قسمت اوّل آیۀ شریفۀ مورد بحث مربوط به توحید است «اَللهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ» و قسمت دوّم آن مربوط به معاد می باشد «لَيَجْمَعَنَّكُمْ اِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ». بعد از توحید، بلافاصله سخن از معاد است، چراکه توحید و معاد، ارتباط نزدیک با هم دارند. اگر معادی در کنار توحید نباشد، چنین توحیدی نه منشأ اثر است و نه انسان را به مقصد اعلی و کمال می رساند. اگر انسان آن خدایی را به یکتایی قبول کند که نه مؤاخذه می­کند و نه انسان را در برابر اعمال سوئش کیفر نموده و نه در برابر خیرات و مبرّات پاداش می دهد و نه میزان و ترازو و نه قیامت و بهشت و دوزخ دارد، چنین اعتقادی هرگز منشأ اثر نخواهد بود. از اینرو خدای سبحان بلافاصله بعد از «اَللهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ» می فرماید: «لَيَجْمَعَنَّكُمْ اِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ لا رَيْبَ فيهِ». «لام» و «نون» تأکيدِ ثقیله در «لَيَجْمَعَنَّكُمْ» سه تأکید و قطعیّت را می رساند. البته البته خداوند شما را جمع می کند در روزی ­که هیچ تردیدی در آن نیست «وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فيها»[1]. خدای سبحان در قرآن کریم، بارها برای وقوع روز قیامت تأکید فرموده و سوگند یاد کرده است «قُلْ بَلى‏ وَ رَبّی لَتُبْعَثُنَّ‏»[2] بگو بله، سوگند به پرودگارم، البته البته مبعوث خواهید شد. در مورد دیگری می فرماید: «اَيْنَما تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ كُنْتُمْ فی‏ بُرُوجٍ مُشَيَّدَة»[3] و يا «قُلِ الَّذی فَطَرَكُمْ اَوَّلَ مَرَّةٍ...»[4]. «فاطر» به معنای به وجود آورنده و ایجاد کننده است؛ یعنی عدم را شکافت و هستی را بیرون کشید. همان خدایی که اوّلین بار بدون اینکه مادۀ اولیه ای داشته باشد، شما را آفرید، همان خداوند شما را بار دیگر احیاء می­فرماید «وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ اَوَّلَ مَرَّة»[5]. آنچه هرگز از انسان جدا نمی شود، عمل است. عمل انسان اعم از خوب یا  بد، هرگز از او جدا نمی گردد «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه‏﴿7﴾ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَه﴿8﴾‏»[6].

     پس توحید همواره در کنار معاد قرار دارد و این­ دو از همدیگر تفکیک ناپذیرند. اگر مسئلۀ معاد و زندگیِ پس از مرگ نباشد، خلقت عبث و بیهـوده خواهد بـود، درحـالی ­کـه آفرینـش هدفمند است «اَ فَحَسِبْتُمْ اَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ اَنَّكُمْ اِلَيْنا لا تُرْجَعُون‏»[7] و مهمترین عامل بازدارندۀ انسان از کارهای ناشایست و سیّئات و گناهان و بزرگترین عامل و ضمانت اجرايی برای اعمال صالحات، یاد مرگ و معاد می باشد. کتاب «یاد معاد» نوشتۀ استاد جوادی آملی در این زمینه مطالب بسیار مفید و راهگشایی دارد.

     یاد معاد، مهم ترین عامل مراقبت و محافظت انسان در برابر گناهان و معاصی و مهم ترین عامل تزکیه و رشد و کمال انسان است. اگر جوان، مرگ اندیش و معادباور باشد، و اعتقاد راسخ به وقوع قیامت داشته باشد، می­تواند مراتب رشد و صعود و تعالی و کمال را طیّ کند و برای روز قیامت، توشه برداری نمايد و آماده گردد. کسانی که مسافر بودنِ خود را در دنیا فراموش کرده و تصوّر می کنند که دنیـا مقرّ و مأمن است نـه محل عبـور، برای سرای باقی توشه ای نمی اندوزند و دست خالی به ملاقات پروردگـار می روند. حضرت امام علی(عَلَيهِ­السَّلام) می فرمایند: «اَلدُّنْيا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ»[8] دنیا محل عبور است نه محل قرار و خدای سبحان در قرآن کریم می فرماید: «يا اَيُّهَا الْاِنْسانُ اِنَّكَ كادِحٌ اِلى‏ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيه‏»[9] ای ­انسـان! ­همـانـا تو تلاش کننده  هستی به سوی پروردگارت، تلاش کردنی، پس ملاقات می کنی او را.

 

[1]- و اينکه قيامت آمدنی است، هيچ شکّی در آن نيست (مبارکه حج/7).

[2]- مبارکه تغابن/7

[3]- هر کجا باشيد درمي يابد شما را مرگ، و اگرچه باشيد در برج های استوار (مبارکه نساء/78).

[4]- بگو آن خدايی که ايجاد کرد شما را اوّل بار... (مبارکه اِسراء/51).

[5]- و البتّه به تحقيق می آوريم شما را تنها، همچنان که خلق کرديم شما را اوّلين بار (مبارکه انعام/94).

[6]- و کسی که عمل کند به اندازة سنگينی ذرّه ای نيکی، می بيند آن را﴿7﴾ و کسی که عمل کند به اندازة سنگينی ذرّه ای بدی، می بيند آن را﴿8﴾ (مبارکه زلزال/7و8).

[7]- آيا پس پنداشتيد اينکه آفريديم شما را عبث و اينکه شما به سوی ما بازنمی گرديد (مبارکه مؤمنون/115).

[8]- نهج البلاغه، حکمت132

[9]- مبارکه انشقاق/6