مربّیان و مبلّغان محترم، خادمان حضرت امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) هستند که در این ایّام مقدّس برای تبلیغ­ حسینی آماده می­گردند و چه خدمتی بالاتر از ارشاد قلوب و احیای نفوس و امر به معروف و نهی از منکر.

     نکته­ای کـه در مورد تبلیغ حقایق، توجّه بـه آن حائز اهمیّت می­باشد، این است که: حضرات انبیای عظام و اوصیای کرام(عَلَيهِم­السَّلام) و شاگردانشان همواره مسائلی را مطرح کرده­اند که در آن زمان با خطر نابودی روبرو بود. هدف از قیام حضرت امام حسین(عَلَيهِ­السَّلام) نیز این بود که احکام دین و سنّت نبوی و واجبات و فرایض را که کمرنگ شده بود، احیا کنند، از اینرو بر خواهران محترم قرآنی و ورثة انبیاء(عَلَيهِم­السَّلام) هم که برای تبلیغ، راهی محافل و مجالس حسینی می­شوند، فرض است که هر آنچه را که از فرایض و واجبات و اوامر الهی و قرآنی کم­رنگ شده به مردم تذکّر دهند. گرچه مستحبّات نور هستند، لکن نورانیّت آنها به شرط این است که در کنار واجبات باشند.

     یکی از مهمترین واجباتی که در جامعه کمرنگ شده، رعایت حجاب می­باشد که قسمت اعظم این امر و رواج بی­حیایی و بی­عفّتی ثمرة نامبارک شبکه­های ماهواره­ای و سایت­های انحرافی اینترنتی است که شایسته است مربّیان محترم در این ایّام به این امر توجّه لازم مبذول دارند.

     از دیگر واجباتی که در جامعة کنونی کمرنگ گشته، رعایت احترام و حرمت والدین است که شایسته است مرّبیان و مبلّغان محترم در برنامه­های تبلیغی خود به این موارد اشاره نمایند.

    مطلب دیگری که از مشکلات و مسائل جامعة کنونی می­باشد، مسئلة ازدواج جوانان است. آمار نشان می­دهد که در حال حاضر، حدود دوازده میلیون دختر و پسر در سن ازدواج قرار دارند که امکان ازدواج برایشان فراهم نیست که این امر در کشور حضرت امام زمان(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) مشکل بزرگی است و باید در مجالس و محافل، در مورد تسهیل ازدواج­ و کم کردن تشریفات و تجمّلات یادآوری شود و اطّلاع­رسانی گردد تا ان­شاءالله تعالی به نوعی این مُعضل اجتماعی حل گردد. خانواده­هایی که با سخت­گیری و دشوار نمودن شرایط ازدواج، مانع از ازدواج جوانان می­گردند، حقیقتاً در پیشگاه الهی مسئول هستند.

     مورد بعدی اتّحاد و اتّفاق بین مؤمنین است که رو به کمرنگ شدن است، درحالی که مهمترین عامل تعجیل ظهور، اتّحاد و اتّفاق بین مؤمنان است و در اوصاف یاران حضرت امام زمان(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) آمده است که قلبشان مملوّ از محبّت و خیرخواهی و عطوفت به دیگران است «قُلُوبُهُمْ مُجْتَمِعَةٌ بِالْمَحَبَّةِ وَ النَّصيحَة»[1]. خیرخواهی و عطوفت نسبت به همة مؤمنین نیکو و خداپسندانه است، لکن در این مورد نیز خانواده در اولویّت قرار دارد. اسلام به خانواده قداست بسیـاری قائل شده و این درحالی است که خانواده­ها از طرف توطئه­های دشمن از طریق جنگ نرم در حال متلاشی شدن و فروپاشی اخلاقی هستند و فضاهای مجازی، باعث ایجاد فاصله روحی و روانی بین خانواده­ها شده است. با وجود اینکه چهره به چهره نشستن و با هم و دور یک سفره غذا خوردن از توصیه­های اکید اسلام است، ولی متأسّفانه گرفتاری به فضاهای مجازی این فرصت را از خانواده­ها گرفته است.

     مطلب پایانی در مورد عزاداری­هاست. هر چند که عزاداری بسیار زیبا و مفید است و ضرورت دارد، ولی بخشی از جلسه و برنامه را باید به خود اختصاص دهد و بخش اعظم برنامه­های تبلیغی باید به باطن عاشورا اختصاص یابد و اخلاق و رفتار و زندگی حسینی تبیین و تشریح شود.

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّی­اللهُ­عَلَيهِ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امـر ظهـور و فرج مـولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ­عصر(عجِّل­اللهُ­تعالی­فَرَجَهُ­الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبة حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همة ما مرحمت بفرمـا. خداوندا! همة ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطة هلاکت معنوی، مصون و محفوظ بفرما. پروردگارا! همة ما را از شيعيان و پيروان حقيقی حضرات اهل بيت عصمت و طهارت(عَلَيهِمُ­السَّلام) مقرر بفرما و از شفاعت کبرای آن بزرگواران بهره­مند بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق و سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ     صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

 

1- قلب­های ايشان جمع شده بر محبّت و خيرخواهی (الزام النّاصب، ج2، ص200).