اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ * بِسْمِ اللهِِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

اِنَّ الْمُنافِقينَ يُخادِعُونَ اللهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ وَ اِذا قامُوا اِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏ يُراؤُنَ النّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللهَ اِلاّ قَليلاً﴿۱42﴾مُذَبْذَبينَ بَيْنَ ذلِكَ لا اِلى‏ هؤُلاءِ وَ لا اِلى‏ هؤُلاءِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبيلاً﴿۱43﴾

     ترجمه: در حقیقت منافقین خدعه می­کنند (فریب می­دهند) خداوند را و او (خداوند) فریب می­دهد ایشان را، زمانی که برخاستند تا اقامه کنند نماز را، قیام می­کنند نماز را با سستی، ریاکنندگان هستند به مردم و یاد نمی­کنند پروردگار را مگر اندکی﴿142﴾ حرکت­کنندگانند بین این دو (در حال حرکت هستند بین کفر و ایمان)، نه از مؤمنان هستند و نه کافرند و کسی را که خداوند گمراه کند، پس برای او راه هدایت نخواهی یافت﴿۱43﴾

     کُسالی: جمع کسل

     خدعه: بسیار نیرنگ کردن

     مذبذب، تذبذب: تردّد داشتن میان کفر و ایمان

پیام جاویدان حضرت فاطمه(سَلامُ­ الله­ عَلَيها):

     به مناسبت قرار گرفتن در هفتۀ فاطمیّۀ اوّل، در آغاز جلسه، تیمّناً و تبرّکاً یک بیان نورانی و درس اخلاق در خانواده از حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ ­الله ­عَلَيها) استفاده می­شود. حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ­ الله­ عَلَيها) آنچنان زندگی کردند که خداوند راضی بود، آنگونه پدرداری کردند که خداوند راضی بود، آنچنان مادر­داری و فرزندداری نمودند که خداوند راضی بود. در تأیید این مطلب و سفارش آن بزرگوار در رعایت حقوق مادر همین بیان نورانی کافی است که می­فرمایند: «اِلْزَمْ رِجْلَها فَاِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ اَقْدامِها وَ اِلْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ»[1] ملازم پاهای مادرت باش، چراکه بهشت زیر پای مادران است و نتیجۀ آن نعمتهای بهشتی خواهد بود.

     همچنین حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ ­الله ­عَلَيها) آنچنان همسرداری نمودند که خداوند راضی بود. وقتی حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ)، خواستگاریِ حضرت امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام) از آن بزرگوار را مطرح فرمودند و جواب خواستند، پاسخشان این بود که: «رَضیتُ بِما رَضِیَ اللهُ لی»[2] به آنچه که خداوند برای من راضی است، راضی هستم. بیان نورانی مذکور پیام جاویدان برای جوانان دارد که در هنگام انتخاب همسر، همسری را انتخاب کنند که خداوند از او راضی است. کسی که بندۀ خوبی برای خداوند باشد، همسر خوبی برای شما، پدر خوبی برای فرزندانتان، داماد خوبی برای خانواده ­­تان و بطور کلّی انسان قابل اعتمادی خواهد بود.

     پس حضرت فاطمۀ زهرا(سَلامُ ­الله­ عَلَيها) آنگونه بندگی کردند که خداوند راضی بود و آنچنان جوانی کردند که خداوند راضی بود و موفق­ترین عبد در زندگی بودند. «خداوند در دنیا و آخرت از شفاعت کبرایشان همۀ ما را بهره مند بفرماید».

 

[1]- بحارالانوار، ج67، ص249

[2]- عوالم العلوم، ج11، ص408