در آستـانۀ مبعث مبـارک وجود مقدّس حضرت پیـامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) آن «رَحْمَةً لِلْعالَمينَ»[1] قرار داریم. هر پیامبری مبعثی داشته و تمام این مبعث­ها برای امّت­هایشان مبارک بوده ­است، لکن به قول استاد جوادی آملی، مبعث هر پیامبری در حدّ رسالت خود او بوده، و بر این اساس که وجود مقدّس حضرت پیامبر اسلام(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­ آلِهِ)، اعظم انبیاء(عَلَيهِم ­السَّلام) و اشرف پیامبران هستند، لذا مبعث­شان هم اشرف مبعث­هاست.

     در عظمت بعثت حضرت رسول اکرم(صَلَّی­ اللهُ­ عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) همین بس که مبعثِ آن حضرت، تجلّی اعظم نام گرفته است «اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِالتَّجَلِّی الْاَعْظَم»[2]. هر مخلوقی تجلّی پروردگار است، ولذا عالم پر از تجلّی حق می باشد، لکن هر مخلوقی در حدّ خود، خداوند را آشکار می­کند و به عبارتی، خداوند با مخلوقاتش آشکار می­شود و هر مخلوقی در حدّ مخلوقیّتِ خود، نشانگر خداوند است، فلذا هرچه خلقت بالاتر، تجلّی بیشتر است و او بیشتر و کامل­تر پروردگارش را نشان می­دهد؛ به عنوان نمونه: جمادات، نباتات و حیوانات همه مخلوق پروردگارند و هر کدام در حدّ خودشان نشـان از خالقشان دارند، ولی آنجـا که می­رسد به انسان که در مرتبۀ بالاتر خلقت قرار دارد و کامل­تر از جمـاد و گیـاه و حیوان می باشد، خداوند را بـه طریق اولی نشان می­دهد، یعنی خداوند در وجود او بیشتر تجلّی دارد و این سلسله ادامه می­یابد تا می­رسد به انسان کامل که مظهر اوصاف جمال و جلال الهی است. کلمۀ «کامل» خود بیانگر این است که این انسان، چگونه انسانی است. یعنی تمام اسمای حسنای خدای سبحان را مظهر است و آیینۀ تمام نمای اوصاف کمال و جلال الهی است، که در رأس آنان، اکمل کاملان، وجود مقدّس رسول مکرّم اسلام(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) قرار دارند که تنها علّتِ هستی و غایت آفرینش می­باشند که ذات اقدس حق سبحان در مورد ایشان فرمود: «لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْاَفْلاکَ»[3] پیامبرم اگر تو نبودی، کونَین را خلق نمی کردم. حال چه کنیم که بتوانیم در این عید عظیم به اکمل کاملان، وجود مبارک و مقدّس آن بزرگوار نزدیک شویم و از سوی ایشان توجّهاتی به ما گردد؟ یکی از آن عواملِ تقرّب را در یک بیان نورانی از خودِ آن حضرت استفاده می­کنیم. وجود مقدّس حضرت امام صادق(عَلَيهِ­ السَّلام) می­فرمایند: حضرت رسول خدا(صَلَّی ­اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) در خطبه ­ای فرمودند: «اَ لا اُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ خَلائِقِ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ الْعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ وَ تَصِلُ مَنْ قَطَعَكَ وَ الْاِحْسانُ اِلى مَنْ اَساءَ اِلَيْكَ وَ اِعْطاءُ مَنْ حَرَمَكَ»[4] آیا خبر دهم شما را به اینکه بهترين اخلاق دنیا و آخرت چیست؟ اوّل اینکه: عفو کنی کسی را که به تو ظلم کرده است.

«بدی را بدی سهل باشد جزا               اگر مردی اَحسِن اِلی من اسا»[5]

     دوّم اینکه: وصل کنی با کسی که با تو قطع رابطه کرده است. البته این در صورتی است که معاشرتِ حضوری، محفل و مجلس معصیت نباشد و اگر معاشرت باعث هتک حرمت الهی شود، می­توان صلۀ­رحم را از طریق غیرمستقیم بمانند مکالمۀ تلفنی یا ارسال پیامک و یا هدیه فرستادن و... انجام داد.

     سوّم اینکه: احسان کنی و دارای فضل باشی بر کسی که بر تو تعدّی کرده­ است.

     چهارم اینکه: عطاء کنی بر کسی که تو را از حق مسلّم­ات محروم کرده ­است.

     خواهران محترم، اسلام را با این صفات کمالی و فضایل اخلاقی به دست ما رسانیده­ اند. حال توجه کنیم از اوصاف کمالی آن بزرگواران و در نهایت کمال مطلق که حق سبحان می باشد، ما چقدر بهره­ داریم، چراکه به میزان شباهت، شیعه و محبّ محسوب می­گردیم. خداوند متعال در سورۀ مبارکه فصلت می­فرماید: «اِدْفَعْ بِالَّتی‏ هِیَ اَحْسَنُ فَاِذَا الَّذی بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَاَنَّهُ وَلِیٌّ حَميم‏»[6] بدی را با خوبی دفع کن، پس آن موقع، آن کسی که میان تو و او دشمنی و بغض و کینه و عداوت بوده، بمانند دوستی صمیمی و مهربان می­شود. این بزرگواری اخلاقی و فضیلت روحی و معنوی باعث می­شود که جنگ و دشمنی، به دوستی تبدیل شود. با توجه به آیۀ شریفۀ مذکور، معلوم می­شود تا جایی که ممکن است، انسانها وظیفه دارند بدی­ها را از بین ببرند نه بدها را، و تلاشها باید در جهت زدودن بدیها باشد نه از بین بردنِ بدها؛ همـان­طور که خدای سبحـان از لسـان حضرت لوط(عَلَيهِ ­السَّلام) می­فرماید: «اِنّی لِعَمَلِكُمْ مِنَ الْقالينَ»[7] من دشمنِ عملِ شما هستم. انسان دارای فطرت پاک و توحیدی است و این بدی که عارض شده، در اثر سوءاختیارِ او بر فطرت پاکش تحمیل گشته ­است و در صورتی کـه زدوده شود، بدی­هـا تبدیل بـه خوبی می­شوند و بدها خوب می­شوند.

     پس در مورد بدها وظیفه این است که در جهت زدودن بدی­ها از آنها تلاش نمود، نه اینکه بدها را رسوا و طرد کرد. این رفتار انسانی می باشد و منطق اسلام هم، همین است.

     در تاریخ اسلام نمونه ­های بسیاری وجود دارد که به واسطۀ اخلاق نیکو و تلاشهای آن بزرگواران، تعداد زیادی از مشرکین و ملحدین، ایمان آورده و موحّد شدند و کسانی که تشنۀ خون مسلمانان بودند، از اصحاب نزدیک اهل بیت(عَلَیهِم­ السَّلام) گشتند. حضرت امیرالمؤمنین علی(عَلَيهِ­ السَّلام) فرمودند: «زشتی­ها و بدیها و خشونت­ها و تندی­ها را با نرمش و ملایمت درمان کنید».

     پس در شب مقدّس مبعث که شب رَحْمَةً لِلْعالَمينَ و محبوبترین محبوب خداوند و مظهر تمام و کمال اوصاف الهی است، شایسته است که ابتدا به ذات لایزال هستی تبریک عرض کنیم که چنین مخلوقی را بر عرصۀ هستی تحفه فرستاده است «فَتَبارَكَ اللهُ اَحْسَنُ الْخالِقينَ»[8]، سپس به حضرات معصومین(عَلَیهِم­ السَّلام) و نيز به خودِ حضرت پیامبر اسلام(صَلّی اللهُ عَلَیهِ وَآله) تبریک گوییم. شب بعثت، شب بیدار شدن و تولّد و حیات یافتن و زنده شدن به حیات الهی و طیّبه است. اولیای الهی در هر شب مبعث، حیات و تولّد دیگری دارند. در روایتی که به حضرت عیسی(عَلَيهِ ­السَّلام) منسوب است، آمده است: «لَنْ یَلِجَ مَلَکُوتَ السَّماواتِ مَنْ لَمْ یُولَدْ مَرَّتَینِ»[9] کسی به ملکوت آسمانها راه نيابد، مگر اينکه دو بار متولّد شود. اهل معرفت و بزرگان که در این شب­ها متحوّل شده و به حیات دیگری متولّد می شوند و ارتقاء می ­یابند، به واسطۀ عنایات خاصّی است که از ناحیۀ حقّ سبحان و محبوبان الهی دریافت می­دارند. اگر ما هم بتوانیم قطرۀ وجودمان را به اقیانوس بیکران آن بزرگواران وصل کنیم، ما هم به میزان ارتباط و اتّصال، از آن عنایات دریافت می­کنیم و متحوّل و متولّد می­شویم. آری وقتی ما از راه عمل به قرآن مکتوب و اوامر و نواهی آن بزرگواران که قرآن ناطق هستند، به ایشان نزدیک شدیم، آن موقع از طرف آن بزرگواران که ابر بارنده و خورشید تابنده هستند، عنایت و توجّهی حاصل شده و تحوّل و تولّدی دیگر پدیدار می­گردد.

     آن بزرگواران طاهران هستند و در این فاصلۀ کوتاهِ باقیمانده، با هیچ وسیله ای بمانند طهارت نمی توان به طاهران وصل شد و در اینکه چگونه می توان پاک و طاهر گشت، به مکتب توحید مولی الموحّدین اميرالمؤمنين علی(عَلَيهِ­ السَّلام) رجوع می کنیم که فرمودند: «اَیُّ طَهارَتٍ اَفْضَلُ مِنَ التَّوْبَةِ»[10] چه پاک شدنیِ بافضیلت تر از توبه است. به راستی چه چیزی مانند توبه، شخص آلوده به گناه را طیّب می کند و محبوب پروردگار می سازد «اِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوّابينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرينَ»[11]. انسان وقتی پاک و طاهر شد، محبوب خداوند می شود.

     در خاتمه لازم به یادآوری است: «روز مقدس مبعث یکی از چهار روزی است که به فضیلت روزه اختصاص یافته ­است»[12]. البته این امر در صورتی است که با رضایت خانواده صورت گیرد و موجب نارضایتی افراد خانواده نشود. همچنین در صورتی که روزۀ ظاهر با روزۀ باطن که امساک از گناهان و معاصی است، همراه باشد، فضیلت بالاتری در پیشگاه الهی خواهد داشت.

     «بارالهـا! بـه روان مقدّس حضـرت محمّـد و آل محمّـد(صَلَّی­ اللهُ ­عَلَيهِ ­وَ­آلِهِ) درود فرست و در امر ظهـور و فرج مـولا و مقتدایمـان حضـرت ولیّ­ عصر(عجِّل­ اللهُ­ تعالی­ فَرَجَهُ­ الشَّريف) تعجیل بفرما. پروردگارا! توفيق بيداری از خواب گران غفلت و توبۀ حقيقی از تمام خطاها و قصورها و معاصی به همۀ ما مرحمت بفرما. خداوندا! توفيق تأسّی از انسان­های کامل در تمام زمینه­ ها و سیراب شدن از چشمه کوثر به دست ساقی کوثر به همۀ ما عنایت بفرما. پروردگارا! توفیق صبر و شکر و تسلیم و رضا بر تمام داده ­ها و مواهب و نعمت­ها و تمام مصائب و مشکلات به همۀ ما کرامت بفرما. بارالها! توفيق کسب سرمایۀ عالی ترِ ایمان و تقوا و اخلاص و یقین به همۀ ما مرحمت بفرما. به بیماران مؤمنین شفای عاجل عنایت بفرما. اموات محترم غریق رحمت بفرما. به مسلمانان ستمدیده علی الخصوص مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و يمن نجات کرامت بفرما».

 

 

«بِالنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطّاهِرينَ

صَلَواتُکَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ اَجْمَعينَ»

 

[1]- مايۀ رحمت برای عالميان (مبارکه انبياء(عَلَيهِم ­السَّلام)/107).

[2]- پروردگارا در حقیقت من درخواست می کنم از تو تجلّی اعظمت را (مفاتیح الجنان، فرازی از دعای شب مبعث).

۱- درخشان پرتوى از اصول كافى، ج‏6، ص96

1- آیا خبر دهم شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت، عفو کنی از کسی که به تو ظلم کرده و ارتباط برقرار کنی با کسی که قطع کرده با تو و احسان کنی با کسی که بدی کرده به تو و ببخشی کسی را که محروم کرده تو را (اصول كافى، ج3، ص166، روايت اول).

[5]- سعدی(عَلَيهِ الرَّحمَة)

[6]- دفع کن به آنچه که آن بهتر است، پس آن زمان کسی که میان تو و میان اوست دشمنی، گویا که دوستی است مهربان (مبارکه فصلت/۳۴).

[7]- همانا من البته برای کردار شما از دشمنانم (مبارکه شعراء/۱۶۸).

[8]- پس پربرکت است خداوندی که بهترین خلق کنندگان است (مبارکه مؤمنون/14).

[9]- هرگز کسی وارد ملکوت آسمانها نمی شود، مگر اینکه دو بار متولد شود (شرح اصول کافی (صدرا)، ج1، ص602).

[10]- وسائل الشیعه، ج28، ص38

۲- همانا خداوند دوست دارد توبه کنندگان را و دوست دارد پاکان را (مبارکه بقره/۲۲۲).

[12]- مفاتيح الجنان، در اعمال روز بيست و هفتم ماه شريف رجب