزد پادشاه مقتدر (مبارکه قمر/۵۵).

[6]- خداوند ابراهيم(عَلَيهِ السَّلام) را خليل خود بر نگرفت، جز براى اطعام طعام و نمازش در شب با اينكه مردم در خواب بودند (بحارالانوار، ج71، ص384).

[7]- لم اتَّخَذَ اللَّهُ اِبْراهِيمَ خَليلا قال لكثرة سجوده على الارض ‏(النور المبين في قصص الانبياء و المرسلين، ص96).

[8]- عيون اخبارالرضا(عَلَيهِ السَّلام)، ج‏2، ص76