ولادت باسعادت وجود اقدس و منوّر رسول مکرّم اسلام، حضرت محمّد مصطفی(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) و فرزند بزرگوارشان حضرت امام جعفر صادق(عَلَيهِ السَّلام) مجدداً تبریک و تهنیت عرض می­شود. وجود اقدس حضرت پیـامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) بزرگترین هدیۀ خداوند به بشریّت می باشند و خداوند قبل از تولد ایشان چنین هدیه ای را به بشریّت ارزانی نفرموده بود و به این علت همۀ ما به امت چنین پیامبری بودن، مفتخریم. آنچه که این هفته به اختصار در مورد آن استفاده می­شود، یک پیام قرآنی است که در عین حال از اوصاف رسول خدا(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ­ وَ­ آلِهِ) است که الگو و اُسوۀ بشریّت می­ باشند «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فی‏ رَسُولِ اللهِ اُسْوَةٌ حَسَنَة»[1].

     خداوند متعال به رسول گرامی اش می­فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك‏»[2]. مکرراً این آیۀ شریفه و پیام قرآنی را شنیده­ ایم، ولی چنان که باید و شاید در زندگی مان کاربردی نشده است. پیام جاویدان این آیۀ شریفه این است که خوش اخلاقی باعث جذب مردم، و تندخویی و بداخلاقی باعث دفع مردم است. آری در خوش اخلاقی جاذبه و در خشونت، دافعه است و مردم بطور فطری، محبّت طلب و خشونت گریز هستند. خداوند متعال با این آیۀ شریفه، درواقع تمام بندگانش را به تَبَعِ رسول مکرّم خود مورد خطاب قرار می­دهد که: ای زن و مرد، ای پدر و مادر، ای معلّم و مربی، ای پیر و ای جوان، اگر تندخو و درشت­خو باشید، مردم و فرزندان و متعلّمان از اطرافتان پراکنده خواهند شد و دوستتان نخواهند داشت. انسان زمانی مورد تربیت قرار می گیرد که این تربیت به جانش بنشیند و البته آن تربیتی فطری است و بر جان می نشیند که با محبت همراه باشد. اگر انسان از کسی تندخویی و خشونت ببیند و او را دوست نداشته باشد، تربیتش نیز در او اثر نخواهد داشت. از اینرو اگر پدر و مادر یا معلّم، خشن و تندخو باشند، فرزند یا متعلّم تربیت ایشان را نمی­پذیرند. اگر همسران نسبت به یکدیگر، خشن و بداخلاق باشند، همدیگر را دفع خواهند کرد. اگر دانش آموز یا دانش جویی نسبت به دوست و همکلاسی خود خشن و تند­خو باشد، از اطرافش پراکنده خواهند ­شد. اگر کسی نسبت به فامیل و خویشاوندان، خشن و بداخلاق باشد، مسلّماً از اطراف او پراکنده خواهند شد. جوانان عزیزی که با ازدواج وارد فامیل جدید می شوند، با اخلاق نرم و خوش اخلاقی می توانند فامیل جدید را جذب نمایند و در مقابل، با خشونت و بداخلاقی، فامیل جدید از اطرافشان پراکنده می شوند.

     پس آیـۀ شریفۀ «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُمْ‏...»[3]، چه زیبا پیام می دهد که در هر گروه و در هر صنفی، مخصوصاً خانواده، چنانچه رفتارها توأم با رحمت و محبت باشد، موجب جلب و جذب اعضای خانواده خواهد شد و تربیت ها مؤثر واقع خواهد گردید و چنانچه رفتارها خشن و تند و چکشی باشند، موجب پراکنده شدن اطرافیان و تنها ماندن شخص بداخلاق می­گردد، ولذا انسان با خوش اخلاقی، اولیـن خدمت را بـه خویـشتن می­نماید*. آری این آیـۀ شریـفه، الی یوم القیامه پیام می دهد و بر ماست که این پیام را در دلهایمان جای دهیم و در عملمان پیاده نماییم تا به این ترتیب خانواده ­های بامحبت تشکیل شوند و جامعۀ برین و مدینۀ فاضله ایجاد گردد.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امر ظهـور و فـرج مـولا و مقتـدایـمـان حضرت ولیّ­عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همۀ ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطۀ هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما و توفيق هجرت معنوی و باطنی به همۀ ما عنايت بفرما. پروردگارا! همۀ ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ­ السَّلام) مقرّر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره ­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­ الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- البته به تحقيق بود برای شما در زندگی رسول خدا الگويی نیکو (مبارکه احزاب/۲۱).

[2]- پس به سبب رحمتی از جانب خداوند نرمخو شدی بر آنان و اگر بودی تندخوی سنگ­دل، البته پراکنده می­شدند از اطراف تو (مبارکه آل­ عمران/۱۵۹).

[3]- پس به سبب رحمتی از خداوند نرمخو شدی بر آنان... (مبارکه آل ­عمران/۱۵۹).

* مطالعۀ کتاب «جاذبه و دافعۀ حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام)» از استاد مطهری(رَحمَةُاللهِ­ عَلَیه) در این مورد قابل استفاده و راه گشا می­باشد.