با توجه به اینکه حضرات انبیاء عظام(عَلَيهِم السَّلام) و به دنبالشان اوصیای کرام(عَلَيهِم السَّلام) و در رأس آنان حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) و اولاد طاهرینشان و بالأخره شاگردان حقیقی آنان از علماء و دانشمندان و مُهَذَّبین، همواره دست روی دردهای جامعه می گذارند، لذا شایسته است معلّمان و مربّیان محترم که ورثۀ انبیاء(عَلَيهِم السَّلام) می باشند، در مجالس تبلیغ خود، دست روی دردهای جامعه گذارند که از جمله مهم ترینِ آنها مسئلۀ ازدواج جوانان و سایر آسیب های اجتماعی است. حقيقتاً خسارت عظیمی است که مبلّغ و مربّی به جای رسانیدن این حقایق و آگاه ساختن نسل جوان، بگوید عاشورا روز ضجه زدن و سینه زنی است و نصف جلسه را دعای توسّل و یا زیارت عاشورا و... بخواند و نصف جلسه را ضجه زند. جوانانی که سال به سال می گذرد و یکبار هم به جلسات مذهبی نمی روند، در روز عاشورا شرکت می کنند تا ببینند در مجالس دینی چه می گذرد؟ ولذا مربّیان و مبلّغان حسینی باید در این روزها، حقایق را به سمع جوانان برسانند و اهداف عاشورا و انگیزۀ قیام حضرت اباعبد الله الحسین(عَلَيهِ السَّلام) را تبیین نمایند. روز مقدّس تاسوعا و عاشورا روز ابلاغ حقایق حسینی است و مهمترین بخش برنامه ها باید معطوف ابلاغ حقایق و رسانیدن پیام های حسینی گردد. البته زیارت عاشورا بسیار زیباست و سند قوی و معتبری دارد، لکن در آن دو روز که زمان رسانیدن حقایق عاشورا می باشد، باید بخش کوچکی از مجالس حسینی را به آن اختصاص داد. همچنین است ذکر مصیبت که باید چند دقیقه در آغاز یا در پایان، به آن اختصاص داده شود. خداوند متعال و محبوبانش هرگز نمی پسندند که مربّی و معلّم برای گرم کردن مجلس، اکثر وقت جلسه را به عزاداری اختصاص دهد، ولذا گرم شدن مجلس، نباید باعث اضافه شدن وقت عزاداری شود، بلکه وظیفۀ مربی است که به تبعیّت از آن بزرگواران پیام های قرآن مکتوب و قرآن ناطق را به مردمان برساند و همانطور که استفاده شد، در مجالس حضرت اباعبدالله الحسین(عَلَيهِ السَّلام)، بـاید دردهای جامعه را مطرح کرد و بیداری سازی نمود. مهمترین درد جامعۀ کنونی مربوط به اصلی ترین نیاز جوانان یعنی ازدواج است. باید در محافل به گوش همگان رسانید که ای مردم! با ساده گرفتن ازدواج ها و کاستن از تجمّلات و تشریفات و مصرف گرایی، به داد جوانان برسید. وقتی با جوانان صحبت می شود، می گویند: اين چيزها برای ما مهم نیست، اینها خواسته های پدر و مادر ماست، ما نیاز به ازدواج داریم. کسانی که در ازدواج فرزندان، سطح توقّعات خود را بالا می برند و هزینه های سنگین تحمیل می کنند، در روز قیامت متوجه خواهند شد که تا چه اندازه در بیماریهای جنسی جوانان یا به فساد کشیده شدنشان که در نتیجۀ تأخیر ازدواج است، مسئول هستند. دین ما، دین آسان است، بخصوص در امر ازدواج که حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) فرمودند: «خَیْرُ النِّکاحِ اَیْسَرُهُ»[1] بهترینِ ازدواج ها، آسانترینِ آنهاست. وقتی در مورد ازدواج حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها) با حضرت امام علی(عَلَيهِ السَّلام) توافق حاصل شد، حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) فرمودند: «همین امشب یا فردا شب ترتیب کار را خواهم داد»[2]. حال توجه کنیم ما که خود را از پیروان آن بزرگوار می دانیم، چگونه عمل می کنیم؟

     از دیگر دردهای جامعۀ کنونی، مسئلۀ اشتغال جوانان است که این مسئله، بر تأخیر ازدواج و به فساد کشیدن جوانان نیز تأثیر مستقیم دارد. در هر بـار واردات قاچـاق، چندین هزار جوان بیکار می شوند. اگر هر ایرانی، هر روز، هزار تومان برای خرید کالاهای ایرانی و تولید داخلی اختصاص بدهد، برای دو میلیون جوان زمینۀ اشتغال فراهم می شود. در حال حاضر حدود دوازده یا چهارده میلیون جوان در سن ازدواج وجود دارند که متأسفانه اکثر آنان بیکار هستند و این خبر مصیبت بار و فاجعه باری در کشور اسلامی است که یکی از عوامل آن، خرید کالاهای وارداتی است. از اینرو اگر در خرید کالاهای ایرانی تلاش کنیم و دیگران را نیز تشویق به این کار نمائیم، در زمینۀ اشتغال جوانان و فراهم آوردن زمینۀ ازدواج آنان گام های مثبتی برداشته ایم و به جوانان خدمت نموده ایم و در روز قیامت خواهیم دید که این عمل ما تا چه حد خدمت به دین بوده است.

     از دردهـای دیگر جامعه کنونی، شبیخون فرهنگی دشمن و آسیب های اجتماعی در این زمینه است. حقیقتاً یک معزل اجتماعی و فاجعۀ ملی است که مهم ترین سرگرمی و اشتغال جوانان و قسمت اعظم اوقات فراغتشان به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی و اینترنت و غیره تبدیل شده است و مشغول شدن بـا اینترنت و گوشی های همراه جایگزین کتاب خوانی و تفریحات سالم و ورزش و تحرّک و معرفت افزایی و انسجام خانوادگی گشته است. اسلام دین خانواده محور است و دشمن برای از هم پاشیدن خانواده ها تاخت و تاز می کند. ملاحظه می شود که در یک خانوادۀ پنج نفری، همه ظاهراً با هم هستند، ولی هر کس با گوشی خود مشغول است و به این ترتیب چه بلایی بر سر خانواده ها آمده است و چقدر آمار طلاق و فساد و بیکاری جوانان و تأخیر ازدواج از زمانی که پای ماهواره به کشور باز شده و رسانه های دشمن توسعه یافته، بالا رفته است.

     آسیب دیگری که در راستای افزایش استفاده از اینترنت و غیره... مطرح می باشد، مسئلۀ نازایی و ناباروری و کاهش بارداری است. کارشناسان و محققان مربوطه اذعان می دارند که حدوداً از ده تا بیست ازدواج، جز یکی دو مورد به فرزندآوری منجر نمی گردد و ناباروری در بین جوانان غوغا می کند و آنطور که محقّقان معتقدند، یکی از علل آن، گوشی های همراه و اشعه های ساطع شده از آنهاست و دیگری استفاده از انواع لوازم بهداشتی و آرایشی است که از طریق پوست جذب بدن جوان شده و باعث ناباروری می شود که دشمن بر روی آنها کار کرده است. همچنین محصولات و لبنیّات تاریخ دار که در آنهـا از نگهدارنده ها و روغن پالم استفاده می شود، احتمال ایجاد ناباروری دارند.

     حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) می­فرمایند: «تَناكَحُوا تَناسَلُوا تَكْثُرُوا فَاِنّی اُباهی بِكُمُ الْاُمَمَ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْط»[3] ازدواج كنيد و فرزندان خود را افزايش دهيد، روز قيامت من به شما مردم، حتّى به بچّۀ سقط شده، بر ساير امّتها افتخار مى‏كنم‏. امّا دشمنان تصمیم دارند امّت حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ ­آلِهِ) و شیعۀ حضرت امیرالمؤمنین امام علی(عَلَيهِ السَّلام) و یار و یاور برای ظهور امام زمان(عَجَّلَ ­اللهُ­ تَعالی ­فَرَجَهُ الشَّریف) کم باشد و در عوض تکفیری و داعشی و وهابی و طالبان، عالم گیر شوند. یکی از عوامل و اسبابی که دشمن به عنوان طعمه برای جوانان طرح ریزی کرده است، گوشی های همراه می باشد. متأسفانه مشاهده می شود که جوانان و نوجوانان حتی در محافل دینی و مذهبی هم، از اول تا آخر با گوشی مشغول هستند. جوان باید روشنگری شود و آگاه گردد که این لقمه را دشمن برای او فراهم کرده است و نباید فریفتۀ آن شود.

 

[1]- نهج الفصاحه، حديث1507

[2]- برگرفته از کتاب «برترین بانوی جهان فاطمه زهرا(سَلامُ اللهِ عَلَيها)»، آیت الله مکارم شیرازی

[3]- جامع الاخبار، ص101