مطلبی که بسیار حائز اهمیت می­باشد، این است که: بر اين اساس که هر عبادتی که نقش بالاتری در رسانیدن انسان به قرب الهی داشته باشد، شیطان بر سر راه آن، بیش از سایر عبادات کمین می­کند تا به هر ترتیبی بندگان را از تقرّب باز دارد «لَاََقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ»[1]، لذا چون نماز از میان عبادات، از اهمیّت بالاتری برخوردار است، بنابراین شیطان با القاء شبهه و وسوسه در نماز و ایجاد سهل­انگاری در این وسیلة ارتباطی عظیم، سعی و تلاش می­کند که نمازگزار موفق به نماز حقیقی با جمع شرایط ظاهری و باطنی نگردد و از حضور قلب که روح نماز است بی­نصیب گشته و از نمازی که در توصیف آن فرموده­اند: «اَلصَّلاةُ قُرْبانُ كُلِّ تَقِیٍّ»[2] محروم بماند.

     استاد جوادی آملی می­فرمایند: در نماز، شیطان با بسیج کردن نیروهایش به سراغ انسان می­آید.

 

1- البته البته می­نشینم در کمین ایشان، در راه راست تو  (مبارکة اعراف/16).

2- نماز وسیلة تقرّب هر متقی (به خداوند) است (بیان نورانی حضرت امام رضا(عَلَيهِ السَّلام)؛ من لا یحضره الفقیه، ص204).