آیۀ شریفۀ «لا يُحِبُّ اللهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ اِلاّ مَنْ ظُلِمَ وَ كانَ اللهُ سَميعاً عَليماً» آغازِ جزء ششم قرآن کریم است. یعنی تاکنون یک ششم از قرآن کریم استفاده شده ­است. «خداوند را به فضل و کرمش و به عظمت وجودی اهل بیت(عَلَيهِم­ السَّلام)، سوگند می­دهیم از همۀ ما بپذیرد و قبول بفرماید». «رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّكَ اَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ»[1].

     دو آیۀ شریفۀ مورد بحث، از آیات توحیدی و اخلاق توحیدی و اسلامی هستند که در مورد این ­دو آیۀ شریفه، مطالبی لازم به توضیح می­باشد که ذیلاً استفاده می­شود:

     آیۀ شریفۀ مورد بحث، در بیان این مطلب است که خداوند متعال دوست ندارد بدیها در جامعه افشاء شوند و اسرار دیگران آشکار گردد و به آبرو و حیثیّت مردم آسیب وارد شود. بطور کلّی خداوند متعال، آشکار نمودن بدی­ها را دوست ندارد. سؤالی که در این مورد مطرح می­شود، این است که: اینکه خداوند آشکار کردنِ بدی­ها را دوست ندارد، آیا گناهان مخفی اشکالی ندارند؟ پاسخ این است که: خداوند متعال، هرگونه کار زشت و بد را دشمن می­دارد «كُلُّ ذلِكَ كانَ سَيِّئُهُ عِنْدَ رَبِّكَ مَكْرُوهاً»[2]. خدای سبحان، فطرت انسانی را فطرت ناب و زلال و پاک و نیکو و شایسته قرار داده و آن را به کمالات آراسته است. انسان با فطرت پاک و طیّب به این جهان آمده و بطور کلّی خداوند، بدی­ها را چه مخفی و چه آشکار دوست ندارد و این امر، با فطرت سالم بشری مغایرت داشته و سنخیّت ندارد. آنچه که با فطرت سالم بشری سنخیّت دارد، پاکی، طهارت و زیبایی است. بدی­ها چه آشکار و چه پنهان، تحمیل بر فطرت پاک و سالم انسان است «فِطْرَتَ اللهِ الَّتی‏ فَطَرَ النّاسَ عَلَيْها»[3]. خدای سبحان، فطرت انسان را خودش سرشته، ولذا هرگز نمی­تواند بد و نازیبا باشد. اگر نازیبایی وجود دارد، توسط خود انسان و با سوءاختیار، بر فطرت او تحمیل می­شود.

     پس بدی­ها چه مخفی و چه آشکار، هر دو مبغوض خداوند هستند، لکن با توجه به اینکه مسائل اجتماعی، قابل مقایسه با مسـائل فردی نیستند، لذا علنی کردن بدی­ها در میان مردم، مبغوض­تر و زشت­تر است و بیشتر مورد غضب خدای سبحان قرار می­گیرد.

     خداوند متعال به دو علّت دوست ندارد بدی­ها آشکار شوند:

     اوّل اینکه: بر این اساس که آشکار کردنِ زشتی­ها با سَتّار العُیُوب بودنِ خداوند مغایرت دارد، لذا خدای سبحان دوست ندارد آنچه را که با ستاریّت خود پوشانیده، دیگران علنی سازند.

     دوّم اینکه: وقتی زشتی­ها به جامعه کشیده شده و در میان مردم آشکار گردند، دیگر طهارت و سلامت جامعه در معرض آسیب قرار می­گیرد و تشییع فـاحشه صورت می گيرد و جـامعه دچـار فساد می­شود. خداوند به آبروی بندگانش و حریم خصوصی آنان و اسرار ایشان احترام قائل است و ستار العیوب می باشد و در صورتی بندگانش را دوست دارد که به اخلاق الهی متخلّق شوند و یکی از مصادیق اخلاق الهی، پوشانیدن عیب­هاست.

 

۱- پروردگارا! بپذیر از ما به درستی که تو، تویی شنوای دانا (مبارکه بقره/۱۲۷).

۱- همۀ آن باشد بدیش نزد پروردگارت ناخوش داشته شده (مبارکه اِسراء/۳۸).

[3]- سرشت خدايی که آفرید مردم را بر آن (مبارکه روم/۳۰).