از مهمترين اموری کـه مقدّمه و زميـنة فرزندآوری را فراهم می­ آورد، تسهيل ازدواج است که از بهترين کارها و محبوب­ترين اعمال در نزد خداوند متعال است و کسانی که موجبات تسهيل ازدواج را فراهم می ­آورند، بـه صفت آسـان­ گيـری خداوند مزيّن می­گردند «يُريدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْر»[1]. حقيقتاً که خداوند در اين موارد آسان گرفته و بسی جای تأسّف است که اغلب مردم با تجمّل­ گرايی و توقّعات و انتظارات و تحميل هزينه­ های هنگفت و اسراف و تبذير بر همديگر سخت می­گيرند. حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «بُعِثْتُ بِالْحَنيفيَّةِ السَّمْحَة»[2] من بر شريعت سهل و آسان مبعوث شدم. خرج­تراشی­ها و توقّعات بالايی که از طرف خانواده­های عروس و داماد بر همديگر تحميل می­شود، حقيقتاً ازدواج­ها را مشکل می­کند، بطوری که خانواده ­ها يا بايد خیلی سرمايه­ دار باشند که بتوانند از عهدة اين خرج ­تراشی­ها و هزينه­ های گزاف و جهيزيّه­ ها و مهريّه ­های سنگين که بر جوانان وارد می­شود، برآيند و يا جوانان تا پايان عمر زير بار قرض­هايی که در اوّل زندگی متحمّل شده­ اند، بمانند و يا تا پايان عمر ازدواج نکرده و بيمار شده و جنون جنسی بگيرند و اين درحالی است که حضرت امام علی(عَلَيهِ­ السَّلام) و حضرت فاطمه زهرا(سَلامُ­ اللهِ ­عَلَيها) الگوی ما هستند. حضرت پيامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «لا تُغالُوا بِمُهُورِ النِّساءِ فَاِنَّما هِیَ سُقِیَا اللهِ سُبحانَهُ»[3]. ازدواج و زندگی و شوهرداری و مادری و معلّمی حضرت زهرا(سَلامُ­ اللهِ ­عَلَيها) برای ما الگو و اُسوة حسنه می­باشد. وقتی توافق ميان آن دو بزرگوار برای ازدواج حاصل شد، حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «همين امشب يا فردا شب وسائل عروسی را فراهم می­کنم»[4] و اينچنين با سهولت و آسانی و بدور از تشريفات و تجمّلات، حضرت فاطمه(سَلامُ­ اللهِ­ عَلَيها) روانه خانة حضرت علی(عَلَيهِ­ السَّلام) شدند.

     حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) می­فرمايند: «مَنْ عَمِلَ فی تَزْويجٍ بَيْنَ مُؤْمِنَيْنِ حَتّى يَجْمَعَ بَيْنَهُما زَوَّجَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْفَ امْرَاَةٍ مِنَ الْحُورِ الْعينِ كُلُّ امْرَاَةٍ فی قَصْرٍ مِنْ دُرٍّ وَ ياقُوتٍ وَ كانَ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ خَطـاها اَوْ بِكُلِّ كَلِمَةٍ تَكَـلَّمَ بِهـا فی ذلِـكَ عَمَلُ سَنَـةٍ قِيـامٍ لَيْلُها وَ صِيامٍ نَهارُها‏»[5]  هر كس تلاش كند تا دو مؤمن تزويج كنند و آنها را بهم رساند، به تزويج درآورد خدای عزّ و جلّ به او هزار زن از حورالعين، که هر زنى در كاخى باشد از دُرّ و ياقوت و به هر گامى كه در اين راه بردارد و هر كلمه‏ اى كه بگويد در اين عمل، باشد برای او ثواب يك سال شب­ زنده‏ داری شبهايش و روزه ­داری روزهای آن، و حضرت امام صادق(عَلَيهِ ­السَّلام) می­ فرمايند: «مَنْ زَوَّجَ اَعزَباً كانَ مِمَّنْ يَنظُرُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ اِلَيهِ يَوْمَ القِیامَةِ»[6] کسی که وسایل ازدواج عزبی را فراهم آورد، خداوند عزّ و جلّ در روز قيـامت بـا نظر لطف به او می­نگرد. در حديث ديگری از رسول خدا(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) مذکور است: «اَلآباءُ ثَلاثَةٌ اَبٌ وَلَدَکَ وَ اَبٌ عَلَّمَکَ وَ اَبٌ زَوَّجَکَ»[7] همانا پدر سه نوع است: پدری که تو را توليد کرده، پدری که تو را تعليم داده و پدری که تو را تزويج کرده و وسيلة ازدواج تو را فراهم کرده است.

     پس آسان ­گيری در امر ازدواج از وظايف اصلی مسلمانان است و خداوند در مقابل، برای چنين کسانی آسان می­گيرد. حقيقتاً از سخت­گيری خداوند بترسيم و متوجّه باشيم که اگر ما در ازدواج و زندگی جوانان سخت­گيری نماييم، در دنيا و آخرت با سخت­گيری خداوند روبرو خواهيم شد. حضرت پيامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: «مَنْ عَمِلَ فی فُرْقَةٍ بَيْنَ امْرَاَةٍ وَ زَوْجِها كانَ عَلَيْهِ غَضَبُ اللهِ وَ لَعْنَتُهُ فِی الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ كانَ حَقّاً عَلَى اللهِ اَنْ يَرْضَخَهُ بِاَلْفِ صَخْرَةٍ مِنْ نارٍ وَ مَنْ مَشى فی فَسادِ ما بَيْنَهُما وَ لَمْ يُفَرِّقْ كانَ فی سَخَطِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَعْنَتِهِ فِی الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ حَرَّمَ (اللهُ عَلَيْهِ) النَّظَرَ اِلى وَجْهِه»[8] هر كه در جدائى ميان زن و شوهرى كار كند، بر او باشد خشم خدا و لعنش در دنيا و آخرت و بر خدا حق است كه او را بكوبد با هزار پاره­ سنگ از آتش و هركه براى به هم زدن ميان آنها روانه شود و (هرچند که) جدا نشوند، در خشم خداوند عزّ و جلّ باشد و لعن او در دنيا و آخرت، و حرام كند (خداوند بر او) نگاه به رويش را.

     بيان نورانی مذکور، قابل توجّه کسانی است که در امر خواستگاری با نظراتی که ارائه می­دهند و يا ايرادگيری­ها و خرده­ گيری­ها، باعث به هم خوردن وصلت­ها می­شوند، به عنوان نمونه: با وجود اينکه دختر از ايمان و تديّن کافی برخوردار است، به خاطر اينکه قيافه ­اش چندان زيبا نيست، يـا محلّة زندگيشان پايين ­شهر است و يا خانواده ­شان پرجمعيّت است، ازدواج را به هم زده­اند. برخی افراد به جای توجّه به تديّن و ايمان دختر، به دکور و مبلمان و فرش منزل دختر توجّه می­کنند که حضرت امام باقر(عَلَيهِ ­السَّلام) می­فرمايند: «کسی که در ازدواج هدفش تنها زیبایی است، به این هدف نخواهد رسید و کسی کـه هدفش ثروت است، خداوند او را بـه همـان ثروت وامی­گذارد (و ثروت، عامل نجات او نخواهد شد)، بنابراین، بر شما باد به این که همسر دین­دار را برگزینید»[9]. گاهی نيز خانوادة دختر به جای توجّه به ايمان و تديّن پسر، خانه و اتومبيل و ساير امکانات زندگی را در اولويّت قرار می­دهند و در صورتی که پسر فاقد چنين امکاناتی باشد، در جلسة اوّل خواستگاری، او را رد می­کنند، درحالی ­که حضرت امام رضا(عَلَيهِ ­السَّلام) می­فرمايند: «هرگاه مردی که دین و اخلاقش را پسندیدی، برای خواستگاری دخترت آمد، جواب مثبت به او بده و فقر و تهیدستی او مانع تو از جواب مثبت دادن نشود»[10]. گرچه اوضاع اقتصادی را هم نمی­توان کاملاً ناديده گرفت، لکن تنها پايين بودن اوضاع اقتصادی نبايد مانع ازدواج گردد. خداوند متعال در قرآن کريم می­فرمايد: «اِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِه‏»[11]. خداوند خود قول برکت می­دهد و ازدواج­هايی که واقعاً با توکّل و اعتماد به وعده­ های خداوند صورت می­گيرد، حقيقتاً زيباترينِ ازدواج­هاست.

     امّا کسانی هم که در هر صورت، شرايط ازدواج برايشان فراهم نگشته، بـايد بـه اين وعده و فرمـان الـهی گوش فرا دهند کـه می­فرمايد: «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتّى يُغْنِيَهُمُ اللهُ مِنْ فَضْلِه‏»[12] و بايد عفّت ورزند کسانی که نکاح برايشان فراهم نشده، تا غنی سازد خداوند ايشان را از فضل خود. وقتی چنين کسانی از امتحان الهی، پاک و سالم خارج شدند، خداوند خود به بهترين صورت جبران خواهد فرمود.

«در جوانی پاک بودن شيوة پيغمبری ست

                                        ورنه هر گبری به پيری می­شود پرهيزگار»

     قابل توجّه است: برخی از جوانان خيال می­کنند ارتباط در فضای مجازی با نامحرم و در صورتی که چهره و صدای نامحرم را نمی­بينند و نمی­شنوند و ارتباطات به صورت نوشتاری است، مانعی ندارد، در صورتی که هر گونه ارتباط با نامحرم از منکرات و گناهان کبيره است، لکن شدّت و ضعف دارد. دين مبين اسلام در دو مورد حسّاسيّت شديدی به خرج داده است که يکی مسئلة حقّ النّاس و ديگری حفظ حريم زن و مرد و محرم و نامحرم است.

     ناموفّق­ترين ازدواجها، ازدواج­های اينترنتی است که از طريق سايت­ های همسريابی يا چت کردن و ... انجام می­گيرد و آمار نشان داده که شصت درصد طلاق­ها مربوط به ازدواجهای خيابانی و اينترنتی است. اين ازدواجها درحالی صورت می­گيرد که پسر يا دختر نمی­داند طرف مقابل، سالم است يا معتاد، همسردار است يا نه و صدها مورد ديگر که بی­خبر از آنها، ازدواج صورت می­گيرد و مدّت کوتاهی نگذشته، همه چيز روشن شده و به طلاق و شکست و ناکامی و قربانی شدن فرزندان منجر می­گردد.

     حضرت امام محمد­باقر(عَلَيهِ ­السَّلام) می­فرمايند: «مردی از اهل «یمامه» به نام «جُوَیبر» به منظور جستجوی آیین اسلام به حضور حضرت پیامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) شتافت و با اشتیاق اسلام آورد. دیری نپایید کـه از خوبـان اصحاب پیغمبر(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) به شمار آمد. «جویبر» سیاه­ پوست و فقیر و برهنه بود؛ قامتی کوتاه و چهره ­ای زشت داشت. پیامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) به ملاحظة اینکه وی، مردی غریب و برهنه بود، او را مورد تفقّد قرار داد و لباس برایش تهیه کرد و روزانه برایش غذا می ­فرستاد. کم کم افراد غریب و حاجتمند که مانند او به شرف اسلام فائز می­ گشتند و از روی ناچاری در مدینه می ­ماندند، رو به فزونی گذاشت و مسجد پیغمبر برای سکونت آنها تنگ شد. در این هنگام، خداوند متعال به پیامبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) وحی فرستاد که آنها را از مسجد خارج سازد و آن مکان مقدّس را همچنان برای عبادت، پاک و پاکیزه نگاه دارد ... رسول خدا(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) دستور داد، صفّه­ ای (سکّوئی) در جنب مسجد برای اسکان این عدّه ساختند و آنها را در آن محل جای دادند ... روزی پیامبر(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) در آن جمع با کمال رأفت به «جویبر» نگریستند و فرمودند: جویبر! چه خوب بود همسری اختیار می­کردی تا در امور دنیا و آخرت، با تو همکاری کند، «جویبر» عرض کرد: ای پیغمبر خدا! پدر و مادرم فدایتان شوند، کدام زن حاضر است به همسری من تن دردهد؟ من که نه حَسَب دارم و نه نَسَب، و نه مال و نه جمال؛ چه زنی رغبت می­کند با من ازدواج نماید؟ پیامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: ای جویبر! خداوندِ جهان، به برکتِ دینِ حنیف اسلام، آن کس را که در جاهلیّت شرافت داشت، پَست نمود، و کسانی را که پَست بودند، شرافت داد و آنها را که سابقاً ذلیل بودند، عزیز گردانید و آن همه نِخوت جاهلیّت و تفاخر و بالیدن به قبیله و نسب را که میان آنها مرسوم بود، به کلّی برانداخت. امروز دیگر همة مردم، سفید، سیاه، قریش، عرب و عجم برابرند. همه، فرزندان آدم هستند و آدم را هم خداوند از خاک آفرید! در روز قیامت محبوب­ترینِ مردم در پیشگاه خداوند فقط پارسایان و پرهیزکارانند. ای جویبر! هم اکنون می­روی نزد «زیاد بن لبید» که شریف­ترین مردم قبیلة «بنی بیاضه» است و می­گویی: رسول خدا، مرا فرستاده و دستور داده است که دخترت «ذلفا» را به عقد همسری جویبر (من) درآوری. وقتی جویبر وارد خانة زیاد بن لبید شد، سلام کرد، آنگاه زیاد را مخاطب ساخت و گفت: من از جانب رسول خدا(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) آمده­ ام و برای انجام کاری حامل پیامی می­ باشم. پیامبر(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) پیغام داده که دخترت «ذلفا» را به عقد همسری من درآوری. زیاد گفت: آیا پیغمبر، تو را برای ابلاغ این پیام فرستاد؟ جویبر گفت: آری! من سخن دروغ به رسول خدا(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) نسبت نمی­دهم. زیاد گفت: ما دختران خود را به اشخاصی که هم­ شأن ما نیستند، تزویج نمی­ کنیم. برگرد نزد پیامبر(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) تا خودم بیایم و عذر خود را بگویم. جویبر ناراحت شد و درحالی که می­گفت: به خدا قسم! این کار مطابق دستور قرآن مجید و گفتة پیغمبر اکرم(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) نیست، مراجعت کرد. «ذلفا» سخنان را شنید؛ لذا فردی را فرستاد و پدرش را به اندرون خواست و گفت: به خدا! جویبر دروغ نمی­گوید، بفرست تا پیش از آن که او به نزد پیغمبر(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) مراجعت کند، برگردد. «زیاد» فردی را فرستاد تا جویبر را از میان راه برگرداند؛ وقتی آمد، او را مورد تفقّد و احترام قرار داد. سپس گفت: اینجا باش تا من برگردم. آنگاه خود به حضور پیغمبر(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) شرفیاب شد و گفت: پدر و مادرم فدایتان گردد! جویبر پیامی از جانب شما آورده؛ ولی من پاسخ او را به نرمی ندادم. اینک شخصاً به حضور مبارک شرفیاب شده و عرض می­کنم که: ما طایفة انصار، دختران خود را به افراد غیر هم­شأن خود تزویج نمی­کنیم. رسول خدا(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرمودند: ای زیاد! جویبر، شخص باایمانی است و مؤمن، همتای مؤمن است و مرد مسلمان، همتای زن مسلمان است. بنابراین (با رضایت دخترت) دخترت را همسر او گردان. زیاد به خانه برگشت و آنچه را پیامبر اکرم(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) فرموده بودند، به اطلاع دخترش رسانید. دختر گفت: پدرجان! این را بدان که اگر از فرمان پیامبر(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) سرپیچی کنی، کافر خواهی شد. زیاد وقتی چنین دید، بیرون آمد و دست جویبر را گرفت و به میان بزرگان قوم خود آورد، و ذلفا را به وی تزویج نمود. مهریه و جهیزیة عروس را نیز شخصاً به عهده گرفت. آنگاه از جویبر پرسید: خانه­ای داری که عروس را به خانه­ ات بیاوریم؟ گفت: نه! زیاد، خانه­ای با وسائل و لوازم زندگی تهیه دید و به وی اختصاص داد. بدین­گونه، «ذلفا» دختر زیبای یکی از بزرگان اشراف مدینه و قبیلة معروف خزرج، به همسری مردی سیاه­پوست، اما آراسته به زیور معرفت درآمد ... چیزی نگذشت که «جویبر» در رکاب پیغمبر(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) به عزم جنگی از مدینه خارج شد و در آن جنگ شربت شهادت نوشید»[13].

     در آخرين دقايق ماه ربيع ­الاوّل، ماه رسول الله(صَلَّی ­اللهُ­ عَلَيهِ­ وَ­آلِهِ) قرار داريم. ماهی که زيباترين ولادت، زيباترين ولايت و زيباترين هجرت و زيباترين وصلت در آن قرار دارد، شايسته است که قدری تعقّل و تفکّر نماييم و به مسئلة هجرت توجّهی کنيم. اگر امکان هجرت ظـاهری برای مـا وجود ندارد، می­توانيم از مواردی کـه دلمـان می­خواهد و با اوامر و خواست خداوند و رسول خدا(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) منافات دارد، هجرت کنيم. هجرت ظاهری از وطن است، ولی هجرت باطنی، به وطن است. پس بينی و بين الله و بين ­الرّسول توبه کنيم و پيمان بنديم که بعد از اين مطابق خواست الهی عمل نماييم و انشاء الله تعالی گامهای مثبتی در امر آسان­ گيری ازدواج­ها و سر و سامان يافتن جوانان و ... برداريم تا از لطف و عنايت حضرت حقّ و رسول خدا (صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) بهره­مند شويم.

     «بارالها! به روان مقدس حضرت محمد و آل محمد(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرسـت و در امـر ظهـور و فرج مـولا و مقتـدایمـان حضـرت ولیّ ­عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی ­فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. خداوندا! توفيق توبة حقيقی و هجرت درونی از تمام خطاها و قصورها و معاصی و گناهان به همة ما عنايت بفرما. پروردگارا! همة ما را آشنا و عامل به وظايفمان قرار بده. خداوندا! همة ما را از شرّ نفس و شيطان و سقوط در ورطة هلاکت، مصون و محفوظ بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی­ الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق و سوریه نجات کرامت بفرما».

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

1- اراده می­کند خداوند برای شما آسانی را و اراده نمی­کند برای شما سختی را (مبارکه بقره/185).

2- مسند احمد، ج5، ص266

3- مهر زنان را سنگین نگیرید چرا که همانا مهر آنان نوعی نوشیدنی گوارای خدای سبحان است (مستدرک الوسائل، ج15، ص67).

4- بحارالانوار، ج43، ص132-130

5- بحارالانوار، ج73، ص368

6- الحياة با ترجمه احمد آرام، ج6، ص230

7- جامع السعادات، ج3، ص14

8- بحارالانوار، ج73، ص368

9- وسائل الشیعه، ج 14، ص 31

10- مستدرک الوسائل، ج 14، ص 188

11- اگر باشند فقيران، غنی می­کند ايشان را خداوند از فضلش (مبارکه نور/32).

12- مبارکه نور/33

13- فروع کافی، ج5، ص343-339