اوّلین وصیِّ حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ)، حضرت سیّد­الوصیّین مولی ­الموحّدین علی(عَلَيهِ­ السَّلام) است که آیت کبرای الهی و فضل عظیم پروردگار و ولی­ الله الاعظم می­باشند که سیزدهم ماه شریف رجب مصادف با ولادت باسعادت آن بزرگوار می­باشد. قرار گرفتن ولادت و شهادت آن بزرگوار در دو ماه نزول تدریجی و دفعی قرآن کریم، یعنی ماه شریف رجب و ماه مبارک رمضان، بیانگر این حقیقت است که قرآن مُنزَل باید در کنار قرآن ناطق قرار گیرد تا دینِ مرضیّ پروردگار را فراهم آورد و انسان را به مقصد اعلیٰ برساند. قرآن ناطق و قرآن مکتوب، یک حقیقت هستند. از صدر اسلام تاکنون پیامبری بدون پدر (حضرت عیسی(عَلَيهِ ­السَّلام)) و یا بدون پدر و مادر (حضرت آدم(عَلَيهِ ­السَّلام)) ارسال شده، لکن هرگز کتاب آسمانی بدون پیامبر ارسال نشده است و همواره در کنار کتاب مُنزَل، یک کتاب ناطق به عنوان تعلیم­ دهنده ارسال گشته است.

     با تقریر ولایت، دین، کامل و نعمت، تمام و دین، مرضی پروردگار گشت «اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْاِسْلامَ ديناً»[1] قرار گرفتن ولادت امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام) در بطن کعبه، بیانگر این است که روح دین، ولایت و امامت است، باطن اسلام و جان توحید، ولایتِ حضرت علی(عَلَيهِ ­السَّلام) است و توحیدِ باولایت، توحید حقیقی و تربیت ­کننده و بـه مقصد­رساننده است. دینِ منهـای ولایت، روح و جـان ندارد و همان داستان هفتاد و دو فرقه است. در دین حضرت موسی(عَلَيهِ­ السَّلام)، مردم هفتاد و یک فرقه شدند که فقط یک فرقه اهل نجات گشتند، در دین حضرت عیسی(عَلَيهِ­ السَّلام) هفتاد و دو فرقه شدند که باز یک فرقه نجات یافتند و در دین اسلام که دین حضرت پیامبر­اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) است، مردم هفتاد و سه فرقه شدند، ولی تنها یک فرقه اهل نجات است و آن فرقة امامیّة اثنی عشری است. گروهی هفت امامی هستند که اسماعیلیّه می­باشند، گروهی چهار امامی که زیدیه می­باشند و ... امّا امامیّه که دوازده امامی یا اثنی عشری هستند، اهل نجات و مورد قبول حقّ تعالی می­باشند.

«جنگ هفتاد و دو ملّت همه را عذر بِنِه 

                                                  چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند»[2]

     آری، دینِ نجات­بخش، دین اسلام و دینِ باولایت است که طلیعة آن با نام حضرت مولی­ الموحّدین علی(عَلَيهِ­ السَّلام) مزیّن گشته و خاتم آن، حضرت خاتم الوصیّن حضرت ولیّ­عصر(عجِّل ­اللهُ ­تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) هستند. دینی که امامیّه و با ولایتِ تامّه مزیّن است، می­تواند انسان را به سرچشمة توحید و حیات طیّبه و صراط مستقیم برساند. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) به حضرت علی(عَلَيهِ­ السَّلام) فرمودند: «اَنْتَ الصِّراطُ الْمُسْتَقیم»[3] تو صراط مستقیم هستی. در بیان نورانی دیگری آمده است «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ اَساسٌ وَ اَساسُ الْاِسْلامِ حُبُّنا اَهْلَ الْبَيْتِ»[4] برای هر چیزی اساسی است و اساس اسلام، حبّ ما اهل­بیت است. دینِ همراه با ولایت، انسان را در جادّة توحید مستقر می­سازد و به حیات طیّبه نائل می­کند و او را به جایی می­رساند که بتواند مدارج عالی کمال را، یکی پس از دیگری طی کند و به قلة کمال برسد و به مقامی نائل گردد که فرشتگان با آن مقامشان، به آن راه نیافته­ اند. حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) می­فرمایند: «اِنَّ الْمَلائِكَةَ لَخُدّامُنا وَ خُدّامُ مُحِبّينا»[5] همانا ملائکه خادمان ما و خادمان دوستداران ما هستند. تمام این مقامات، محصول دینی است که با ولایت مزیّن باشد. همان دینی که امانت رسول الله(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) است و دو پایة مستحکم قرآن و عترت آن را تشکیل داده است و آن اسلام ناب محمّد و آل محمّدی(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) است. آری، این است مقام شامخ امامت، و وجود مقدّس حضرت علی(عَلَيهِ­ السَّلام) که طلیعه ­دار پرچم امامت هستند. اگر شیعه قدر مقام خود را بداند و پیرو حقیقی آن بزرگوار باشد، به وادی توحید راه می­یابد.

 

1- امروز دینتان را برایتان کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و پسندیدم برای شما اسلام را به عنوان دين (مبارکه مائده/3).

2- حافظ(عَلَيهِ ­الرَّحمَة)

3- بحارالانوار، ج36، ص4

4- الکافی، ج2، ص46

5- بحارالانوار، ج26، ص336